شباهت صدای اسکارلت جوهانسون از ChatGPT حذف شد

شباهت صدای اسکارلت جوهانسون از ChatGPT حذف شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، دیروز، اسکارلت جوهانسون، هنرپیشه هالیوود، شرکت OpenAI را متهم کرد که صدایی برای هوش مصنوعی ChatGPT ایجاد کرده است که به طرز عجیبی شبیه صدای خودش است، احتمالاً به این دلیل که قبلا از شرکت در کار صداگذاری خودداری کرده بود. هوش مصنوعی نپذیرفت.

شرکت OpenAI نیز با نظر کاربران مبنی بر شباهت صدای هوش مصنوعی به صدای این بازیگر موافق نبود اما حالا اعلام کرد که این صدا را حذف خواهد کرد.

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش ایسنا، صدای اسکارلت جوهانسون به عنوان صدای یک ربات سخنگو با هوش مصنوعی در فیلم «Her» استفاده شده است و به احتمال زیاد از صدای مشابهی توسط شرکت OpenAI استفاده شده است. به همین دلیل است که در واقع به یک تکنیک تبلیغاتی تبدیل شده است.

OpenAI به شدت این صدا را برای ChatGPT به نام Sky تبلیغ کرده است و آن را در یک رویداد راه اندازی اخیر برای نشان دادن قابلیت های مدل جدید هوش مصنوعی ChatGPT-4o خود به نمایش گذاشته است.

این صدا که اغوا کننده و زنانه توصیف شد، به سرعت با صدای جوهانسون به عنوان دستیار هوش مصنوعی در فیلم Her (2013) مقایسه شد.

این شباهت باعث خشم گسترده و واکنش های تند کاربران و رسانه ها شد.

بیانیه OpenAI

در پاسخ به این هیاهو، سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI بیانیه ای منتشر کرد که در آن توضیح داد که صدای Sky تقلیدی از صدای جوهانسون نیست.

آلتمن در ایمیلی به رویترز نوشت: صدای اسکای تقلیدی از اسکارلت جوهانسون نیست، بلکه صدای یک هنرپیشه حرفه ای دیگر است که از صدای طبیعی خود استفاده می کند.

وی تاکید کرد که این شرکت برای صنعت صداگذاری ارزش قائل است و به مشارکت همه هنرمندان صداپیش احترام می گذارد.

وی ادامه داد: ما سؤالاتی در مورد نحوه انتخاب صداها در ChatGPT به ویژه در Sky شنیده ایم و سعی می کنیم تا زمانی که با این موارد برخورد می کنیم از Sky استفاده نکنیم.

برای شفاف سازی بیشتر، OpenAI یک پست وبلاگی منتشر کرد که در آن جزئیات فرآیند ایجاد صدای Sky را توضیح داد. در این پست آمده بود: صدای اسکای متعلق به اسکارلت جوهانسون نیست و هرگز قرار نبود شبیه او باشد. قبل از اینکه با خانم جوهانسون تماسی داشته باشیم صداپیشه را برای صدای اسکای انتخاب کرده بودیم.

این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که نمی تواند هویت صداپیشه را برای محافظت از حریم خصوصی او فاش کند.

پاسخ یوهانسون

اسکارلت جوهانسون در اظهارات خود تأیید کرد که سم آلتمن با پیشنهاد صداپیشگی یک شخصیت در ChatGPT در ماه سپتامبر به او نزدیک شد، اما او آن را رد کرد.

جوهانسون تعجب و ناامیدی خود را از راه اندازی Sky ابراز کرد: “نه ماه بعد، دوستان، خانواده و عموم مردم متوجه شدند که جدیدترین صدای سیستم، “اسکای” چقدر شبیه صدای من است.”

وی افزود: زمانی که دموی منتشر شده را شنیدم، شوکه، خشمگین و در کمال ناباوری از اینکه آقای آلتمن صدایی شبیه صدای من را دنبال می کرد که نزدیک ترین دوستان و سازمان های خبری من نتوانستند او را از صدای من تشخیص دهند، تعجب کردم. من شوکه شدم.

جوهانسون همچنین اظهار داشت که اشاره آلتمن به او در توییتی این تصور را ایجاد می کند که این شباهت عمدی بوده است.

او اضافه کرد که توییت تک کلمه‌ای آلتمن که حاوی کلمه O بود، نشانگر این بود که طراحی صدای Skye عمداً از شخصیت من در فیلم تقلید می‌کرد.

مفاهیم حقوقی و صنعتی

این حادثه بر نگرانی‌های جاری در هالیوود در مورد حقوق صدا و ویدئو بازیگران، به ویژه با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی تاکید می‌کند.

جوهانسون اظهار داشت که Sky Voice مشاور حقوقی خود را برای بررسی روند ایجاد حفظ کرده است.

ما شاهد تشدید مبارزه بر سر این حقوق هستیم و اتحادیه های بزرگ سرگرمی در حال بررسی اعتصابات بر سر مسائل مربوط به استفاده از هوش مصنوعی هستیم.

مدل جدید OpenAI و فرآیند انتخاب صدا

با وجود این حواشی و اختلاف نظرها، انتشار مدل GPT-4o توسط OpenAI در هفته گذشته پیشرفت چشمگیری در فناوری هوش مصنوعی بود. این مدل جدید شامل قابلیت‌های صوتی است که امکان مکالمه انسان‌مانند در زمان واقعی را با کاربران فراهم می‌کند.

OpenAI ادعا کرد که ChatGPT گزینه‌های صوتی را بر اساس معیارهایی مانند دسترسی انتخاب می‌کند و صداهایی را هدف قرار می‌دهد که الهام‌بخش اعتماد هستند. این شرکت صدها برنامه را طی پنج ماه بررسی کرد و در نهایت پنج گزینه صوتی را انتخاب کرد و جلسات ضبط را در سانفرانسیسکو برگزار کرد.

هرج و مرج داخلی در OpenAI

علاوه بر چالش‌های فعلی OpenAI، این شرکت با آشفتگی داخلی و استعفای چند تن از اعضای ارشد تیم امنیتی خود، از جمله محقق اصلی آن، Jan Leike، مواجه شده است.

لیک از این شرکت به دلیل اولویت دادن به «محصولات بیهوده» بر فرهنگ و فرآیندهای امنیتی انتقاد کرد.

در دفاع، آلتمن و یکی از بنیانگذاران OpenAI، گرگ براکمن گفتند که در صورت وجود نگرانی های امنیتی، این محصول را منتشر نمی کنند.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین