کشف جدید در هامون – انتخابتو

کشف جدید در هامون انتخابتو

به گزارش انتخابتو ایسنا، مجتبی سعادتیان، رئیس هیئت باستان شناسی قلعه «گیردی» پس از تکمیل کار میدانی و تحقیقات روشمند این حوضه باستانی گفت: این پژوهش با تیمی متشکل از 5 باستان شناس در کویر انجام شد. . مناطقی در جنوب دشت سیستان.

وی گفت: در این پژوهش گام به گام، پس از شناسایی و ثبت آثار فرهنگی منقول و غیرمنقول در زمینی به مساحت تقریبی 4 هزار هکتار، محدوده پراکنش حوضه فرهنگی قلعه گیریدی مشخص شد. .

به گفته این باستان شناس، در این پژوهش 4 قلعه، 22 بنای معماری، 3 بنای صنعتی، 7 تپه باستانی، 14 کوره خشت و آجرپزی، 7 گورستان، 36 مقبره، 3 آسباد و سازه های مرتبط با کنترل و انتقال آب شناسایی و جمع آوری شد. . مکان های مختلف معماری تکمیل شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: از دیگر نتایج این پژوهش می توان به کشف قطعات متحرک ارزشمند از جمله سفال های منقوش لعاب دار، مهره های تزئینی، اشیاء سنگی اشاره کرد. ، اشیاء برنزی، پیکره های انسانی و غیره.

سعادتیان با بیان اینکه مکان های پیش از تاریخ و تاریخی زیادی در این منطقه ثبت شده است، گفت: بر اساس بررسی های اولیه و تجانس مواد فرهنگی منقول و غیرمنقول از نظر دوره و ساختار معماری، احتمالاً این مجموعه نمایانگر یک فضای شهری است. میانه و آخر اسلام.» متعلق به قرون است.

رئیس هیئت باستان شناسی قلعه گیردی نیز گفت: همانطور که قبلا ذکر شد در دل این منطقه محوطه های باستانی زیادی از دوران پیش از تاریخ و تاریخی وجود دارد.

محوطه باستانی گیردی در شهر هامون واقع در جنوب بخش سیستان استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و تاکنون اطلاعات باستان شناسی از آن در دست نیست.

۲۳۳۲۳۳

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین