90 سالگی سوفیا لورن؛ 20 نقش فراموش نشدنی

90 سالگی سوفیا لورن؛ 20 نقش فراموش نشدنی

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، سوفیا لورن در سال 1962 جایزه اسکار بهترین بازیگر زن و در سال 1991 جایزه اسکار افتخاری را برای فیلم «دو زن» ساخته ویتوریو دسیکا دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، او اولین بازیگر زن برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در یک فیلم غیرانگلیسی شد. در سال 1964، لورن بار دیگر برای فیلم «ازدواج به سبک ایتالیایی» نامزد اسکار شد و در همان سال برای فیلم «دیروز، امروز، فردا» با بازی مارچلو ماستریانی، اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد.

لورن در سال 1962 برنده جایزه بافتا برای بهترین بازیگر زن و جایزه افتخاری خرس طلایی جشنواره فیلم برلین در سال 1994 شد. این بازیگر ایتالیایی در سال 1961 به عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شناخته شد و در سال 1991 جایزه افتخاری سزار به او اهدا شد.

از دیگر جوایز فیلم سوفیا لورن می توان به برنده شدن جایزه دوربین طلایی آلمان، چهار جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم مسکو (1965)، بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم سن سباستین (1974) اشاره کرد در سال 1974 به خاطر جشنواره فیلم ونیز (1958) و شیر طلایی افتخاری در جشنواره فیلم ونیز (1998) مورد توجه قرار گرفت.

سوفیا لورن تنها بازیگر زن زنده در فهرست 50 بهترین بازیگر مؤسسه فیلم آمریکا است و به مناسبت 90 سالگی این ستاره سینما، مجله گاردین 20 نقش برتر این بازیگر چیره دست را اعلام کرده است.

20. پوشاک آماده (Prêt-à-Porter)-1994

چهاردهمین و آخرین همکاری لورن با همکار مکرر مارچلو ماسترویانی یکی از معدود نقاط درخشان در تجربه کمدی رابرت آلتمن به عنوان کارگردان است. در این فیلم این دو بازیگر نقش عاشقان سابق را بازی می کنند که دوباره در هفته مد پاریس با هم ملاقات می کنند.

19. کنتسی از هنگ کنگ (1967).

آخرین فیلم چارلز چاپلین در مقام کارگردان (و بازیگر نقش فرعی) و اولین فیلم رنگی او، فیلم ضعیفی بود که حتی حضور و بازی ضعیف مارلون براندو به او کمک نکرد و بار سنگین فیلم را به دوش کشید. . شانه های سوفیا لورن.

18. پیرمردهای بداخلاق (1995).

داستان فیلم حول محور دو مرد میانسال به نام‌های مکس و جان با بازی جک لمون و والتر متیو می‌چرخد که دهه‌ها با یکدیگر در رقابت و خصومت بودند. آنها در شهر کوچکی در مینه سوتا زندگی می کنند و روزهای خود را با آزار دادن یکدیگر و یادآوری خاطرات بد می گذرانند. با این حال، هنگامی که زنی جدید به نام آنا (سوفی لورن) به محله آنها می رسد، رقابت بین آنها بیش از پیش تشدید می شود.

17. زن میلیونر – 1960

در این فیلم که از بازی جورج برنارد شاو اقتباس شده است، سوفیا لورن نقش ثروتمندترین زن جهان را بازی می کند اما دکتری با بازی پیتر سلرز سد راه او می شود.

16. افسانه گمشدگان – 1957

لورن در نقش یک زن بد شهرت به جان وین در بیابان می پیوندد و به عنوان راهنما برای کمک به کشیش مقدس در یافتن شهر گمشده استخدام شده است.

15. خانه شناور-1958

کری گرانت و لورن که پیش از این در فیلم غرور و تعصب با هم بازی کرده بودند، یک سال بعد در فیلم کمدی-درام قایق خانه با هم متحد شدند. گری کرانات نقش مردی را بازی می کند که به یک قایق خانگی نقل مکان می کند و توسط سوفیا لورن، دختر یک رهبر ارکستر معروف، استخدام می شود تا از سه فرزندش مراقبت کند.

14. هلر در جوراب شلواری صورتی – 1960

جورج کیوکر این وسترن کوچک اما رنگارنگ را کارگردانی کرد. سوفیا لورن در این فیلم به عنوان یک بازیگر در گروه تئاتر آنتونی کوئین ظاهر شد. تهیه کننده این فیلم کارلو پونتی بود که کار لورن را در هالیوود توسعه داد. ازدواج آنها تا زمان مرگ پونتی در سال 2007 ادامه داشت.

13. در ناپل آغاز شد – 1960

یک وکیل آمریکایی (کلارک گیبل در فیلم ماقبل آخرش) متوجه می شود که برادر فقیدش پسری هشت ساله دارد که اکنون عمه اش (لورن) از او مراقبت می کند.

