روغن بدتر است یا چربی جامد؟

روغن بدتر است یا چربی جامد؟

روغن بدتر است یا چربی جامد؟

امروزه بسیاری از افراد از خطرات شیرینی خوری آگاه هستند و شورتینگ های رایج در حال انقراض هستند و مردم تمایل بیشتری به استفاده از روغن های گیاهی مایع دارند، اما هنوز هم هستند کسانی که معتقدند روغن نباتی باعث طعم بهتر غذا می شود.

به گزارش تابناک، استفاده از هر روغنی برای سرخ کردن غذاها مناسب نیست. زیرا روغن های معمولی برای سرخ کردن و حرارت زیاد تولید نمی شوند و برای سرخ کردن باید از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

روغن سرخ کردنی شوم دنیا

در فرهنگ غذایی کشورهای دیگر نیازی به استفاده از روغن سرخ کردنی نیست زیرا ظروف فقط کمی سرخ می شوند. البته در این کشورها روغن سرخ کردنی وجود دارد، اما مردم ترجیح می دهند از روغن های خالص مانند روغن کنجد و روغن زیتون استفاده کنند. ، روغن سویا و غیره در کشورهای خارجی از روغن سرخ کردنی برای سرخ کردن غذا استفاده نمی کنند زیرا از این مواد برای سرخ کردن طولانی مدت استفاده نمی کنند و فقط در برخی رستوران ها از روغن سرخ کردنی بر پایه نخل و مشتقات خرما استفاده می کنند.

در مصرف روغن معتدل باشید!

چربی های ترانس میزان کلسترول بد خون را افزایش می دهند و کلسترول خوب را کاهش می دهند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند. چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده، ساندویچ ها و روغن های گیاهی یافت می شوند. سرانه مصرف چربی جامد برای هر ایرانی تقریباً 14 کیلوگرم و مصرف روغن تقریباً 40 گرم است. برای کاهش اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس، صنایع کشور باید استراتژی های خود را به گونه ای تنظیم کنند که مصارف خوراکی مناسب تر و کم خطرتر باشد.

مضرات روغن مایع سرخ کردنی

هرگز از روغن برای سرخ کردن غذا استفاده نکنید زیرا به سرعت اکسید می شود و مواد سرطان زا تولید می کند. برای سرخ کردن غذا از روغن مخصوص سرخ کردنی یا شورتنینگ استفاده کنید. سطح چربی ترانس در روغن سرخ کردنی باید زیر 10 باشد.

چربی های غیر اشباع بهترین گزینه هستند

چربی های غیراشباع موجود در روغن زیتون، گردو، فندق، غذاهای دریایی و تخم مرغ بر خلاف چربی های اشباع شده باعث کاهش تری گلیسیرید (اسیدهای چرب)، افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شود و از این طریق کلسترول وارد بدن می شود. کبد.

چربی‌های اشباع در دمای معمولی جامد هستند، اما چربی‌های غیراشباع در دمای معمولی مایع هستند و برای تشکیل سلول‌های مغز، سلامت قلب و اعصاب بینایی مفید هستند.

مقایسه چربی و روغن

چربی‌های جامد که از روغن‌های گیاهی و غیراشباع به‌دست می‌آیند و در ابتدای تولید به شکل مایع هستند، طی فرآیندی که برای افزایش مقاومت و جلوگیری از فساد زودهنگام انجام می‌شود، از طریق هیدروژنه شدن جامد می‌شوند. در فرآیند هیدروژناسیون، اسیدهای چرب روغن اشباع می شوند و به همین دلیل به این گونه چربی ها، چربی های اشباع می گویند. در قسمت سلامت نمناک خواندید که در اثر فرآیند هیدروژنه شدن، ترکیبات غیرعادی دیگری به نام اسیدهای چرب ترانس در روغن ایجاد می شود که باعث افزایش کلسترول بد خون می شود. این روغن ها تحمل دمایی بالاتری نسبت به روغن ها دارند و به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع شده باعث بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، چربی خون و فشار خون می شوند. هضم این نوع چربی ها برای بدن و دستگاه گوارش دشوارتر است. استفاده از این روغن ها خطر سکته و سرطان را افزایش می دهد. این روغن ها به دلیل تحمل دما برای سرخ کردن غذاها بهتر هستند.

روغن های مایع مانند روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت و روغن زیتون حاوی اسیدهای ترانس نیستند اما اسیدهای چرب اشباع کمتری دارند و استفاده از این روغن ها باعث کاهش کلسترول خوب خون و افزایش کلسترول بد نمی شود. برای استفاده از روغن های جامد روغن های با چربی اشباع کمتر به طور کلی سالم تر هستند و بهتر است در رژیم غذایی خود گنجانده شوند. با این حال، مصرف بیش از حد چربی و روغن باعث چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی می شود.

بهترین روغن امگا 3 مایع و جامد جهان، بی نظیرترین روغن

امگا 3 یکی از انواع چربی های غیراشباع است که برای بدن ضروری است و در بدن تولید نمی شود. این روغن چربی و فشار خون را کاهش می دهد و از ضربان نامنظم قلب جلوگیری می کند.

روغن های حاوی آراشیدونیک اسید مانند روغن آفتابگردان صنعتی و روغن جوانه ذرت باعث التهاب و افزایش درد و رنج افراد مبتلا به آرتروز می شوند و رادیکال های آزاد مضر برای بدن تولید می کنند.

روغن آفتابگردان مایع به دلیل مایع بودن زیاد استفاده می شود و عوارض آن گاهی می تواند بیشتر از روغن های جامد باشد بنابراین باید روغن دیگری را جایگزین کنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید.