مسمومیت با متانول؛ شور و شوق کشنده

bato-adv

متانول به الکل چوب معروف است که بسیار سمی است و مصرف آن می تواند عواقب جدی و حتی کشنده ای به دنبال داشته باشد، بنابراین افزایش آگاهی عمومی در مورد مسمومیت با الکل بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا به نقل از وبدا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشیار دکتر. ابراهیم محمدی با هشدار درباره عوارض بسیار جدی متانول گفت: اتانول و متانول خواص و اثرات شیمیایی زیادی دارند. آنها برای بدن اهمیت زیادی دارند و در پزشکی و سم شناسی تخصص خاصی دارند. اتانول به الکل طبی معروف است و مصرف آن باعث مسمومیت می شود.

وی گفت: متانول و اتانول هر دو الکل هستند اما تفاوت های شیمیایی دارند. متانول که ساده ترین الکل تک کربنی است به الکل چوب و اتانول که یک الکل دو کربنه است به الکل پزشکی معروف است. این دو ترکیب در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. متانول به عنوان یک حلال در رنگ ها، لاک ها، پولیش ها، مایعات توسعه دهنده و حتی ضد یخ استفاده می شود. با این حال، اتانول کاربردهای بیشتری دارد. از دیگر خواص آن، استفاده از آن به عنوان ضدعفونی کننده در مراقبت های بهداشتی، ضدعفونی کننده و پادزهر کنار تخت و به عنوان حلال دارویی در داروسازی است.

دکتر با توجه به تفاوت های اساسی بین این دو ماده. محمدی گفت: در حالی که از متانول بر بالین استفاده نمی شود، اتانول به دلیل مصارف پزشکی به الکل طبی معروف است.

علائم مسمومیت با متانول چیست؟

وی به علائم مسمومیت با متانول پرداخت و گفت: مسمومیت با متانول علائم بالینی مختلفی دارد که ناشی از متانول و متابولیت های آن است. به عنوان یک الکل، متانول می تواند به عنوان یک سیستم عصبی مرکزی (CNS) مضعف عمل کند و باعث ایجاد علائم مسمومیت خفیف مشابه با مسمومیت با اتانول شود. این علائم ممکن است شامل یک مسمومیت خفیف و موقت باشد که ممکن است فرد را گمراه کند و فرد متوجه نشود که ماده ای غیر از اتانول مصرف کرده است.

وی افزود: یکی از خطرات اصلی مصرف متانول این است که ممکن است فرد در مراحل اولیه مسمومیت علائم واضحی را مشاهده نکند. متانول در بدن به یک متابولیت خطرناک به نام اسید فرمیک تبدیل می شود که می تواند منجر به اسیدوز لاکتیک شود. این وضعیت می تواند اثرات مخربی بر سلول های شبکیه و دیسک بینایی داشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با افزایش سطح اسیدوز، شدت این عوارض افزایش می یابد و می تواند منجر به اختلال بینایی به نام «دید میدان برفی» شود. در این صورت ممکن است دید فرد تار شود.

دکتر محمدی ادامه داد: مسمومیت با متانول علائمی دارد که به تدریج بروز می کند و شامل علائم چشمی، درد شکم، مشکلات گوارشی، سردرد و گاهی درد قفسه سینه می شود. اگر درمان نشود، می تواند منجر به کما، ایست تنفسی و مرگ شود. معمولا 12 تا 24 ساعت طول می کشد تا علائم مسمومیت ظاهر شود. در این دوره متانول به متابولیت اصلی خود یعنی اسید فرمیک تبدیل می شود که در صورت عدم درمان باعث اختلالات بینایی تا نابینایی می شود.

وی با بیان اینکه این زمان طلایی برای درمان مسمومیت است، گفت: هر چه زودتر تشخیص و درمان انجام شود، نتیجه بهتری حاصل می شود. اما مشکل اینجاست که اکثر افرادی که مسموم می‌شوند زمانی که متانول به محصول خود (اسید فرمیک) تجزیه می‌شود و به سلول‌های چشم آسیب می‌رساند، به اورژانس می‌روند.

درمان مسمومیت با متانول چیست؟

وی درباره درمان مسمومیت با متانول افزود: درمان شامل تامین مایعات برای تعادل وضعیت اسید و باز (اصلاح اسیدوز)، تجویز پادزهر و همودیالیز است. پادزهر اصلی این مسمومیت اتانول (اتیل الکل) است که به صورت داخل وریدی تجویز می شود. اتانول با فعال کردن آنزیم های متابولیزه کننده متانول، سرعت اکسیداسیون را کاهش می دهد و هر چه اتانول سریعتر تجویز شود، اثر درمانی آن بهتر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان. دکتر وی با بیان اینکه متانول ماده ای بسیار سمی است، افزود: این ماده می تواند افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. دوز کشنده متانول برای انسان بسته به عواملی مانند توده بدن، جنسیت، سن و ظرفیت متابولیک بین 60 تا 240 میلی لیتر متغیر است. حتی یک دوز 10 میلی لیتری که تقریباً معادل دو قاشق چایخوری است، یک دوز سمی در نظر گرفته می شود که نشان دهنده سمیت بسیار بالاتر متانول نسبت به سایر الکل ها مانند اتانول است.