مهارتی که از پیری زودرس جلوگیری می کند

مهارتی که از پیری زودرس جلوگیری می کند

مهارتی که از پیری زودرس جلوگیری می کند

توانایی حفظ تعادل و ایستادن روی یک پا معیار خوبی برای سلامت و نحوه تعامل سیستم های بدن با یکدیگر است.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می گویند این توانایی منجر به بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از پیری زودرس می شود.

متخصصان کلینیک مایو در ایالات متحده مدت زمان لازم برای ایستادن روی یک پا را برای افراد بالای 50 سال آزمایش کردند و دریافتند که این زمان در پای غالب 2.2 ثانیه و در پای غیر غالب 1.7 ثانیه کاهش می یابد.

حفظ تعادل برای جلوگیری از زمین خوردن و صدمات به ویژه در سنین بالاتر بسیار مهم است و کسانی که نمی توانند بیش از 5 ثانیه روی یک پا تعادل داشته باشند ممکن است بیشتر در معرض خطر افتادن باشند.

کلینیک مایو می گوید که با تمرین ایستادن روی یک پا، می توانید خود را برای هماهنگ کردن پاسخ های سیستم عضلانی و دهلیزی برای حفظ تعادل مناسب آموزش دهید.

سیستم دهلیزی یا سیستم دهلیزی وسیله ای حسی است که در مهره داران حس تعادل در حرکت ایجاد می کند و اطلاعاتی در مورد جهت گیری و موقعیت فضایی بدن برای ایجاد هماهنگی حرکتی ارائه می دهد.

یک مطالعه در ژوئن 2022 نشان داد که توانایی حفظ تعادل با عمر طولانی‌تر مرتبط است و افرادی که نمی‌توانند به مدت 10 ثانیه بدون حمایت روی یک پا بایستند، 84 درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند.

بر اساس این تحقیقات، افراد زیر 69 سال باید بتوانند به مدت تقریبی 30 ثانیه روی یک پا تعادل خود را حفظ کنند. این مدت برای افراد 70 تا 79 ساله باید 20 ثانیه و برای افراد بالای 80 سال 10 ثانیه باشد.

به گفته کارشناسان، افرادی که نمی توانند برای مدت طولانی روی یک پا بایستند، بیشتر در معرض بیماری های قلبی یا مغزی مانند سکته مغزی، زوال عقل یا بیماری پارکینسون هستند.

این مطالعه که اخیراً در مجله تخصصی PLOS One منتشر شده است، می افزاید: بهبود تعادل با ایستادن روی یک پا اغلب از طریق یوگا امکان پذیر است. همچنین، اگر نمی توانید بیش از 5 ثانیه روی یک پا بایستید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.