هر نمونه ای از فیلمسازی تحت تاثیر برگمان را در نظر بگیرید.

هر نمونه ای از فیلمسازی تحت تاثیر برگمان را در

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، پس از اکران فیلم سینمایی «جیغ و زمزمه» نشست ارزیابی با حضور شهرام اشرف ابیانه (منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه توسط سامان بیات انجام شد.

به گزارش ایلنا، برگمن یکی از ناامیدکننده ترین شاهکارهای خود را از داستان چهار زن در محیط بسته یک خانه مجلل سابق خلق می کند. فیلمی است که همزمان دغدغه هایی چون اضطراب، مرگ و زوال روابط انسانی را در خود جای داده است.

نمایش این فیلم دومین جلسه از برنامه نمایش و تحلیل منتخب تئاترهای داستانی، مستند و سینمایی «اینگمار برگمان» است که در آذرماه 1403 با عنوان «نور زمستانی» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. .

شهرام اشرف ابیانه در این نشست گفت: دو سه کتاب ترجمه شده درباره برگمان منتشر شده که به جز یکی دو مقاله قبل از انقلاب، مقاله قابل توجهی از وی در ایران نگاشته نشده است. انگار هیچ شناختی وجود نداشت؛ اگر برگمان کارگردان بزرگی است. برای مثال از هر فیلمسازی، او تحت تأثیر برگمان بود.

ما به عنوان منتقد و فیلمساز باید طوری صحبت کنیم و با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم که برایش قصه داشته باشیم تا مخاطب پای ما بنشیند و ببیند چه می گوییم.

وی ادامه داد: در مورد فیلمی که امروز دیدیم، برگمان تسلط بسیار خوبی بر پلان ها دارد. در صحنه ای از فیلم چیز جالبی می بینیم. دوربین به سمت بازیگر آمد و انگار دوربین وارد بازی شد و نقش همسران را پیدا کرد، کاری که برگمان انجام داد.

این منتقد سینما ادامه داد: برگمان هنرمند درجه یک تئاتر است و نمایش های فوق العاده زیادی را روی صحنه برده است. این درد و رنجی که در این فیلم می بینید از کجا می آید؟ برگمن از نمایشنامه های استریندبرگ بیرون آمد. این سینما که درامی درباره درد و رنج انسان است از دل همین نمایشنامه ها پدید آمده است. برگمن بر جنبه روانشناختی داستان تأثیر می گذارد و این چیز بزرگی است.

۲۴۴۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین