الیور استون با مستند «لولا» که در کن برگزار شد درباره دخالت آمریکا و نقش پول در سیاست صحبت کرد.

الیور استون با مستند لولا که در کن برگزار شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، مستند «لولا» که برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد، به رئیس جمهور برزیل و همچنین سیاست آمریکا می پردازد و استون به مقایسه دشواری های سیاسی لولا می پردازد. تحقیقات فساد مالی درباره اقدامات دونالد ترامپ که او را به مدت 580 روز زندانی کرد.

استون می گوید: در انتخابات ترامپ علیه بایدن، اتهامات هر دو طرف مبنی بر فاسد بودن بایدن و فاسد بودن ترامپ وحشیانه است. این به شکل جدیدی از جنگ تبدیل شده است که آنها آن را قانون می نامند و من فکر می کنم شباهت های جالبی هم در آمریکا و هم در سراسر جهان وجود دارد.

استون که اعتراف می کند هرگز طرفدار ترامپ نبوده است، استدلال می کند که فساد در طول تاریخ بشریت ثابت بوده است و ادعا می کند که رئیس جمهور برزیل متواضعانه زندگی می کند و اتهامات متهم به پولشویی را رد می کند. او معتقد است که فساد، اتهامی است که بدون تحقیق و تفحص برای جلوگیری از آنها به شخصیت های سیاسی وارد می شود.

استون می گوید: فساد شیوه زندگی است. فساد در طول تاریخ وجود داشته است، قبل از آن به یونانی ها، رومی ها و بابلی ها باز می گردد، پس بیایید وانمود نکنیم که آمریکا پاک و بهتر از دیگران است. این مزخرف است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، استون همچنان می گوید که مخرب ترین موضوع در سیاست پول است. اگر از طبقه فقیر یا متوسط ​​هستید، مسابقه دادن در آمریکا بسیار دشوار است مگر اینکه پول و حامی مالی داشته باشید. پول سیاست را در آمریکا کنترل می کند. اگر به کشورهای اروپایی بروید، می بینید که انتخابات بسیار اجباری است. انتخابات در بریتانیا بسیار ارزان است، یا تا همین اواخر بود. فرانسه قوانین انتخاباتی دارد و ما در آمریکا به آن نیاز داریم. ما باید از سیاست پول دربیاوریم.

آیا استون پیشنهاد می کند که مردم نباید فساد را بپذیرند زیرا سیاستمداران فاسدی در روم باستان وجود داشتند؟ آیا نباید سعی کنیم اینها را کاهش دهیم؟

استون پاسخ می دهد: «درسته. زندگی هست، مرگ هست، فساد هست. اما این یک ترازو است. شما نمی توانید انگشت خود را به سمت کشور دیگری بگیرید و بگویید یک کشور فاسد است، رئیس جمهور آنها باید استیضاح شود، ما باید به آنها حمله کنیم یا باید یک رژیم را پایان دهیم. ما کی هستیم که این چیزها را بگوییم در حالی که ما هم به شدت فاسد هستیم؟ 2 مهمانی ما را بررسی کنید. ما باید چند حزبی باشیم و مانند لهستان باید پول عمومی در سیاست وجود داشته باشد. یا به مدل های انگلیسی و فرانسوی نگاه کنید.

استون معتقد است که رهبر برزیل، که دو دوره ریاست جمهوری را از سال 2003 تا 2011 بر عهده داشت، قهرمانی برای رهایی میلیون ها نفر از فقر و تقویت شبکه امنیت اجتماعی برزیل است.

می گوید: من روحیه جنگندگی او را دوست دارم. دوست داشتم که تاکید می کرد در حکومتش فاشیست وجود نخواهد داشت و دولت پاکی را اداره خواهد کرد.

مستند استون جزئیات شکست لولا و همچنین نقاط عطف بسیاری را که منجر به لغو محکومیت او شد، نشان می دهد. پس از اینکه فاش شد قاضی وقت، سرجیو مورو، او را به تحقیقات گسترده در خصوص فساد مالی شامل سوء استفاده از بودجه عمومی متهم کرده بود، افکار عمومی به سمت رئیس جمهور سابق تغییر کرد. مورو به طور نامناسبی با دادستان ها برای طرح اتهام علیه لولا تبانی کرده بود.

استون گفت: «شواهد قابل توجهی از سوء رفتار مورو وجود داشت.

مورو همچنین اطلاعات مربوط به تحقیقات خود از لولا را با اف بی آی و مقامات آمریکایی به اشتراک گذاشت. استون این را شواهد دیگری از مداخله ایالات متحده در منطقه می داند و خاطرنشان می کند که ایالات متحده چندین دهه است که این کار را در کشورهایی مانند شیلی و السالوادور انجام می دهد.

ما تاریخ بسیار بدی در آمریکای جنوبی داریم و سال ها مداخله کرده ایم.» او حتی احتمال دست داشتن دولت آمریکا در مرگ هوگو چاوز رهبر ونزوئلا در سال 2013 بر اثر سرطان را رد نمی کند.

این کارگردان می گوید: او به طرز مرموزی درگذشت. این یک سرطان بسیار ناگهانی با شروع سریع است. تاریخ مرگ به دلیل سرطان های سریع [قاتل لی هاروی اسوالد] می دانید، باید این سوال را بپرسید: آیا چیزی مرموز در حال وقوع است؟ البته بسیاری از ونزوئلایی ها بر این باورند که ایالات متحده در این امر دخیل است. اما ما نمی دانیم و نمی توانیم آن را ثابت کنیم.

استون در مورد انتخابات ریاست جمهوری برزیل در سال 2022 و بازگشت لولا به قدرت می‌گوید: «برزیل برای مدتی دموکراسی خوبی داشت و من بسیار خوشحالم که دوباره آن را ادامه می‌دهند». وقتی فیلم را می ساختیم، می شد آن را در چهره مردم و عشقشان به دموکراسی دید.

استون از زمان اسنودن در سال 2016 که در آن جوزف گوردون-لویت نقش افشاگر جنجالی را بازی می کرد، فیلمی بلند نساخته است و مستندهایی درباره ترور کندی و انرژی هسته ای می سازد. او می گوید که تقریباً آماده ساخت یک فیلم بلند جدید است و با دیوید تالبوت، روزنامه نگار و نویسنده صفحه شطرنج شیطان، فیلمنامه را می نویسد.

او می‌گوید: «نمی‌توانم به شما بگویم که این درباره چیست. ما چند پیش نویس آماده کرده ایم و در راهیم. امیدوارم سال آینده به این سطح برسم.

استون در سن 77 سالگی هنوز صفحات تاریکی در تاریخ بشر و توطئه های تاریکی دارد که استون به آنها فکر می کند، قصد کشف و کشف آنها را دارد.

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین