آیا قهوه بدون فیلتر راز کاهش وزن است؟

آیا قهوه بدون فیلتر راز کاهش وزن است؟

آیا قهوه بدون فیلتر راز کاهش وزن است؟

کافستول یک ترکیب طبیعی موجود در قهوه بدون فیلتر است که ممکن است برای جنبه های خاصی از سلامت متابولیک مفید باشد.

به گزارش مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف ۶ میلی گرم کافستول دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته ممکن است وزن و چربی بدن را اندکی کاهش دهد، اما حساسیت به انسولین یا تحمل گلوکز را بهبود نمی بخشد.

کافستول یک ترکیب دی ترپن طبیعی است که در قهوه یافت می شود، به ویژه قهوه ای که با استفاده از روش های فیلتر نشده مانند دم کرده، بو داده، فرنچ پرس و قهوه اسپرسو دم می شود.

در سال‌های اخیر، تیمی از محققان دانمارکی تأثیر کافستول را بر حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای سلامت متابولیک بررسی کردند. یافته های اولیه آنها نشان داد که کافستول ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

در مطالعات سلولی، آنها مشاهده کردند که کافستول باعث افزایش ترشح انسولین و جذب گلوکز، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون در موش های دیابتی می شود.

آنها همچنین اثرات کافستول و کاهول را در شرکت کنندگان مبتلا به چاقی شکمی و دیابت نوع 2 بررسی کردند.

آنها دریافتند که این ترکیبات گلوکز را برای مدت کوتاهی به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

در آخرین کارآزمایی، محققان با هدف ارزیابی اینکه آیا کافستول خالص بر حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز در افراد سالم با دور کمر بالا، که یک عامل خطر برای دیابت است، تأثیر می‌گذارد، پرداختند.

این مطالعه در مرکز دیابت Steno-Aarhus در بیمارستان دانشگاه آرهوس در دانمارک انجام شد و شامل 40 مرد و زن بزرگسال 25 تا 78 ساله بود که به دلیل دور کمر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند:

برای مردان بالای 102 سانتی متر

بیش از 88 سانتی متر برای زنان.

محققان به طور تصادفی شرکت کنندگان را به دریافت کپسول 6 میلی گرمی کافستول یا دارونما دو بار در روز در وعده صبحانه و شام برای یک دوره 12 هفته ای اختصاص دادند.

شش هفته پس از مداخله، محققان عملکرد کبد و کلیه شرکت کنندگان را با نمونه خون ارزیابی کردند.

محققان بر این باور بودند که مصرف کافستول به مدت 12 هفته ممکن است حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای متابولیک را بهبود بخشد.

برخلاف انتظار، آنها دریافتند که مصرف 6 میلی گرم کافستول دو بار در روز، تحمل گلوکز یا حساسیت به انسولین را بهبود نمی بخشد.

اما در مقایسه با دارونما، کافستول وزن بدن، چربی احشایی و یک آنزیم کبدی به نام گاما گلوتامیل ترانسفراز را به ترتیب 2، 5 و 15 درصد کاهش داد.

همچنین به نظر می رسید که کافستول نحوه پردازش چربی را در بدن تغییر می دهد. گروه Cafestol سطح اسیدهای چرب آزاد بالاتری را در ابتدا پس از مداخله نشان داد. این به طور بالقوه نشان دهنده افزایش منفی مقاومت به انسولین در بافت های چربی است.

کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما نوشیدن قهوه بدون فیلتر در حد اعتدال ممکن است فواید سلامتی داشته باشد.