ریزش دیوار این بنای تاریخی با مرمت غیر اصلی

ریزش دیوار این بنای تاریخی با مرمت غیر اصلی

به گزارش انتخابتو، حسین رحمانی گفت: از 2 تا 3 سال گذشته این نگرانی وجود داشت که بخشی از دیوار مرمت شده این بنای تاریخی ریزش کند، حتی مکاتبات لازم نیز انجام شد اما به دلیل عدم تخصیص وام. هیچ مذاکره ای برای راه حل انجام نشد.

ایسنا در یکی از گزارش های خبری خود نوشت: وی افزود: 160 متر مربع از دیوار مرمت شده تخریب شد و نگرانی از ریزش سایر قسمت های دیوار مرمت شده همچنان ادامه دارد.

رحمانی ادامه داد: متأسفانه در دو سال گذشته اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی در نظر گرفته نشده است و برای پرداخت حقوق کارکنان نیز اعتباری ملی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ریزش قطعات مرمت شده این دیوار توضیح داد: متأسفانه مرمت غیراصلی این مشکل را ایجاد کرده است به طوری که قطعات مرمت شده 10 سانتی متر در پایین دیوار و بین 7 تا 80 سانتی متر در بالاترین باقی مانده است. ارتفاع

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ملی بلقیس اسفرین گفت: برای مرمت یک بنای تاریخی ابتدا باید بررسی های لازم انجام شود که برای آن بنا چه مصالحی نیاز است و آیا از مصالح به کار رفته در آن بنا یا مصالح مشابه استفاده شود.

وی با بیان اینکه در مرمت این بنای تاریخی از خشت خام استفاده شده و با کاهگل پوشانده شده است که نباید از آن استفاده می شد، اظهار کرد: در ملات به کار رفته در این سازه در دوره صفویه، ایلخانی و سلجوقی از کاه استفاده نشده است.

رحمانی در تشریح این موضوع گفت: از سوی دیگر سازندگان در زمان ساخت این بنا از کاهی که در مرمت استفاده شده استفاده نکردند زیرا به خوبی می دانستند که در این منطقه موریانه وجود دارد و خطر هجوم موریانه ها را تهدید می کند. ساختمان. .

وی گفت: موریانه ها و فرسایش، استفاده از خشت و وزن بنا باعث فروریختن قسمت هایی از دیوار مرمت شده دومین بنای خشت و خشت ایران شد.

به گفته رحمانی برای احیای این شهر تاریخی یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

۲۳۳۲۱۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین