گیاهخواری؛ انقلابی دو جانبه در رژیم غذایی و سلامتی

گیاهخواری؛ انقلابی دو جانبه در رژیم غذایی و سلامتی

به گزارش خبر خبرگزاری ایمنا، رژیم گیاهخواری یکی از رژیم هایی است که طرفداران و مخالفان زیادی در سراسر جهان دارد و افراد به دلایل مختلف می توانند به این رژیم روی بیاورند، اما به طور کلی، افراد باید قبل از این رژیم غذایی مورد نظر را ارزیابی کنند. اعمال رژیم غذایی با توجه به وضعیت سلامتی خود با مشورت پزشک متخصص آن را اعمال کنید.

هدف برخی از افراد پیروی از رژیم گیاهخواری ممکن است حمایت از حیوانات، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، کنترل بیماری ها یا حتی کاهش وزن باشد، بنابراین توصیه می شود قبل از پیروی از این رژیم، آگاهی خود را نسبت به فواید و مضرات آن افزایش داده و بهبود بخشند. این رژیم افق روشنی برای آینده دارد.

افرادی که رژیم گیاهخواری دارند به عنوان گیاهخواران کامل شناخته می شوند که از خوردن گوشت، مرغ، ماهی و هر گونه فرآورده حیوانی از جمله تخم مرغ و لبنیات اجتناب می کنند و گروهی دیگر از گیاهخواران تخم مرغ و لبنیات را در رژیم غذایی خود گنجانده اند.

گروهی دیگر فقط از محصولات لبنی همراه با سبزیجات و گیاهان دارویی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند و گروهی از گیاهخواران که به عنوان گیاهخواران جزئی شناخته می شوند از گوشت اجتناب می کنند اما ممکن است ماهی یا مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

از مزایای رژیم گیاهخواری می توان به کاهش وزن، پاکسازی بدن از سموم، کنترل بیماری هایی مانند چاقی و اضافه وزن، دیابت و فشار خون، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و گوارشی، داشتن سبک زندگی سالم و طول عمر بیشتر اشاره کرد. رژیم های گیاهخواری همچنین دارای معایبی مانند کمبود مواد مغذی در بدن، عدم بهره مندی از تنوع در مصرف مواد غذایی و گزینه های محدود است.

باید بدانیم که کاهش دریافت مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین B12، روی یا روی، ید و سلنیوم از جمله مشکلاتی است که می تواند گیاهخواران را درگیر کند، بنابراین به نظر متخصصان برخی از این افراد مصرف می کنند. مکمل ها آنها علاوه بر رژیم غذایی برای تامین مواد مغذی بدن نیز استفاده می شوند.

انواع و تفاوت های رژیم گیاهخواری

آرزو حقیقیان عضو انجمن تغذیه ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: دلایل مختلفی وجود دارد که افراد به رژیم غذایی گیاهخواری روی می آورند.

و می افزاید: چهار نوع اصلی رژیم گیاهخواری وجود دارد که گفته می شود اولین گروه وگان این افراد هستند که از غذاهای حیوانی و فرآورده های آن مانند شیر و تخم مرغ استفاده نمی کنند و این افراد می توانند سبک زندگی خود را به نوعی تغییر دهند. با این حال، برخی از وگان ها معتقدند که نباید از محصولات حیوانی مانند چرم یا پشم استفاده شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی، بعدها گروه های گیاهخوار غذا رژیم غذایی آنها شامل منابع حیوانی است: لاکتو گیاه خواران از دیگر گروه های گیاهخوار هستند، این افراد از هیچ فرآورده حیوانی غیر از لبنیات استفاده نمی کنند و در واقع رژیم گیاهخواری آنها شامل لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر است.

حقیقیان با بیان اینکه گیاهخواران تخم مرغی گروه دیگری از گیاهخواران هستند که این افراد در رژیم غذایی خود از فرآورده های حیوانی و لبنیات استفاده نمی کنند، بلکه تخم مرغ و تخم مرغ سایر پرندگان را در برنامه غذایی خود قرار می دهند، ادامه می دهد: گیاهخواران لاکتو اوو وگیاهخواران کامل ترین تغذیه از نظر تغذیه یک رژیم گیاهخواری است.

وی با بیان اینکه گیاهخواران از لبنیات به ویژه شیر، ماست، پنیر و تخم مرغ در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، می گوید: با توجه به اینکه افرادی که رژیم گیاهخواری دارند در رژیم غذایی خود محصولات حیوانی بسیار کمتری مصرف می کنند، میزان مصرف چربی های اشباع شده آنها نیز بسیار زیاد است. کمتر ممکن است باعث اختلالات چربی خون شود.

مضرات و فواید گیاهخواری از دریچه علم

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند از بیماری های قلبی عروقی بیشتر در امان هستند و می افزاید: از دیگر فواید چربی های اشباع شده می توان به افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان، کاهش خطر ابتلا به دیابت و تنظیم فشار خون اشاره کرد. با پیروی از رژیم های گیاهخواری به دست می آید.

