مانتوی طیبه، شعری که دیروز ایران را به لبخند واداشت

مانتوی طیبه، شعری که دیروز ایران را به لبخند واداشت

فیلم «انجمن شاعران مرده» که اولین فیلم مهمی بود که در عرصه معلمی تاثیرگذار بود و نسل ها از آن یاد می شد، اکنون با تصاویری از لباس پوشیدن معلمی به شاگردانش در جنوب کشور منتشر شده است. پلت فرم اجرا خیلی ها را به یاد آن فیلم انداخت. ما در مورد کسانی صحبت می کنیم که هنوز به این وضعیت ناگوار ایران امید دارند و می خواهند پیامبر خوبی باشند. معلم زنی که بدون خودنمایی، بدون حسرت وبلاگ و رفتارهای مرسوم امروزی و به قول راویان، صدای شادی آن بچه ها را در خدمت شاگردانش می گذارد.

بهترین ها: فیلم «انجمن شاعران مرده» اولین فیلم شاخصی است که در حوزه معلمان تأثیرگذار بود و چندین نسل از آن به یادگار مانده است. اکنون تصاویری از یک معلم با لباس تنگ در جنوب کشور منتشر شده است. صحنه اجرای دانش آموزان خیلی ها را به یاد آن فیلم انداخت. ما در مورد کسانی صحبت می کنیم که هنوز به این وضعیت ناگوار ایران امید دارند و می خواهند پیامبر خوبی باشند. معلم زنی که بدون خودنمایی، بدون حسرت وبلاگ و رفتارهای مرسوم امروزی و به قول راویان، صدای شادی آن بچه ها را در خدمت شاگردانش می گذارد.

انجمن شاعران مرده (به انگلیسی: Dead Poets Society) یک فیلم درام آمریکایی محصول سال ۱۹۸۹ به کارگردانی پیتر ویر و با بازی رابین ویلیامز در نقش معلم ادبیات جان کیتینگ است. این فیلم داستان گروهی از دانش آموزان یک مدرسه شبانه روزی سختگیرانه و سنتی را روایت می کند که با الهام از آموزه های کیتینگ دست به نوعی شورش فکری می زنند.

مهمترین پیام فیلم Dead Poets Society دفاع از آزادی فردی، خلاقیت و تفکر انتقادی در برابر هنجارهای سخت و محدود کننده اجتماعی است. این فیلم سعی دارد از طریق شخصیت کیتینگ به دانش‌آموزان بیاموزد که زندگی چیزی بیش از پیروی از قوانین و مقررات خشک است و «Carpe d’Am» یا «گنج در دم» به شعار اصلی فیلم تبدیل می‌شود.

مانتویی طیبه، شعری که دیروز ایران را بر لب داشت

بازیگران جوان فیلم نیز کاملا طبیعی و دلنشین هستند. هر دانش آموز داستان خود را دارد که در طول فیلم شکل می گیرد و مخاطب با آنها همذات پنداری می کند.

این فیلم نقدی آشکار به نظام آموزشی سنتی و فشارهای اجتماعی است. مدرسه ای که دانش آموزان در آن شرکت می کنند نمادی از یک سیستم ظالمانه است که خلاقیت و فردیت دانش آموزان را سرکوب می کند. برعکس، کیتینگ نماد کسی است که در تلاش برای تغییر این سیستم و تشویق دانش آموزان به تفکر مستقل است.

طیبه قرانی، نمونه زنده فیلم انجمن شاعران مرده در ایران، مفاهیمی چون فردیت، خلاقیت و آزادی فکری را قدرتمندانه با لباس خود به تصویر می کشد و این آموزه را به نسل های آینده منتقل می کند.

طیبه قرانی معلم 25 ساله اهل روستای سلخ جزیره قشم با پوشیدن کتی که تصاویر دانش آموزانش روی آن بود به کلاس درس رفت و روزی فراموش نشدنی را برای آنها رقم زد.

این معلم زن از پارچه های کشیده شده توسط بچه ها کت دوخت و به آنها لباس پوشید تا اعتماد به نفس و اعتماد به نفس بچه ها را تقویت کند و نشان دهد کارشان چقدر ارزشمند است.

تصویر این معلم خوش اخلاق با واکنش های زیادی در فضای مجازی مواجه شد که برخی از آنها را در ادامه می خوانید:

زهرا کیشوری روزنامه نگار درباره این عکس نوشت: ای کاپیتان! انجمن شاعران مرده: شما شعر می خوانید چون عضوی از نسل بشر هستید، زیرا نسل بشر سرشار از شور، عشق و احساس است! پزشکی، قانون، بانک، اینها برای بقا و ادامه زندگی لازم است. شعر، ادبیات، عشق و زیبایی چه می شود، اینها چیزهایی هستند که برای آن زندگی می کنیم و نفس می کشیم؟

مليحه نيز داستان جالبي درباره اين تصوير داشت: خانم طیبه قرانی معلم کلاس اول هرمزگان در روز جهانی کودک پارچه ای به کودکان می دهد تا روی آن نقاشی کنند.

بعد با آن پارچه لباسی می دوزد و می پوشد و به مدرسه می آید. می گویند فریاد و خوشحالی بچه ها تا هفت کوچه آن طرف می رسید…

فهمیه کاربر سندباکس نوشت: چه خلاقانه ای، هر جا که هستید موفق باشید.

محمود حسامی همچنین نوشت: تعظیم در برابر این افراد ثواب دارد

ملیکا گفت: این معلم به بچه ها شجاعت یاد داد و کارش بی نظیر است.

به گزارش رسانه انتخابتو