پشت صحنه فیلم های جشنواره فجر که رنگ اکران سینما را نمی بینند؟

پشت صحنه فیلم های جشنواره فجر که رنگ اکران سینما

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، اگرچه سینمای ایران در اکران کنونی پیشتاز است و رکوردشکنی می کند، اما تعداد فیلم هایی که اکران نمی شوند کم نیستند و این موضوع همچون باری بر دوش سینما است. این بار باید با بررسی و حل مشکلات مختلف نهفته در فیلم‌های اکران نشده برداشته شود تا هم چرخه اکران فعلی متنوع‌تر شود و هم فیلمسازان بتوانند با دریافت بازخورد از آثارشان عملکرد بهتری داشته باشند.

ایرنا نوشت: در سال های اخیر فیلم های زیادی در جشنواره های فیلم فجر به نمایش درآمده که هنوز به صف اکران نرسیده اند. به خصوص از جشنواره سی و هشتم که بیماری کرونا سینماها را مجبور به تعطیلی کرد، هنوز فیلم های زیادی هم از آن جشنواره و هم از جشنواره سی و نهم اکران نشده اند و هیچ خبری از تهیه کنندگان آنها مبنی بر اکران نیست.

طبیعتا جشنواره فیلم فجر، مهم ترین رویداد سینمایی کشور، فرصتی برای نمایش فیلم های باکیفیت بود و اکران نشدن بسیاری از این فیلم ها بازتاب خوبی در سینمای ایران نداشت. مخالفت بسیاری از کارگردانان با اکران اینترنتی باعث شد برخی از فیلم های جشنواره سی و هشتم برخلاف سایر فیلم ها به صورت آنلاین اکران نشوند. یکی از این فیلم ها دشمن علی درخشنده است.

درخشنده در مصاحبه ای در مهرماه ۱۳۹۸ از اکران فیلمش در زمستان خبر داد و گفت: آمادگی نمایش این فیلم را در سینماها ندارم. در نمايش اينترنتي ايران به نظر مي رسد فقط نام نمايش وجود دارد ولي فيلم در واقع غيرقانوني است و اين ضربه اي به تهيه كننده و كارگردان است.

فیلم های لباس ویژه و شیشلیک که هنوز اکران نشده اند متعلق به اواخر دهه 90 است.

بهانه ای برای تاخیر در انتشار؟
نام فیلم جشنواره سی و هشتم که سرنوشتش مشخص نیست «میترسم» است. با توجه به مصاحبه کارگردان آن بهنام بهزادی، سرنوشت این فیلم که انتظار می رفت به زودی تدوین و اکران شود هنوز مشخص نیست و اکران نشده است. در حالی که سال گذشته از 34 فیلم به نمایش درآمده در جشنواره تنها 6 فیلم اکران شدند، اما هنوز درباره اکران بقیه فیلم ها اظهار نظری نشده است.

پاییز سال گذشته خبر رسید که تغییرات نسخه نهایی فیلم «وابل» تکمیل شده و به زودی اکران می شود. تورج اصلانی کارگردان این فیلم گفت: نسخه ناتمام این فیلم بود که در جشنواره فجر چهلم به نمایش درآمد. ما به تازگی تدوین فیلم را به پایان رساندیم و اکنون در مرحله ساخت موسیقی و صداگذاری هستیم. وابل هنوز آزاد نشده است.

سینما متروپل که قرار است با تغییراتی اکران شود، از پاییز سال گذشته اکران نشده است. مثل اینکه یکی از اعضای پروانه نمایش قرار بود ویرایش های فیلم را بررسی کند، اما باز هم این اتفاق نیفتاد.

فیلم “در آغوش درخت”
وقتی فرش قرمز جشنواره های خارجی به اکران های داخلی می ریزد

برای فیلم هایی که اکران نشده اند، امکان حضور در جشنواره های خارج از کشور چندان دور نیست. ابر بارانش گشت یکی از فیلم هایی که به جای اکران داخلی به جشنواره های بین المللی روی آورد به کارگردانی مجید برزگر است. این فیلم که برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره سی و هشتم برای نازنین فراهانی شد، هنوز اکران نشده است.

برزگر درباره اکران این فیلم در مهر ماه 1398 گفت: در حال حاضر برنامه ای برای اکران فیلم نداریم و فکر نمی کنم تا پایان سال 2019 فیلم ابر بارانش را اکران کنیم. و این فیلم هنوز اکران نشده است.

هفت بهار نارنج کارگردان این فیلم مردادماه سال گذشته گفت: در حال حاضر بیشتر به فکر حضور این فیلم در جشنواره های خارجی هستیم و برنامه ای برای اکران داخلی فیلم نداریم. درگیری، خانه ماهرخ و درخت دعا از دیگر فیلم های این فهرست هستند.

مجوز داریم اما اسکن نمی کنیم!
فیلم های زیادی هستند که اکران شده اند اما هنوز اکران نشده اند. لب خط یکی از فیلم های این فهرست است که از تیرماه سال گذشته پروانه نمایش دریافت کرده است. علی جبارزاده کارگردان این فیلم سال گذشته در گفت وگویی گفته بود: با کمک دولت فعلی و مدیران سازمان سینمایی مجوز نمایش این فیلم داده شد و به زودی اکران می شود. با این حال هنوز خبری از انتشار لیپ خط نیست.

سینما شهر قصعه و 2888 دو فیلم به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری هستند که یکی در جشنواره سی و هشتم و دیگری در جشنواره چهلم به نمایش درآمده است که هنوز هیچ کدام به نمایش درآمده اند. علیمحمدی سال گذشته در گفت وگویی از اکران سینما شهرقاصه در اواخر تابستان و اوایل پاییز خبر داده بود اما این اتفاق نیفتاد. فیلم های دیگری مانند آخرین برف، پس از آن و ماهان نیز در این فهرست وجود دارند.

بر اساس آخرین اخبار، مریم اوغلو مسیح برای گرفتن مجوز برای اکران فیلم منتظر نظر یک روحانی است.

“آنها مرا دوست داشتند”
صدایی از دیوار می آید اما این از فیلم ها نیست!

آخرین خبر از انتشار Zed and the Band یک سال پیش منتشر شد. مصاحبه ای که مقصود جباری تهیه کننده فیلم اعلام می کند فیلم در خرداد 1402 اکران می شود و این فیلم هنوز اکران نشده است.

آخرین گفت و گوی کارگردان شاه ماهی، دیگر فیلمی که پس از حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران نشد، مربوط به اسفند 99 است که وضعیت اکران سال 1400 را برای فیلمش نامناسب دانست. فیلم های دیگری مانند سه روز و سه قتل، مادرم، استاد و آنها مرا دوست داشتند نیز در این دسته قرار می گیرند.

از 34 فیلم نمایش داده شده در جشنواره سال گذشته تنها پرویزخان، آپاراتچی، بیدان، آسمان غرب، تمساح خونین و نوروز به نمایش درآمدند و هنوز درباره اکران بقیه فیلم ها اظهارنظری نشده است.

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین