سنگ نگاره های تیمره خمین در انتظار ثبت جهانی است

سنگ نگاره های تیمره خمین در انتظار ثبت جهانی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین با بیان اینکه سنگ نگاره های تیمره خمین در راه ثبت جهانی است، گفت: این اثر ارزشمند در فهرست جهانی است.

انتخابتو به نقل از ایلنا، علی مشاهی در نشستی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان مرکزی، افزود: سنگ نگاره های تیمره خمین باید در آینده ثبت جهانی شود و همچنین نیاز به حفظ و نگهداری حفظ این نقاشی های 40000 ساله – آثار باستانی، در رشد و توسعه گردشگری منطقه ای نقش خواهد داشت.

وی ادامه داد: سنگ نگاره های تیمره در حریم 3 استان مرکزی اصفهان و لرستان قرار دارد. بیش از 21 هزار سنگ نگاره در زمینی به وسعت 150 کیلومتر مربع در «تایمرا» شهرستان «خمین» کشف شد که قدمت برخی از آنها بیش از 40 هزار سال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: بررسی پرونده ثبت جهانی سنگ نگاره های تیمره خمین در جلسه ای با حضور کارشناسان و اعضای شورای بین المللی بناها و محوطه ها در شهرستان گلپایگان برگزار شد. ایکوموس).

علی مشهدی با اشاره به اینکه در این جلسه مسائل فنی و کارشناسی سایت مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اعلام کرد: ثبت آزمایشی سایت در دستور کار شورای ایکوموس و اداره کل میراث فرهنگی استان های مرکزی و اصفهان قرار گرفت. در این راستا هم استان مرکز و هم استان اصفهان نیاز به همکاری مستمر دارند.

وی گفت: در این جلسه عصار عضو شورای ایکوموس، کلانتری، دبیر ستاد ملی نجات پارچه ها و محوطه های تاریخی، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان، رئیس میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان، پژوهشگران شاغل در حوزه سنگ نگاره ها و سنگ نگاره ها حضور داشتند. در این نشست انجمن ها و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان های خمین و گلپایگان حضور داشتند.

انتهای پیام/

به گزارش سلامنو