علت صدای ماشین لباسشویی چیست؟ راه حل های مختلف

علت صدای ماشین لباسشویی چیست؟ راه حل های مختلف

آیا ماشین لباسشویی شما در حین کار صداهای عجیبی تولید می کند؟

به گزارش همشهری، ماشین های لباسشویی معمولا بین 1000 تا 2000 دور در دقیقه می چرخند تا لباس ها را با سرعت بالا خشک کنند. سرعت چرخش بالاتر اغلب با لرزش و نویز ماشین همراه است. اما بیشتر مردم دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد صدای ماشین لباسشویی می شود! آیا صدای ماشین لباسشویی با سرعت بالا طبیعی است یا چه صداهایی نشان دهنده خرابی قطعات ماشین است؟ اگر هر بار که ماشین لباسشویی خود را روشن می کنید صدای تق تق یا تق تق می شنوید، احتمالاً ماشین لباسشویی شما مشکل جدی دارد. در این بررسی به علل ایجاد صدای ماشین لباسشویی می پردازیم و نحوه رفع آن را توضیح می دهیم.

آیا صدای ماشین لباسشویی طبیعی است؟

ماشین لباسشویی معمولاً در حین کار عادی صدایی ثابت و ریتمیک تولید می کند. این صدا شامل یک چرخش خفیف در طول فرآیند شستشو، یک زمزمه یا زمزمه خفیف هنگام پمپاژ یا تخلیه آب است. این صداها نسبتاً ملایم هستند که نشان می دهد دستگاه به درستی کار می کند. با این حال، صداهای غیر طبیعی ممکن است ناشی از مشکلات اساسی باشد. به عنوان مثال، صدای ضربه زدن ممکن است نشان دهد که ظرفیت ماشین لباسشویی بیش از حد است.

صدای بلند خراشیدن یا ساییدن ممکن است به دلیل مشکل در موتور، بلبرینگ یا تسمه باشد. اگر صدای تیک تیک بلند باشد، ممکن است مشکل از وجود وسایل اضافی در داخل درام (دیگ بخار) باشد که صدا ایجاد می کنند، مانند سکه یا دکمه. صداها یا ارتعاشات سنگین و غیرعادی، یا تغییر ناگهانی الگوی صدا، نشان می دهد که باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما قبل از انجام این کار بهتر است دلیل صدای ماشین لباسشویی را دریابید.

صدای ماشین لباسشویی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ساده ترین علت صدای ماشین لباسشویی می تواند ناشی از قرارگیری نامناسب ماشین لباسشویی باشد. اگر ماشین لباسشویی صاف نباشد، ممکن است هر بار که از آن استفاده می شود صدا ایجاد کند. بنابراین، مهم است که ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شما در یک راستا قرار دارد و سپس به دنبال دلایل دیگری مانند:

سایش بلبرینگ

بلبرینگ ها گوی های فلزی کوچکی هستند که در درام ماشین لباسشویی قرار گرفته اند و به ماشین اجازه می دهند به آرامی بچرخند. با گذشت زمان، این بلبرینگ ها می توانند به دلیل نشت آب از طریق آب بندی ها فرسوده شوند و باعث زنگ زدگی یا آسیب شوند. هنگامی که یاتاقان ها آسیب ببینند، ماشین لباسشویی ممکن است در حین کار صداهای بلند ایجاد کند.

راه حل:

برای حل این مشکل، بلبرینگ ها باید تعویض شوند. تعویض بلبرینگ می تواند کار پیچیده ای باشد و اغلب به یک تکنسین نیاز دارد تا درام را جدا کرده و یاتاقان های جدید را نصب کند. اگر آسیب بسیار جدی باشد، بسته به موقعیت ممکن است تعویض درام یا کل ماشین لباسشویی مقرون به صرفه تر باشد.

آسیب پد لباسشویی

اصطلاح پد شستشو به واشر، لاستیک اطراف در یا بال های درام اشاره دارد. اگر این قسمت آسیب ببیند، ممکن است درام به قسمت های دیگر دستگاه برخورد کند و در نتیجه صدای کوبیدن یا تق تق بلند شود. بالش وظیفه جلوگیری از نشت آب را بر عهده دارد و جزء مهمی از لباسشویی محسوب می شود.