حقیقیان می افزاید: از آنجایی که افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، محصولات حیوانی کمتری در رژیم غذایی خود دارند، بدن آنها کالری و انرژی کمتری تولید می کند، زیرا هر فرآورده حیوانی علاوه بر ضرری که می تواند داشته باشد، حاوی چربی است که چربی تولید می کند. بار انرژی

وی با بیان اینکه افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند در طولانی مدت وزن خود را کنترل می کنند و اگر به رژیم لاغری روی بیاورند موفق تر خواهند بود، می گوید: از آنجایی که گروه های غذایی مصرفی آنها محدود است، افرادی که گیاهخوار هستند. رژیم غذایی ممکن است در معرض کمبودهای جدی در درشت مغذی ها مانند پروتئین و ریزمغذی ها مانند ویتامین های B و ید باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به دلیل اهمیت تامین مواد مغذی ریز و درشت باید برای گیاهخواران احتیاط شود، گفت: کمبود کلسیم ممکن است خطر پوکی استخوان را به همراه داشته باشد و خستگی و ضعف از عوارض کمبود آن است. با توجه به آهن، در صورتی که بدن نتواند ویتامین های گروه B را تامین کند، افراد با ضعف به خصوص در اندام تحتانی نیز مواجه می شوند.

گیاهخواری؛ انقلابی دو جانبه در رژیم غذایی و سلامتی

گیاهخواری؛ رژیمی که می تواند شفابخش باشد

ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و رئیس سابق انجمن تغذیه ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رژیم گیاهخواری اگر به موقع و به موقع و آگاهانه انجام شود برای برخی افراد شفابخش است، می گوید: در واقع این رژیم در صورت رعایت یکی از بهترین روش های محافظتی است. . تصور می شود با آگاهی بتوان بیماری های قلبی عروقی و بسیاری از بیماری های مرتبط با هضم و متابولیسم را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه رژیم گیاهخواری مناسب، متعادل و متنوع بهترین روش تغذیه است، گفت: با وجود همه فواید این رژیم، اگر گیاهخواری برای برخی افراد مناسب نباشد و یا به دلیل ناآگاهی رعایت شود، می تواند ناراحتی های زیادی را به همراه داشته باشد. ” آسیب رساندن به سلامت مردم

این متخصص تغذیه و تغذیه بیان می کند: سیستم تغذیه گیاه بدون مکمل آهن و ویتامین B12 برای افراد در معرض خطر کم خونی توصیه نمی شود و کودکان در حال رشد نیز می توانند در شرایط کنترل شده از این رژیم استفاده کنند. در صورت عدم کنترل، رشد آنها تحت تأثیر منفی قرار می گیرد.

مظهری با بیان اینکه رژیم گیاهخواری برای مادران باردار و شیرده توصیه نمی شود، ادامه می دهد: یکی از بدترین انواع گیاهخواری، گیاهخواری شدید و حذف تمام فرآورده های حیوانی از جمله عسل است و این نوع رژیم گیاهخواری توصیه نمی شود. زیرا خوردن برخی از گیاهان به صورت خام باعث ورود برخی سموم به بدن می شود و باید بدانیم که این سموم در حین پخت از بین می روند.

دوران رشد، بارداری و شیردهی زمان مناسبی برای رژیم گیاهخواری نیست

وی می گوید: خانواده کلم یکی از بهترین سبزیجات ضد سرطان است و حاوی ریزمغذی ها، درشت مغذی ها و فیبرهای محلول و نامحلول فراوانی است که ممکن است برای افراد مبتلا به کمبود ید مفید باشد، اما برای برخی افراد مصرف خام این گیاهان مناسب نیست. برای تیروئید، مانند افراد مبتلا به کم کاری تیروئید.

متخصص تغذیه و متخصص رژیم درمانی می گوید ترکیباتی نیز در برخی سبزیجات یافت می شود ضد پروتئین لازم است بدانید که از آنجایی که این ترکیبات در فرآیند پخت و پز از بین می روند و خام گیاهخواران باید دانش بالایی در مورد گیاهان و مواد مصرفی خود داشته باشند، افرادی که از بیماری های زمینه ای رنج می برند نباید از رژیم خام گیاهخواری پیروی کنند.

مظهری با بیان اینکه در صورت تامین نشدن ویتامین B12 افراد دچار کم خونی می شوند و این وضعیت ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازد، ادامه می دهد: استفاده از منابع پروتئین حیوانی مانند تخم مرغ و شیر و همچنین سبزیجات در برخی رژیم های غذایی گیاهی مضر تلقی می شود. . تامین ویتامین B12

وی تصریح کرد: گیاهخواران باید استفاده از ماهی را به عنوان منبع طبیعی دریاها و اقیانوس ها بدانند و از آن استفاده نکنند و هرگز توصیه نمی شود تمام منابع حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و ماهی را به طور کامل حذف کنند.

گیاهخواری؛ انقلابی دو جانبه در رژیم غذایی و سلامتی

بر همین اساس در سال 1376 تغذیه گیاهخواری به منظور ترویج سبک زندگی سالم بدون گوشت، رعایت حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست ثبت شد و توجهات را به خود جلب کرد. از آنجایی که رژیم گیاهخواری غیر اصولی می تواند منجر به کمبود پروتئین، آهن، کلسیم، روی و ویتامین B12 شود، افراد باید نسبت به انتخاب نوع رژیم گیاهخواری مناسب با شرایط خود حساسیت فوق العاده ای داشته باشند و قبل از اجرای این رژیم با متخصص مشورت کنند. دکتر، لازم است بدانید که رژیم گیاهخواری می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد، اما در عین حال مضرات آن می تواند بر سلامت و کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد که نکته مهمی برای بهره مندی از مزایای این رژیم است. افزایش و ارتقای آگاهی مردم نسبت به انواع تغذیه گیاهی، کسب اطلاعات کافی در مورد انواع گیاهی و سبزی و استفاده از مکمل های غذایی در صورت لزوم با مشورت پزشک متخصص.