تکنیک های هرس گیاهان خانگی

فوت و فن‌های هرس کردن گیاهان آپارتمانی

مراقبت از گیاهان آپارتمانی که با زیبایی منحصر به فرد خود به بخشی جدایی ناپذیر از خانه های امروزی تبدیل شده اند، نه تنها به خانه طراوت و شادابی می بخشد، بلکه تاثیر ویژه ای هم بر سلامت جسمی و هم روحی ما دارد.

به گزارش محلاتو، اکثر ما فکر می کنیم با تامین آب، خاک، نور و کود، تمام شرایط لازم برای رشد گیاهان خود را فراهم می کنیم. اگرچه اینطور نیست; هرس یکی از کارهای مهمی است که به بهبود ظاهر گیاهان، تحریک رشد بیشتر گیاهان، محدود کردن رشد گیاهان سریع الرشد و جلوگیری از اشغال فضای بیش از حد گیاهان در خانه کمک می کند. با هرس قسمت هایی از گیاه را که مانع رشد آن می شود جدا می کنید و به حفظ سلامت و زیبایی آن کمک می کنید. این کار به طور کلی سخت نیست، اما اصولی وجود دارد که قبل از هر اقدامی باید به آنها توجه کنید. راهنمای ما را دنبال کنید تا تکنیک های هرس گیاهان آپارتمانی را به شما آموزش دهیم.

چه زمانی گیاهان آپارتمانی را هرس کنیم؟

گیاهان سرپوشیده معمولاً نسبت به گیاهان فضای باز کمتر تحت تأثیر فصول قرار می گیرند و می توانید آنها را در هر زمانی از سال حتی در زمستان هرس کنید. با این حال، بهترین زمان برای هرس گیاهان اواخر زمستان و اوایل بهار است.

چگونه گیاهان آپارتمانی را هرس کنیم

1- استفاده از قیچی باغبانی تیز

از قیچی و دستکش باغبانی با کیفیت، تیز و تمیز استفاده کنید. قیچی بلانت نمی تواند به گیاه شما آسیب برساند. تیغه های قیچی را از خاک تمیز کنید. استفاده از ابزار تمیز تضمین می کند که گیاه شما هنگام هرس در معرض باکتری ها و سایر آفات قرار نگیرد.

2- گیاه را در ابتدای فصل رشد هرس کنید

گیاهان را در ابتدای فصل رشد هرس کنید. بهترین زمان برای هرس گیاهان آپارتمانی غیر گلدار اواخر زمستان است. اگر گیاه شما یک گیاه گلدار است، قبل از هرس صبر کنید تا به طور کامل شکوفا شود. با مشاهده جوانه های باز نشده روی گیاه به هیچ وجه هرس نکنید.

3- برداشتن برگ ها و اندام های مرده

برگ ها و قسمت های مرده گیاه را با زاویه 45 درجه ببرید. به دنبال برگ های قهوه ای، زرد، تغییر رنگ، لنگی و خشک شده باشید. با استفاده از قیچی تیز، این برگ ها را با زاویه 45 درجه درست زیر ناحیه قهوه ای یا مرده ببرید. این باعث می شود که برگ های گیاه شما تا حد امکان سالم بمانند. برگ ها یا شاخه هایی را که هنوز سبز و سرزنده به نظر می رسند را قطع نکنید. اگر بیشتر سطح برگ مرده به نظر می رسد، می توانید کل شاخه را قطع کنید. تنه اصلی را دست نخورده بگذارید و شاخه های آسیب دیده را با زاویه 45 درجه از تنه جدا کنید.

4- از بین بردن گل های مرده

اگر گیاه آپارتمانی شما یک گیاه گلدار است، گل های مرده، تغییر رنگ و خشک شده را بررسی کنید و با قیچی از نوک سر گل جدا کنید. حذف گل های مرده و خشک شده از گیاه باعث شکوفه دادن گل های جدید می شود.

5- هرس شاخه ها

اگر شاخه های کناری در پایین تنه وجود دارد، می توانید با هرس برخی از آنها به رشد بهتر گیاه کمک کنید. هنگام هرس، گره های قسمت هایی که جوانه های جدید و باز نشده قرار دارند را بردارید.

6- هرس ساقه ها

ساقه ها را بررسی کنید. اگر ساقه های بیش از حد بلند، افتاده و ضعیف می بینید، آنها را هرس کنید. این به رشد کامل و یکنواخت گیاه شما کمک می کند. می توانید این ساقه ها را تا یک سوم طولشان با زاویه 45 درجه ببرید.

7- هرس ریشه

هرس ریشه معمولاً برای تشویق رشد بیشتر گیاه انجام می شود. در صورت مشاهده قسمت های پوسیده روی ریشه گیاه، آن ها را بردارید. برای این کار باید گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک اطراف آن را به آرامی تکان دهید. هرس ریشه گیاهان کار ظریفی است که باید با دقت و دقت انجام شود. پس از هرس، ریشه را در محلولی حاوی خاک رس، کود حیوانی تازه و قارچ کش قرار دهید. به این ترتیب زخم های حاصل از جدا شدن ریشه روی گیاه ضدعفونی شده و عوامل بیماری زا از بین می روند.

هر بار حدود 10 تا 20 درصد از برگ های گیاه را هرس کنید و سعی نکنید تعداد زیادی از قسمت های مختلف گیاه را جدا کنید. زیرا این امر ممکن است مانع رشد آنها شود. هنگام هرس، همیشه مقداری برگ روی گیاه بگذارید و بعد از چند هفته دوباره ارزیابی کنید.

8- پاکسازی برگها

خاک و گرد و غبار را از روی برگ های گیاه با یک پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید. برای جلوگیری از آلوده شدن آفات به یکدیگر، برای هر گیاه از پارچه جداگانه استفاده کنید.