قابل توجه عاشقان شیرین

bato-adv

آیا می دانستید افرادی که میل شدید به شیرینی جات دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی، دیابت و سکته هستند؟ این موضوع توسط محققان دانشگاهی در انگلستان نیز تایید شد. شاید بگویید رابطه زیاد شیرینی خوری با دیابت و سکته مغزی قابل درک است، اما افسردگی چه ربطی به خوردن شیرینی دارد؟

در این میان به گزارش جوان ارتباط هوس شیرینی و افسردگی بیشتر قابل درک است و شایع ترین و ساده ترین دلیل آن این است که مصرف بیش از حد قند باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افسردگی با قند می شود. کاهش سریع قند، احساس خستگی و کاهش انرژی ما رخ می دهد. این نوسانات می تواند بر وضعیت روانی ما تأثیر بگذارد.

کارشناسان تاکید می کنند که تغذیه ممکن است یکی از عوامل موثر در ایجاد افسردگی باشد. با این حال، به تنهایی موثر نیست و عامل اصلی نیست. عواملی مانند ژنتیک، محیط، تجربیات زندگی و استرس نیز در افسردگی نقش دارند. اما نکته اینجاست که سوءتغذیه می تواند منجر به مشکلات شیمی مغز و اختلالات خلقی شود.

شیرینی خوردن و افسرده شدن!

بسیاری از مردم می پرسند که چگونه مصرف بسیاری از انواع شیرینی ها ممکن است با ظهور یا تشدید افسردگی مرتبط باشد. برای این افراد سخت است که باور کنند تغذیه سالم اساس سلامت روان است.

نازی چگینی متخصص تغذیه و متخصص گیاهان دارویی مهم ترین موارد ارتباط بین ولع خوردن شیرینی جات و احتمال بروز و تشدید افسردگی را برشمرد.

افزایش قند خون: مصرف زیاد قند می تواند باعث افزایش ناگهانی قند خون و به دنبال آن افت سریع و خستگی و کاهش انرژی شود. این نوسانات می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد.

اعتیاد شیرین و احساس گناه: برخی از افراد به شیرینی ها به عنوان منبع آرامش یا کاهش استرس روی می آورند. این اعتیاد در هنگام مصرف بیش از حد شیرینی جات باعث احساس گناه یا احساس گناه می شود که یکی از علائم افسردگی است.

تغییرات شیمیایی مغز: مصرف زیاد قند می تواند بر تولید مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین و سروتونین تأثیر بگذارد. این تغییرات در درازمدت باعث بروز علائم افسردگی می شود. زیرا مغز ما برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی سروتونین نیاز دارد و کمبود آن با علائم افسردگی خود را نشان می دهد.

تغذیه نامناسب: مصرف زیاد شیرینی ها و شکر می تواند منجر به کمبود مواد مغذی لازم برای سلامت روان مانند ویتامین ها و مواد معدنی شود و کمبود مواد معدنی ارتباط مستقیمی با افسردگی دارد. کمبود ویتامین و مواد معدنی می تواند بر عملکرد مغز و خلق و خوی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ویتامین های گروه B، ویتامین D، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین دارند که مسئول سلامتی ما هستند. کمبود این مواد می تواند منجر به اختلال در این فرآیندها و در نتیجه علائم افسردگی شود. علاوه بر این، برخی از مواد مغذی به تنظیم استرس کمک می کنند و کمبود آنها می تواند استرس، خستگی، اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

کدام رژیم غذایی مناسب است؟

تغذیه مناسب رژیمی است که شامل طیف وسیعی از مواد غذایی است که به سلامت جسمی و روانی کمک می کند. در غیر این صورت، عملکرد سیستم بدن تغییر می کند و این تغییرات با علائمی مانند خستگی، بی حوصلگی، بدبینی، استرس، اضطراب و بیماری های جسمی جدی خود را نشان می دهد.

بنابراین، تغذیه برای اطمینان از سلامت روحی و جسمی ما باید شامل چه مواردی باشد؟ چگینی، متخصص تغذیه می گوید: «این بسیار ساده است. یک رژیم غذایی سالم و مناسب باید شامل میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها باشد. حاوی پروتئین؛ گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و آجیل حاوی پروتئین هستند. غلات کامل مانند برنج، جو و نان سبوس دار که سرشار از فیبر هستند نیز بخشی از یک رژیم غذایی مناسب هستند. چربی های سالم بخشی دیگر از بسته غذایی سالم هستند. نوشیدن آب کافی، که بسیاری از مردم فکر می کنند بی اهمیت است، به عملکرد صحیح بدن کمک می کند. اگر از این مجموعه یا پکیج پیروی کنید، به این معنی است که به سلامت خود اهمیت می دهید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی می کنید.

این متخصص تغذیه می گوید: فردی که به تغذیه سالم اهمیت می دهد هرگز دسر را به یکی از قسمت های توضیح داده شده در این بسته ترجیح نمی دهد، مثلاً خوردن چند عدد دونات یا شکلات نیاز روزانه به پروتئین را برطرف نمی کند، شیرینی و فست فود در رژیم غذایی افراد مراقب سلامتی قرار دارند.” هرگز جایگزین غلات کامل، پروتئین ها و چربی های سالم نخواهد شد.