بادوام ترین گیاه جهان که “مدفوع” باد را جذب می کند!

بادوام ترین گیاه جهان که مدفوع باد را جذب می

«خزه‌ها» ابرقهرمان‌های گیاهی قطب جنوب هستند که به طور مداوم در بخش‌هایی از این قاره پراکنده می‌شوند و شکل‌های بالش‌مانند سبز رنگی را تشکیل می‌دهند که برخی اخیراً با ذوب شدن یخ و برف در معرض دید قرار گرفته‌اند.

به گزارش فرادید، خزه ها گیاهان بسیار مقاومی هستند که در آب و هوای خشن قطب جنوب به کندی رشد می کنند و می توانند در برابر سرمای شدید، خشکی طولانی مدت، نور شدید فرابنفش و تاریکی طولانی زمستان مقاومت کنند.

آنها معمولاً در زمستان 9 تا 10 ماه زیر برف زنده می مانند و از ضد یخ طبیعی خود برای جلوگیری از یخ زدن سلول های خود استفاده می کنند. خزه ها با جذب آب مانند یک اسفنج در طول فصل رشد کوتاه، بازسازی می شوند. آنها حتی می توانند قرن ها در زیر یخچال های طبیعی مدفون زنده بمانند. نمونه ای از خزه که در یخ به دام افتاده بود و پس از ذوب دوباره احیا شد، پس از ارزیابی، 1530 سال تخمین زده شد.

از باد می آید

مواد مغذی کمیاب هستند و جلبک ها به طور طبیعی به دنبال غذا هستند. آنها حتی ذرات مدفوع پنگوئن های باستانی را که در باد می وزد می مکند.

خزه‌ها تنها 2 یا 3 میلی‌متر در سال رشد می‌کنند، اما در برخی از بخش‌های شبه‌جزیره قطب جنوب به دلیل افزایش سریع دما، رشد آنها در 50 سال گذشته افزایش یافته است.