برای «سینمای دوران جدید» و خاطرات گمشده باید منتظر خاموش شدن چراغ فرهنگی در تقاطع خیابان طلاقتی وصال باشیم.

برای سینمای دوران جدید و خاطرات گمشده باید منتظر خاموش

پریسا ساسانیان: هوشنگ کاوه در واقع یکی از سینمادوستانی بود که قبل از خرید سینما تخت جمشید به عنوان تهیه کننده و مدیر دوبلاژ در سینما فعالیت می کرد و یکی از مهم ترین فیلم هایی که او تهیه کرد فیلم داش آکل است که به تهیه کنندگی مشترک مسعود ساخته شد. کیمیایی. فیلم «صندلی برقی» با بازی ریزا بیک ایمانوردی در ایتالیا نامی برای خود دست و پا کرد.

در اواخر دهه 30 کاوه مدیر سینما «دنیا» شد که در آن فیلم های خارجی پخش می شد. و در سال 1357 پس از خرید و بازسازی سینما «تخت جمشید» دو سالن دیگر اضافه کرد و در سال 1358 این سینما با نام «عصر جدید» با نمایش فیلم «ظهور فاشیسم» بازگشایی شد. فلورانس وانچینی سال هاست که به عنوان مدرن ترین سینمای ایران، مقصد مکرر دوستداران سینما بوده است. تا سال 1387 عبدالله علیخانی و محمدحسین فرحبخش این سینما را خریداری کردند.

«عصر جدید» یکی از سینماهای مجهز به تکنولوژی روز در زمان بهره برداری بود.

سالن سینما عصر جدید به لطف سینماداران با انگیزه و صمیمی یکی از سینماهای مجهز به فناوری روز بود. بنابراین این سینما با 835 صندلی در سه سالن جزء اولین سینماهایی بود که به سیستم صوتی دالبی مجهز شد. به گفته پرویز جاهد منتقد و نویسنده سینما، سینما عصر سدید در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر جزو گروه های مطرح سینما بود که در آن فیلم های برگزیده روز و سپس فیلم های خاص و هنری با جنبه های سرگرم کننده کمتر به نمایش درآمد. سینمای «عصر جدید» در برهه‌ای از تاریخ معاصر ایران تنها فرصت تماشای فیلم‌های هنری متفاوت و زیبای سینمای جهان بود.

بعد از علیخانی و فرحبخش «دوران جدید» چه شد؟

پس از مالکیت عصر حدید توسط این تهیه کنندگان سینما، سال ها فیلم های روزانه در این سینما اکران می شد، اما در اسفند ماه سال 1397 و در شرایط کرونا، اخباری مبنی بر تعطیلی و تغییر کاربری این سینما منتشر شد و تمامی صندلی ها نیز منتشر شدند. حذف شد و در اردیبهشت 1401 سازمان سینمایی این سینما را منحل و تصمیم به پایان فعالیت آن را پیگیری کرد.

برای سینمای دوران جدید و خاطرات گمشده باید منتظر خاموش

ترس از نابودی و تشویش مجدد

ماجرای فروش و تغییر کاربری سینما «عصر جدید» با تابلوی پلاستیکی زرد رنگ در مقابل ساختمان این سینما; بادوباره شروع شد و این اطلاعیه بار دیگر اضطراب نابودی را در دل سینما دوستان به ویژه مردم تهران زنده کرد. به نظر می رسد سینماداران این بار تصمیم به تخریب آن گرفته اند و حتی برای جلب توجه تماشاگران به فکر تخفیف پنج درصدی در کل فروش بوده اند.

1730664276 484 برای سینمای دوران جدید و خاطرات گمشده باید منتظر خاموش

علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا سینمای «عصر جدید» را بازسازی نمی کنند؟ وی در گفتگو با خبرنگار انتخابتو گفت: حقیقت این است که به سنی رسیده ام که دیگر توان و حوصله مدیریت این سینما را ندارم و شخصی یا تیمی نیاز به خرید این سینما و بازسازی آن دارد تا نور سینما افزایش می یابد «دوران جدید» را می توان ادامه داد و درآمد خوبی برای صاحبان بعدی فراهم کرد..

عکس یادگاری افراد

با انتشار این خبر موجی از اعتراضات به تخریب سینمای عصر جدید آغاز شد و برخی از سینما دوستان در کنار سینمای عصر جدید که دیگر باز نبود، ایستادند و در واکنش به این تصمیم عکس گرفتند. خاطره ای است که در حافظه تاریخی زندگی معاصرشان وجود دارد، خاطره ای که در آستانه نابودی است. اگر سازمان سینمایی صورت نگیرد باید منتظر خاموش شدن چراغ فرهنگی خیابان طلاقتی در سه راهی وصل باشیم.

۲۴۳۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین