مغز این افراد سریعتر پیر می شود

این افراد مغزشان زودتر پیر می‌شود

تحقیقات جدید نشان می دهد که این ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند. محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ های خونی در مغز موش ها آسیب می رساند و اکسیژن رسانی به سلول های مغز را کاهش می دهد و منجر به زوال شناختی می شود.

چاقی یک مشکل بهداشت عمومی در حال افزایش در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 16 درصد از مردم در سراسر جهان در سال 2022 چاق خواهند شد.

این یک منبع نگرانی فزاینده در بین جوانان است. این سازمان بیان می کند که 160 میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال 2022 با چاقی زندگی خواهند کرد.

یک فرد دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی است و هر چه اضافه وزن فرد بیشتر باشد این خطرات بیشتر می شود. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد، از جمله:

بیماری های قلبی عروقی (عمدتا بیماری قلبی و سکته مغزی)

دیابت نوع 2

اختلالات اسکلتی عضلانی مانند آرتروز

برخی از سرطان ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

D.، نویسنده ارشد مطالعه و محقق فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه بهداشت اوکلاهاما. شارون نگری گفت: چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف گسترده ای از پاسخ های التهابی سیستمیک می شود که می تواند اثرات گسترده ای بر بدن داشته باشد. مرکز علمی شامل عروق مغزی. یکی از دلایل اصلی که چرا چاقی باعث پیری عروق در مغز می شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می کند.

تحقیقات نشان می دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق نامشخص است، اما التهاب، اثر شناخته شده چاقی، ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، انواع مولکول‌های فعال زیستی، از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی را ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون گردش کنند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

وی افزود: این سیگنال‌های التهابی می‌توانند منجر به پیری سلول‌های عروقی، تسهیل رشد پیری در مغز و در نتیجه اختلال در توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی شوند.

نگری گفت: کاهش وزن و حفظ وزن سالم می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد که هر دو با آسیب عروق مغزی و زوال شناختی مرتبط هستند. گفت. “وزن سالم همچنین از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.”