12. زندگی پیش رو – 2020

سوفی لورن از دوران بازنشستگی خارج می شود تا در این درام به نویسندگی و کارگردانی پسرش ادواردو پونتی نقش یک بازمانده هولوکاست را بازی کند. او با یک کودک خیابانی 12 ساله سنگالی که کیفش را دزدیده بود روبرو می شود.

11. پسری روی دلفین (1957)

این اولین فیلم انگلیسی زبان لورن است که در آن او نقش یک غواص یونانی را بازی می کند که مجسمه ای باستانی را پیدا می کند و بین یک باستان شناس اخلاق مدار و یک کلکسیونر وحشت زده دویده می شود. این اولین محصول هالیوودی بود که در یونان فیلمبرداری شد.

10. آفتابگردان – 1970

لورن و ماسترویانی دوباره در ملودرام رمانتیک ویتوریو دی سیکا با هم بازی کردند، اما افسوس که جنگ جهانی دوم. جنگ جهانی دوم آغاز می شود و ماسترویانی به جبهه روسیه فرستاده می شود. وقتی جنگ تمام می شود، او در سراسر اتحاد جماهیر شوروی به دنبال همسرش می گردد…

9. پاس کاساندرا (1976).

مانند بسیاری از سرمایه‌داران هالیوود در دهه 1970، لورن خود را بخشی از بازیگران تمام ستاره در یک فیلم فاجعه‌بار یافت. او و همسر سابقش (با بازی ریچارد هریس) مسافران قطار اروپایی هستند که با یک مسافر مرد آلوده به طاعون مرگبار مواجه می شوند.

8. سقوط امپراتوری روم (1964).

در این فیلم به کارگردانی آنتونی مان، لورن نقش دختر مارکوس اورلیوس را بازی می کند که برای سرنگونی امپراتور ظالم کومودوس (با بازی کریستوفر پلامر) به معشوقش (استیون بوید) می پیوندد.

7. الگوی عربی (Arabesque) – 1966

داستان این فیلم به کارگردانی استنلی دونن، داستان Dr. داستان حول محور یک استاد کالج به نام هستینگز (با بازی گریگوری پک) می چرخد. او ناخواسته درگیر یک توطئه پیچیده بین المللی می شود. دکتر هاستینگز تلاش می کند تا معانی و اسرار یک خط عربی باستانی مرتبط با یک جنایتکار برجسته را کشف کند. در طول راه، او با نورا (با بازی سوفیا لورن) آشنا می شود که به نظر می رسد کلید حل این معما باشد.

6. کلید (1958).

ویلیام هولدن در نقش یک کاپیتان یدک کش کانادایی در یک ماموریت انتحاری زیردریایی در جنگ جهانی دوم بازی می کند. او در خانه یک مهاجر سوئیسی با بازی لورن پناه می گیرد.

5. ازدواج به سبک ایتالیایی – 1964

در حالی که فیلم های انگلیسی زبان لورن اغلب او را به عنوان یک شخصیت جذاب نشان می دهند، او نقش های ظریف تری را در بسیاری از حضورهای دسیکا در مقابل دوربین بازی کرده است. در این کمدی رمانتیک، او نقش معشوق دیرینه یک تاجر بدبین با بازی مارچلو ماسترویانی را بازی می کند.

4. ال سید – 1961

در اولین فیلم حماسی آنتونی مان، لورن نقش جیمنا را بازی می کند که ازدواجش با یک قهرمان اسپانیایی وطن پرست (چارلتون هستون) زمانی که پدر شوهرش را در یک دوئل می کشد، تیره می شود.

3. دیروز، امروز و فردا – 1963

لورن و ماسترویانی در این کمدی برنده اسکار از ویتوریو دسیکا، بازیگری خود را به عنوان سه زوج ایتالیایی به نمایش می گذارند.

2. دو زن – 1960

درام جنگی نئورئالیستی دسیکا، بر اساس رمان آلبرت موراویا، اما ماروکینات هیجان‌انگیز، یکی از محوری‌ترین نقش‌های حرفه‌ای لورن را رقم زد و جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای او به ارمغان آورد. او نقش مادری را بازی می کند که با دخترش از بمباران رم توسط متفقین فرار می کند.

1. یک روز خاص (1977).

داستان این فیلم به کارگردانی اتوره اسکولا در سفر رسمی هیتلر به رم در سال 1938 اتفاق می افتد. لورن نقش آنتونیا، خانه‌دار شلوغی را بازی می‌کند که شوهر و شش فرزندش با همسایگان خود به تماشای رژه می‌روند. آنتونیا با مردی آزادی خواه (با بازی ماسترویانی) در انتظار اخراج ملاقات می کند و با یکدیگر پیوند نامحتملی برقرار می کنند و ما را با یکی از بهترین زوج های سینمایی آشنا می کنند.

۲۴۳۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین