این بیماری ها در کمین افراد چاق است

این بیماری ها در کمین افراد چاق است

این بیماری ها در کمین افراد چاق است

مدیر تحقیقات پژوهشکده جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح مضرات چاقی و کم تحرکی پرداخت و اینکه چه بیماری های خطرناکی سلامت افراد چاق و دارای اضافه وزن را تهدید می کند.

به گزارش مهر، سارا رحمتی رودسری گفت: چاقی یکی از معضلات اپیدمی جهانی است که از جنبه های مختلف بر زندگی مردم و جوامع تاثیر بسزایی دارد.

وی با عنوان این مقاله با بیان اینکه شیوع چاقی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه بسیار افزایش یافته است، افزود: سازمان بهداشت جهانی چاقی را به عنوان یک بیماری تعریف کرده است.

رحمتی ادامه داد: چاقی یکی از بیماری های مزمن مرتبط با اختلالات متابولیسم چربی است. در این بیماری چربی بیش از حد در بافت های چربی انباشته شده و سلامت فرد را به خطر می اندازد.

وی افزود: تحقیقات در ایران نشان می دهد که شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور رو به افزایش است.

رحمتی با بیان اینکه چاقی به طور جدی بر سلامت و تندرستی بزرگسالان تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند دیابت نوع 2، سرطان و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، گفت: بر اساس مطالعات مختلف، بیماری های مرتبط با چاقی، آسم، سرطان (لوسمی، سینه، مثانه، رحم، لوزالمعده، پروستات، روده، مری، آندومتر، سلول های کلیه)، اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان، از جمله بیماری های قلبی عروقی، عروق کرونر، زوال عقل، افسردگی، باروری و اختلالات تولید مثلی. بیماری ریفلاکس مری و معده، بیماری کلیوی، بیماری کبد، آرتریت، پانکراتیت، مشکلات بارداری و زایمان و اختلالات خواب.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد با سبک زندگی ناسالم به ویژه تغذیه نامناسب و کم تحرکی، بروز و بروز چاقی افزایش می یابد. بنابراین، راهبردهای ارتقای سلامت شامل تغییر رفتارهای سبک زندگی است که یک اصل اساسی در پیشگیری از اپیدمی چاقی است.

رحمتی افزود: با توجه به اهمیت مدیریت اضافه وزن و چاقی در کشور و با در نظر گرفتن نقش کلیدی زنان و مادران در سبک زندگی خانواده و فرزندان (از جمله تهیه غذاهای سالم)، تصمیم گرفتیم جشن ملی بانوان ایران را جشن بگیریم. هفته سلامت صبا) و سیاست های وزارت بهداشت در راستای اجرای دوره های آموزشی اضافه وزن و چاقی ساماندهی می شود.

شعار امسال هفته ملی سلامت زنان ایران از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت «زن سالم، مادر سالم، نسل سالم» اعلام شد.

به گفته مدیر پژوهشی پژوهشکده جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرفصل های دوره آموزشی اضافه وزن و چاقی در هفت بند تعریف شده است:

1. تشخیص اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان

2. پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان

3. برنامه های مدیریت وزن و پشتیبانی برای حفظ کاهش وزن در بزرگسالان

4. تشخیص و غربالگری اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان

5. پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان

6. درمان اضافه وزن و چاقی در کودکان و جوانان

7. سبک زندگی سالم برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی

دوره آموزش حرفه ای “اضافه وزن و چاقی: مدیریت و پزشکی بالینی” از تاریخ 5 تا 9 آبان ماه 1403 با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

این دوره مصوب دارای 6 امتیاز شغلی برای شرکت کنندگان است که در صورت قبولی در آزمون به گزارش ارزشیابی سالانه اضافه می شود. این دوره آموزشی به مدت 5 روز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و واحدهای تابعه (ظرفیت 10000 نفر) برگزار می شود.

سارا رحمتی رودسری، مدیر پژوهشی پژوهشکده جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ریتا رحمتی رودسری، نایب رئیس شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، برگزاری این دوره آموزشی را بر عهده دارند.