واکنش مکارم شیرازی به حکم شرعی در بازی همستر

پاسخ مکارم شیرازی به حکم شرعی بازی «همستر»

مبارزه با همستر، نات کوین و غیره با توجه به افزایش روزافزون کاربران ایرانی که از بازی های تلگرامی از جمله بازی های تلگرامی استفاده می کنند و نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد، به فقه برخی از مراجع تکلید در این زمینه مراجعه کردیم.

به گزارش خبر همشهری آنلاین یکی از مراجع عظام تکلید شیعه در این باره. سوالی به شرح زیر به دفتر آیت الله مکارم شیرازی ارسال شد:

سوال: ماه گذشته، نت کوین، همستر و … روی پلتفرم تلگرام راه اندازی شد. بازی های مختلفی منتشر شده است، مانند بازی هایی که توجه بخش قابل توجهی از مردم کشور را به خود جلب کرده است. طبق قولی که مدیران این بازی ها داده اند، پس از کسب امتیاز به صورت سکه، این سکه ها قیمت گذاری و قابل خرید و فروش خواهند بود. به عنوان مثال، یکی از این بازی ها فرآیندهای خود را تکمیل کرده و تبدیل به یک ارز دیجیتال شده است و برخی افراد هم اکنون شروع به بهره مندی از آن کرده اند.

به نظر شما شرکت در این برنامه ها و کسب درآمد از این روش جایز است یا جایز؟

پاسخ: با توجه به ابهامات فراوانی که این گونه ارزها دارند، منبع انتشار آنها مشخص نیست، اعتبار آنها اغلب مورد قبول دولت ها نیست و منشأ بسیاری از سوء استفاده ها نیز می شود، تجارت، بازرگانی، سرمایه گذاری و درآمد حاصل از آنها جایز نیست. .