ماجرای بلیت سوزی و پشت در ماندن مخاطب چیست؟

ماجرای بلیت سوزی و پشت در ماندن مخاطب چیست؟

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، شهاب مهربان که این روزها نمایش «گرپلاس» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می برد، در دیدار با ایسنا ضمن تشریح ویژگی های این نمایش از سختی های اجرای تئاتر گفت. وی با ابراز ناراحتی از شرایط فعلی گفت چشم انداز روشنی برای آینده تئاتر نمی بینم.

به گزارش ایسنا، وی در ابتدا درباره رویکرد نمایش خود اینگونه توضیح داد: نمایش ما یک اثر اجتماعی با رویکرد کمدی است و در ادامه نمایش قبلی «باکسور» که در سال 1400 روی صحنه رفت، روی صحنه می رود. آن سریال داستان خانواده‌ای بود که در دهه 50 درگیر قتل پدرشان بودند، در حالی که سریال گورپلاس همان داستان را ادامه می‌دهد و داستان شخصیت‌هایش را با فاصله 30، 40 سال روایت می‌کند، انگار که داستان آن است. یک پدر قاتل امسال و پارسال

مهربان که فیلمنامه این نمایش را با مهاب مهربان نوشته است درباره انتخاب رویکرد کمدی برای روایت یک داستان اجتماعی گفت: این اتفاق ناخودآگاه رخ داد. در سریال گورپلاس گفته می شود که مادر خانواده مخفیانه ازدواج کرده و شوهرش در خانه اش فوت کرده و حالا بچه ها هم ماجرا را دنبال می کنند. برخورد بچه ها با این اتفاق فضا را به کمدی تبدیل می کند. به این ترتیب داستانی دردناک با رویکردی انتقادی و اجتماعی در ژانر کمدی روایت می کنیم.

این کارگردان همچنین درباره استقبال تماشاگران از نمایش خود چنین توضیح داد: این استقبال را می شد در مراحل تمرین پیش بینی کرد اما نکته ناراحت کننده این است که شرایط عمومی تئاتر خوب نبود. اغلب برنامه ها برای جذب بیننده نیاز به داشتن چهره های شناخته شده دارند. استقبال از برنامه ما مثبت بوده است، اما حیف است که برخی از برنامه های تلویزیونی تعداد بازیگران بیشتری نسبت به بیننده دارند.

مهربان با ابراز ناراحتی از وضعیت تبلیغات تئاتر گفت: وقتی تئاتر را می دیدیم شرایط فرق می کرد. چند سالن خصوصی فعال بودند. مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار مولوی. سالن‌ها محدود و نمایش‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار بودند، اما اکنون با افزایش سالن‌ها و نمایش‌ها، گاهی در تبلیغات و اطلاع‌رسانی سالن‌ها چیزهایی دیده می‌شود که ربطی به تئاتر و جایگاه فرهنگی آن ندارد. این امر گاهی باعث می شود تبلیغات تئاتر شبیه چیپس باشد و ما به عنوان گروه تئاتر کارهایی را اجرا می کنیم که مناسب تئاتر نیست.

این کارگردان افزود: به جای اینکه به فکر ارتقای کیفیت کارمان باشیم، وارد این نوع مسائل شدیم و خواه ناخواه در این حوزه قرار گرفتیم. علاوه بر این، نوع و سلیقه تماشاگران تئاتر در سال های اخیر تغییر کرده است. به هر حال نمایش ما با استفاده از تبلیغات دهان به دهان در صحنه ماند.

مهربان در پاسخ به این سوال که برای ادامه کار در تئاتر چه فرصت هایی را پیش روی خود می بینید، اظهار داشت: متاسفانه تئاتر برای اکثر کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند محل گذار است چون شرایط خوبی ندارد. در این نمایش کمترین دستمزد را به بازیگران پرداخت می کنیم و بسیاری از جنبه های تئاتری را نادیده گرفته ایم. ما تهیه‌کننده‌ای داریم که به کارش پایبند است و نگاه تجاری ندارد، اگرچه همه چنین تهیه‌کننده‌ای ندارند، اما از ابتدا می‌دانستم که با این همه بازنده می‌شویم، زیرا کار تئاتر با این‌ها فایده ندارد. هزینه ها به دلایل اقتصادی و اساسا شکل و تولید تئاتر تغییر کرده است و ما به دنبال حال و هوای خوبی هستیم که با اجرای نمایش های بیشتر به دست می آوریم. اگر این وضعیت را ادامه دهیم بعید است تا چند سال آینده تئاتر تعطیل شود.

مهربان از پایان حمایت دولت از تولید تئاتر ابراز ناراحتی کرد و ادامه داد: دولت باید مانند گذشته در جایگاه تهیه کننده باشد. این روش هم برای مدیر و هم برای کارگران کار خوبی بود اما دولت در حال حاضر هیچ حمایتی نمی کند. به همین دلیل اتفاقاتی که هیچ ربطی به اصل این هنر ندارد در تئاتر در حال رخ دادن است و متاسفانه هر سال که می گذرد این وضعیت بدتر می شود.

این کارگردان اضافه کرد: برای اجرای یک نمایش 9 ماه تمرین می کردیم اما دیگر چنین اتفاقاتی در تئاتر نمی افتد زیرا اکثر بازیگران مشغول بازی در پروژه های ویدئویی و پلتفرم هستند و نمی توانند چند ماه برای تمرین تئاتر وقت بگذارند. این روی کیفیت بازی ها تاثیر می گذارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه محوطه فعلی مجموعه تئاتر شهر دسترسی به این مجموعه را سخت می کند، گفت: هر شب تقریبا 15 تماشاگر پشت دروازه می مانند. برخی نمی توانند به مجموعه تئاتر شهر راه پیدا کنند زیرا در حال حاضر تنها یک ورودی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم با چاپ فلش روی کاغذ راه ورود به مجموعه را به بیننده نشان دهم. مایه تاسف است که تماشاگرانی که از نظر مالی در شرایط سختی به سر می برند برای خرید بلیت نمایش هزینه می کنند اما وقتی راهی برای ورود به مجموعه پیدا نمی کنند بلیت هایشان گم می شود. برای جبران این وضعیت دوباره خودمان در حال خرید بلیت هستیم تا این مخاطبان بتوانند نمایش را ببینند. بنابراین اگرچه تئاتر شهر نیاز به حفاظت دارد اما تک ورودی بودن این مجموعه نه تنها مخاطب را سردرگم می کند بلکه مشکلات زیادی را در ترافیک تئاتر شهر ایجاد می کند.

نمایش «گور پلاس» با بازی داریوش رشاد، الهام آخان، مهدی یگانه، میلاد مرادی، پرتو مهر، رحمان یاوری روی صحنه می رود.

این نمایش هر شب ساعت 20 به مدت 75 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود.

۲۴۴۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین