کجای خانه گل بگذاریم؟/ گوشه سبز خود را با این ۱۰ ایده بسازید

کجای خانه گل بگذاریم؟/ با این ۱۰ ایده کنج سبزتان را بسازید

امروزه گیاهان نسبت به گذشته فضای بیشتری را در طراحی و زیبایی آپارتمان ها ایجاد کرده اند، اما مکان و چیدمان مناسب گیاهان بسته به شکل گیاهان و نیاز نوری هر گیاه متفاوت است.

گیاهان برای طراحی و دکوراسیون داخلی خانه بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، گیاهان می توانند استرس شما را کاهش دهند و با رنگ ها و رایحه های خود به خانه شما طراوت بخشند.

با چیدمان صحیح گیاهان می توانید محیطی راحت و دلنشین را در اتاق نشیمن خود ایجاد کنید که از سرسبزی و سرزندگی آنها بهره مند شوید. اما چیدمان گیاهان برای داشتن فضای سبز دلپذیر قوانین خاص خود را دارد:

1. گیاهان با اندازه های مختلف را انتخاب کنید

بهترین چیدمان را با انواع گیاهان داشته باشید. برای ایجاد فضایی راحت با زیبایی بصری کافی، اندازه گیاهانی را که گروه بندی می کنید، تغییر دهید. به عنوان مثال، یک گیاه بزرگتر مانند برگ انجیر یا لیراتا را در گوشه ای باز و گیاهان کوچکتر مانند ساکولنت ها را روی میز قهوه یا تاقچه قرار دهید.

2. گیاهان خود را یکی یکی بچینید

گیاهان را در گروه های 3 تایی در اطراف اتاق نشیمن خود بچینید. یا از گل های بیشتری استفاده کنید و مثلاً 5، 7 یا حتی 9 گیاه را با هم ترکیب کنید.

برای ایجاد زیبایی و چشم انداز بیشتر، گیاهان را در اندازه ها و ارتفاع های مختلف بچینید. به عنوان مثال، سعی کنید یک گیاه بزرگ را در وسط 2 گیاه کوچکتر قرار دهید.

3. شکل و نوع گیاهان متفاوت است

انواع مختلفی از گیاهان را انتخاب کنید تا همه شبیه هم نباشند. برخی از گیاهان را با برگ های بزرگ و پهن و برخی دیگر با برگ های نازک یا بلند را انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای ترکیب زیباتر، نخل های برگ بزرگ را در کنار کاکتوس های کوچک قرار دهید.

4. با انواع گلدان ها بعد ایجاد کنید

گوشه گیاهان خود را با گل هایی در رنگ ها و اشکال مختلف تزئین کنید. سعی کنید گلدان هایی با رنگ ها یا طرح های روشن انتخاب کنید. برای ظاهر مینیمالیستی تر، رنگی با متریال مشابه اما در سایه های متفاوت انتخاب کنید.

اگر تمایل به آبیاری بیش از حد گیاهان خود دارید، گلدان های سفالی ضد آب را انتخاب کنید.

گلدان های سرامیکی نیز گزینه ای عالی برای گیاهان داخلی هستند. از آن به عنوان یک قطعه تزئینی روی میز یا قفسه های خود استفاده کنید.

بهتر است گلدان هایی با سوراخ های زهکشی در پایین انتخاب کنید تا آب اضافی تخلیه شود. فقط حتما یک گلدان برای آنها در نظر بگیرید.

5. گیاهان را در ارتفاعات مختلف در اتاق نشیمن قرار دهید

با قرار دادن قفسه یا قفسه می توانید از تمام فضای اتاق نشیمن برای گیاهان خود استفاده کنید. به جای اینکه همه گیاهان خود را در یک سطح قرار دهید، آنها را در تمام فضا تزئین کنید. گوشه خالی را با یک گلدان بزرگ پر کنید یا چشم را با گیاهان آویزان و آبشارهای روی قفسه ها بلند کنید. برای مثال پیچک انگلیسی را روی قفسه کتاب یا پایه گیاه قرار دهید.

همچنین می توانید از محافظ های کف استفاده کنید و آنها را روی گیاهان خود قرار دهید تا از خراشیدگی یا کثیف شدن آنها جلوگیری کنید.

استفاده از گلدان های آویز برای افزایش فضا و زیبایی بصری اتاق خود را فراموش نکنید.

6. یک نقطه کانونی با یک گیاه چشم نواز ایجاد کنید

یک گیاه کوچک اما چشم نواز انتخاب کنید و آن را روی میز قهوه خوری قرار دهید تا نقطه کانونی به اتاق نشیمن شما اضافه شود. به عنوان مثال، می توانید با سرخس به ظاهری جسورانه دست پیدا کنید.

7. گیاهانی را انتخاب کنید که مکمل اتاق شما باشند

گیاهان و گلدان هایی را انتخاب کنید که مکمل رنگ و سبک اتاق شما باشند. رنگ کفپوش و مبلمان اتاق خود را در نظر بگیرید. همچنین سبک چیدمان خود را در نظر بگیرید.

8. خلق و خوی خود را با گیاهان بهبود بخشید

کاهش اضطراب و کاهش استرس یکی از خواص درمانی گیاهان است. گیاهان نه تنها زیبا هستند بلکه فواید روانی بسیاری نیز دارند. گیاهانی مانند گیاهان مار را برای کمک به تصفیه هوا انتخاب کنید. برای رایحه درمانی، گیاهان معطر مانند اکالیپتوس یا اسطوخودوس را انتخاب کنید. برای بهبود خلق و خو بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که مورد علاقه شما هستند و حس خوبی به شما می دهند.

برخی از گیاهان حتی دارای خواص دارویی هستند. به عنوان مثال، می توانید از آلوئه ورا برای درمان تحریکات پوستی استفاده کنید. یک برگ بیرونی بزرگ را ببرید و ماده ژل مانند را روی سوختگی های کوچک فشار دهید.

9. بهترین مکان را برای کاشت گیاهان انتخاب کنید

باید ببینید چه شرایطی به رشد گیاهان شما کمک می کند. با یک جستجوی سریع در اینترنت می توانید دستورالعمل های مراقبت از انواع گیاهان را بیابید. حتما دما را در نظر بگیرید.

تحقیقات جدید نشان می دهد که محدوده دمایی توصیه شده برای گیاهان داخلی بین 21 تا 27 درجه سانتیگراد است. به میزان نور خورشید و میزان آبی که گیاهتان نیاز دارد توجه کنید.

10. گیاهان را در جاده ها نکارید

گیاهان خود را از خروجی ها، کودکان کوچک و حیوانات خانگی دور نگه دارید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، مطمئن شوید که کسی به گیاهان شما دست نزند. همیشه قبل از خرید یک گیاه آپارتمانی برچسب هشدار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سمی نیست.

منبع: همشهری آنلاین