با کودهای مناسب برای انواع گیاهان آپارتمانی آشنا شوید

کودهای مناسب انواع گیاهان آپارتمانی را بشناسید

ارائه کود کافی و مناسب به گیاهان بسیار مهم است. زیرا کود حاوی مقادیر زیادی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و مواد آلی است که باعث رشد مناسب گیاهان می شود. از طرفی کوددهی نامناسب به گیاه آسیب می رساند و اثر معکوس بر گیاه خواهد داشت. در این مقاله به نکات مهمی در مورد کود برای گیاهان آپارتمانی پرداختیم. پس با ما همراه باشید

نکات کلی در مورد لقاح
اولین نکته ای که قبل از کود دادن به گیاه باید به آن توجه کنید این است که خاک گلدان دارای رطوبت کافی باشد. بهترین زمان برای کود دهی گیاه یک روز پس از آبیاری گیاه است. زیرا معمولاً کودها حاوی مقدار مشخصی نمک در ترکیب خود هستند و اگر خاک گیاه خشک باشد و رطوبت کافی نداشته باشد، کود باعث سوختگی ریشه و ساقه گیاه شما می شود. بنابراین حتماً یک یا دو روز پس از آبیاری به گیاه کود بدهید.

موضوع دوم زمان کوددهی گیاه است که بسیار هم مهم است. بهتر است زمانی که هوا خنک است کود دهی شود. در طول روز به خصوص در ماه های تابستان که هوا گرم است نباید به گیاه کود بدهید. سعی کنید این کار را در غروب آفتاب یا در شب که هوا خنک تر است انجام دهید. به این ترتیب کود گیاه شما را نمی سوزاند و برای خاک مفید خواهد بود.

سعی کنید در دوره رشد گیاهان یعنی در بهار و تابستان که بیشترین فعالیت رویشی را دارند کوددهی کنید. بهتر است اجازه دهید گیاهان استراحت کنند و در پاییز و زمستان کود داده نشوند.

استفاده بیش از حد و غیر ضروری از کود، رشد گیاهان را تضمین نمی کند، برعکس، ممکن است به گیاهان آسیب برساند.

اگر از کودهای مایع یا پودری برای گیاهان استفاده می کنید، بهتر است بدانید که این کودها شیمیایی هستند. بنابراین حتما به مقدار توصیه شده روی محصول توجه کنید و یا مقدار کمتری را در آب حل کنید و ماهی یک بار به گیاهان خود بدهید.

کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی
کودهای مناسب برای گیاهان بسته به ترکیب، مواد معدنی و روش تولید آنها متفاوت است. برخی از کودها برای گیاهان برگی و زینتی و برخی دیگر برای پرورش گل و درختان میوه در باغ مناسب هستند. برای اینکه بدانید کدام کود برای گیاه مورد نظر شما مناسب است، شناخت گیاه بسیار مهم است. کودهای مورد استفاده برای گیاهان داخلی شامل کودهای شیمیایی، کودهای آلی و کودهای بیولوژیکی می باشد.

یکی از بهترین کودهای مناسب برای گیاهان داخل ساختمان کود 12-12-36 یکی از معروف ترین کودهای NPK می باشد. این کود حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، منگنز و عناصر ریز مغذی است که برای رشد گیاه بسیار مناسب است. ویژگی مهم این کود این است که حاوی مقادیر بالایی پتاسیم است به همین دلیل به آن کود پتاسیم یا کود پر پتاسیم نیز می گویند. کود 36-12-12 فاقد کلر و عناصر سنگین که باعث سوختگی گیاه می شود، جذب آن در گیاه به دلیل خاصیت انحلال پذیری آن بسیار زیاد است و باعث شوری در خاک نمی شود. این کود به دلیل داشتن نیتروژن کم می تواند رنگ روشن گیاهان را نیز حفظ کند. کود 36-12-12 را می توانید در بسته بندی از گلخانه ها خریداری کنید.

در مقاله بعدی به معرفی چند گیاه آپارتمانی می پردازیم که استفاده از کود 12-12-36 برای آنها مفید است.

سانسور

یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا گیاه سانسور است که در اکثر آپارتمان ها یافت می شود و از گل های زینتی محسوب می شود. کود 36-12-12 به دلیل محتوای نیتروژن کم برای سانسوریا مناسب است. زیرا به بافت گوشتی برگ و ریشه های آبدار این گیاه آسیب نمی رساند. علاوه بر این، پتاسیم بالای این کود باعث بهبود کیفیت برگ و ایمنی گیاه در برابر آفات می شود.

گیاهان خزنده

استفاده از کود 12-12-36 برای گیاهان برگی مانند زامیفولیا، آگلونما، برگ ابایا بسیار مناسب است. البته بهتر است در کنار این کود از کودهای ریشه مخصوص استفاده شود.

گیاهان گلدار

گیاهانی مانند شمعدانی، گل های کاغذی و انواع گیاهانی که گل می دهند با استفاده از کود 12-12-36 قطعا شکوفا می شوند.

گیاهان چوبی

کود 36-12-12 برای گیاهان سرپوشیده با ساقه های چوبی مانند یوکا و بنجامین بسیار مناسب است، باعث تقویت ساقه و شاداب نگه داشتن برگ های آنها می شود.

کاکتوس

کاکتوس ها گیاهان ظریفی هستند و مراقبت از آنها نیاز به مراقبت خاصی دارد. اگر از نیتروژن زیاد برای کاکتوس استفاده کنید باعث آبکی شدن بافت کاکتوس و ترک خوردن آن می شود. به همین دلیل کود 12-12-36 به دلیل کم بودن نیتروژن در ترکیب برای گیاهان کاکتوس بسیار مناسب است.

منبع: راهنما