راه حل:

لاستیک اطراف درب را از نظر ترک یا شلی بررسی کنید. در صورت آسیب دیدن می توان آنها را به صورت جداگانه تعویض کرد. اگر سیستم تعلیق دستگاه معیوب باشد، ممکن است نیاز به سفت کردن یا تعویض داشته باشد.

ورود اجسام به فضای بین دو دیگ

ورود اجسام به فضای بین دو وان را علت صدای ماشین لباسشویی می دانند. گاهی اوقات وسایل کوچک مانند سکه، دکمه یا سنجاق سر ممکن است از سوراخ درام بلغزند و بین دو قابلمه گیر کنند. این دستگاه ها باعث ایجاد نویز خراش یا کلیک می شوند.

راه حل:

ابتدا بررسی کنید که آیا جسم خارجی در درام وجود دارد یا خیر و در صورت وجود آن را بردارید. اگر بین درام داخلی و خارجی اشیایی وجود دارد، برای رفع گرفتگی دو درام باید از هم جدا شوند. کمک گرفتن از یک تکنسین بهترین گزینه برای این کار است زیرا ماشین لباسشویی باید باز شود و قطعاتی مانند المنت گرمایشی باید جدا شوند.

آسیب به کمک فنر ماشین لباسشویی

کمک فنرها یا دمپرها به تثبیت درام و جلوگیری از ضربه های جدید در حین چرخش کمک می کند. اگر کمک فنرها فرسوده یا آسیب دیده باشند، ممکن است درام بیش از حد جهش کند و باعث ایجاد صداهای ضربه یا ضربه شود.

راه حل:

کمک فنرهای آسیب دیده باید تعویض شوند. بسته به مدل ماشین لباسشویی، دمپرها معمولاً در زیر درام قرار دارند و برای تعویض توسط تکنسین آموزش دیده قابل دسترسی هستند.

شستن بیش از حد لباس ها

علت صدای ماشین لباسشویی بار بیش از حد لباسشویی در نظر گرفته می شود. این می تواند باعث لرزش و فشار بیش از حد بر روی اجزای دستگاه شود. این می تواند منجر به صداهای بلند، ناپایداری و حتی آسیب به اجزای داخلی مانند موتور یا سیستم تعلیق شود.

راه حل:

همیشه از دستورالعمل های سازنده برای ظرفیت بار پیروی کنید. اگر بار سنگین است، چرخه شستشو را متوقف کنید، مقداری از لباس را بردارید و بار باقیمانده را دوباره توزیع کنید. برای جلوگیری از سر و صدا و فرسودگی قطعات دستگاه از پر کردن بیش از حد دستگاه خودداری کنید.

شل شدن تسمه

تسمه وظیفه اتصال موتور به درام و چرخاندن درام را بر عهده دارد. با گذشت زمان این تسمه شل می شود و صدای جیرجیر یا کوبیدن ایجاد می کند. اگر تسمه آسیب دیده یا شکسته باشد، ممکن است درام اصلاً نچرخد.

راه حل:

اگر تسمه شل است، باید سفت شود. اگر فرسوده یا آسیب دیده است باید تعویض شود. سفت کردن و تعویض تسمه می تواند توسط فردی که با مکانیک ماشین لباسشویی آشناست یا یک تکنسین حرفه ای انجام شود.

خرابی پمپ ماشین لباسشویی

خرابی پمپ یکی از دلایل صدای ماشین لباسشویی است. پمپ بخش مهمی از سیستم مدیریت آب دستگاه است و آب را در طول و بعد از چرخه شستشو از درام تخلیه می کند. اگر پمپ با زباله مسدود شود یا به دلیل سایش مکانیکی خراب شود، می تواند صداهای مختلفی ایجاد کند.

راه حل:

ابتدا فیلتر پمپ (معمولاً در پایین دستگاه قرار دارد) مسدود می شود. اگر تمیز کردن فیلتر مشکل را حل نکرد، ممکن است پمپ نیاز به تعویض داشته باشد.

زغال سنگ موتور کامل

“کربن موتور” به برس های کربنی در موتور اشاره دارد. این برس ها جریان الکتریکی را به آرمیچر چرخان موتور منتقل می کنند. با گذشت زمان، برس ها می توانند فرسوده شوند و باعث ایجاد جرقه، صداهای ساییدن یا خرابی کامل موتور شوند.

