این سبزی خواص ضد نفخ باورنکردنی دارد

bato-adv

ریحان که به نام های نازبو، شاه اسپرم و شاه اسپارگ نیز شناخته می شود، گیاهی معطر از خانواده نعناع است که به عنوان سبزی مصرف می شود و در انواع ریحان سبز و ریحان بنفش یافت می شود.

محلول گیاهی برای بوی بد دهان

به گزارش بهداشت نیوز، این گیاه علاوه بر کاربرد در آشپزی، خواص درمانی زیادی نیز دارد. متخصصان طب سنتی از دیرباز به دلیل خواص فراوان از ریحان در درمان بیماری ها استفاده می کردند. در این قسمت شما را با خواص ریحان آشنا می کنیم.

طبیعت ریحان گرم و خشک است.

خواص درمانی ریحان

متخصصان طب سنتی استفاده از ریحان را در درمان برخی بیماری ها توصیه می کنند. خواص ریحان در طب سنتی به شرح زیر است:

شل کننده اعصاب

ریحان اعصاب را آرام می کند. برای آرام شدن و رفع غم و اندوه می توانید 20 تا 50 گرم ساقه ریحان را با برگ و گل در یک لیتر آب جوش ریخته و 12 دقیقه دم کرده صاف کرده و شیرین کرده و بعد از هر وعده غذایی 1 لیوان میل کنید.

درمان سردرد

با توجه به توصیه های طب سنتی ریحان در درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی مفید است. برای درمان سردردهای یک طرفه (میگرن) و سردردهای عصبی بعد از هر وعده غذایی 50 گرم ریحان شیرین بنوشید. حتی تنفس عطر ریحان له شده می تواند سردردهای مسافرتی را تسکین دهد.

رفع گلودرد

حتما از ریحان برای گلودرد و سرماخوردگی استفاده کنید. دانه های ریحان نیز به دلیل شیشه زیاد نرم می شوند. دم کرده 50 گرم ریحان شیرین شده با عسل در رفع گلودرد موثر است.

درمان آسم

برای درمان آسم، جوشانده غلیظ ریحان درست کنید و روزی چند بار دهان خود را با آن بشویید.

تب را از بین می برد

در طب سنتی توصیه های زیادی برای کاهش تب داده شده است. یکی از آنها مصرف جوشانده ریحان سرد در هنگام تب است.

ضد نفخ و ضد نفخ

ریحان برای افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند مفید است. ریحان ضد نفخ و گازساز است پس بهتر است ریحان را همراه غذا مصرف کنید.

درمان اسهال

در طب سنتی خوردن تخم ریحان بوداده برای درمان اسهال اثر شفابخش دارد.

ضد تهوع و استفراغ

جوشانده ریحان رفع گرفتگی دستگاه گوارش، رفع تهوع و استفراغ می شود.

سلامت قلب و عروق

ریحان سرشار از بتاکاروتن و کاروتنوئید است و منبع عالی منیزیم است که با کلسترول مبارزه می کند و جریان خون و سلامت قلب و عروق را به قلب و سایر قسمت های بدن بهبود می بخشد.

کم خونی را از بین ببرید

ریحان منبع خوبی از آهن است، بنابراین اگر دچار کمبود آهن هستید یا وارد دوران بلوغ شده اید، ریحان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا جایگزین آهن از دست رفته شود. 2 فنجان ریحان تازه یا یک قاشق غذاخوری ریحان خشک 10 درصد آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.

یک خواب خوب

از جوشانده برگ ریحان تازه برای داشتن خوابی راحت بعد از یک روز کاری پرمشغله یا یک وعده غذایی سنگین استفاده کنید.

ضد پیری

ریحان یک سبزی معطر است که حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که می تواند فعالیت رادیکال های آزاد را محدود کرده و شما را از آسیب های زمان، پیری زودرس سلول ها و بیماری های پوستی محافظت کند.

برای زنان مفید است

مصرف ریحان برای زنان مفید است زیرا به تسکین تورم کلیه و ترشحات زنانه کمک می کند.

درمان آفت دهان

ریحان خاصیت ضد میکروبی دارد و در درمان زخم های دهان و عفونت موثر است. برای درمان زخم های دهان 4 لیوان آب را بجوشانید و برگ های ریحان را به آن اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند سپس باقی مانده محلول را در یخچال نگهداری کنید و روزی دو بار دهان خود را با این مخلوط بشویید.