کشف گنج 300 ساله یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ

کشف گنج 300 ساله یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ

یک تیم اعزامی متشکل از فلزیاب های محلی، که تحت مجوز اداره بناهای استانی سوئیتوکرزیسکی حفاری می کنند، در ژوئن 2022 برای ردیابی گنج جنایتکار افسانه ای به راه افتادند. آنها چندین ذخایر نقره و طلا پیدا کردند که اکنون ثبت و نگهداری شده است. برای محافظت از سایت، آنها به مدت دو سال کشف خود را فاش نکردند.

به گزارش فرادید، آنتونی جاچوسکی یکی از ماجراجویان و کلاهبردارانی بود که در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم، زمانی که لهستان با موج جدیدی از طاعون مواجه بود، مردم را فریب داد. هنگامی که مرگ سیاه برای اولین بار اروپا را در اواسط قرن چهاردهم و اپیدمی های پس از آن ویران کرد، مردم ناامید برای شفا به افرادی روی آوردند که ادعا می کردند شفا دهنده هستند. در ماه مه 1708، جاچفسکی در کوه های سوئیتوکرزیسکی یک آرامگاه ساخت و ادعا کرد که قدرت شفای بیماران را دارد.

این دروغ خیلی موثر بود. کمک های مالی شروع به سرازیر شدن کرد و به زودی پناهگاه او چنان پر از پول شد که جاچفسکی مجبور شد نگهبانان مسلح استخدام کند. این اتفاق حاشیه سودآور دیگری را برای این مقدس دروغین ایجاد کرد: سرقت از حجاج و یورش به املاک همسایه!

اشراف محلی در نهایت او را دستگیر کردند و توسط اسقف کراکوف زندانی شد، اما او به زودی فرار کرد و بلافاصله به آرامگاه کوهستانی خود بازگشت و در آنجا به شفای جعلی بیماران ادامه داد. او این موضوع را پنهان نمی کرد و به نظر می رسید که حداقل برخی از مقامات کلیسا را ​​تأیید کرده اند. سرانجام او دوباره برای افراد با نفوذ دردسرهای زیادی ایجاد کرد و در سال 1712 دستگیر و در دادگاه اسقف کراکوف محاکمه و به حبس ابد محکوم شد.

کشف گنج 300 ساله یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ

تیم اعزامی موفق به یافتن مجموعه بزرگی از سکه ها از نیمه اول قرن هفدهم تا آغاز قرن هجدهم شدند. دوک هامبورگ مورخ 1648 مورد توجه ویژه ای قرار گرفت زیرا تصویر مریم و عیسی روی لبه سکه حک شده بود که نشان می داد این سکه یک مدال است.

در مجموع، به نظر می‌رسد که این سکه‌ها بخشی از هزینه‌ها، کمک‌های مالی، یا هدایایی بوده‌اند که توسط این راهب مکار جمع‌آوری شده است، یا شاید کالاهایی که از اشراف محلی به سرقت رفته‌اند. پیش بینی می شود گنجینه سکه که به موزه تاریخ و باستان شناسی منطقه منتقل شده، در سال جاری تحت حفاظت و بررسی دقیق قرار گیرد.

کشف گنج 300 ساله یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