راه حل:

برس های کربن فرسوده باید جایگزین شوند تا عملکرد طبیعی موتور بازگردد. این نیاز به روشن کردن موتور ماشین لباسشویی دارد. بنابراین، توصیه می شود از یک تکنسین کمک بگیرید تا به شما در تعویض برس کمک کند.

خرابی کانکتور

کوپلر یکی از دلایل صدای ماشین لباسشویی است که باید بررسی شود. این قطعه موتور را به گیربکس در ماشین لباسشویی در مدل های دایرکت درایو متصل می کند. کوپلر از سه تکه پلاستیک و لاستیک تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا موتور گیربکس را بچرخانند. قسمت لاستیکی بست برای جذب لرزش و ضربه استفاده می شود. اگر کوپلر مشکلی داشته باشد ممکن است باعث ایجاد نویز شود.

راه حل:

در بیشتر موارد با تعویض کوپلر مشکل برطرف می شود. این قطعه قابل تعمیر نیست و بهتر است در اسرع وقت آن را با قطعه جدید تعویض کنید.

سایش قرقره

قرقره وظیفه راندن واشر را بر عهده دارد و در جلوی قرقره موتور نصب می شود. اکثر قرقره های محرک از فلز ساخته شده اند، اما برخی از آنها از پلاستیک ساخته شده اند. تسمه محرک به دور قرقره می چرخد ​​و به قرقره موتور متصل می شود. اگر قرقره آسیب دیده یا خم شده باشد، ممکن است در حین چرخش لرزش داشته باشد و صدا ایجاد کند.

راه حل:

نوع آسیب غلتک را به دقت بررسی کنید. اگر این قطعه مشکلی دارد باید تعویض شود. تعویض این قطعه یک کار فنی است که باید توسط متخصص انجام شود.

از ایجاد صدا در ماشین لباسشویی جلوگیری کنید

برای جلوگیری از ایجاد صدا و عیب یابی ماشین لباسشویی، راه حل های زیر را دنبال کنید:

– توزیع نامناسب لباس، درام را نامتعادل می کند. همین مشکل باعث ایجاد صداهای بلند در طول چرخه دستگاه می شود. اطمینان حاصل کنید که لباس های شسته شده به طور مساوی در درام توزیع شده اند.

– اگر ماشین لباسشویی صاف روی زمین ننشیند، ممکن است لرزش داشته باشد و صدا ایجاد کند. پایه های دستگاه را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که دستگاه در سطح زمین و ثابت است.

– با گذشت زمان، پیچ ها یا سایر اجزای ماشین لباسشویی ممکن است شل شده و صدای کلیک یا تق تق ایجاد کنند. قطعات شل یا بسته شده را بازرسی و سفت کنید.

– گرفتگی فیلتر ممکن است باعث بروز مشکل در دستگاه و ایجاد صداهای عجیب شود. تمیز کردن منظم فیلتر می تواند عملکرد دستگاه را بهبود بخشد و نویز را کاهش دهد.

قرار دادن پدهای ضد لرزش زیر پای ماشین لباسشویی می تواند لرزش ها را جذب کرده و صدا را کاهش دهد.

– ماشین لباسشویی دارای ضربه گیرهایی است که به مرور زمان فرسوده شده و صدای تق تق تولید می کند. اگر آسیب دیده باشند باید تعویض شوند.

– بارگذاری بیش از حد دستگاه می تواند فشار بیشتری به موتور و درام وارد کند و باعث ایجاد صدای اضافی شود. لباس ها را با توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

حرف آخر

مهم نیست که ماشین لباسشویی شما چقدر پیشرفته باشد، ممکن است به دلایل مختلف صدا ایجاد کند. مهمترین دلیل سر و صدای ماشین لباسشویی تراز نبودن ماشین است.

از دیگر دلایل می توان به سایش یاتاقان ها، آسیب به بالشتک ماشین لباسشویی، ورود اجسام خارجی بین دو وان، آسیب ضربه گیر ماشین لباسشویی، لباس های اضافی و شرایط دیگر اشاره کرد. اگر مشکل دستگاه جدی است یا دانش کافی در مورد تعمیر آن ندارید، همیشه توصیه می شود در اسرع وقت به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.