آقای عطاران با احترام به خاطرات مشترک فعلا خداحافظ.

آقای عطاران با احترام به خاطرات مشترک فعلا خداحافظ

رضا عطاران یکی از محبوب ترین چهره های کمدی ایران در سال های اخیر تغییرات چشمگیری را در مسیر هنری خود تجربه کرده است. او در ابتدای فعالیت حرفه ای خود با حضور در مجموعه های تلویزیونی مانند «متهم فرار کرد» و «خانه به دوش» توانست جایگاه ویژه ای در قلب مخاطبان کسب کند. عطاران در این دوره با ظاهر طنز اما هوس اجتماعی و تکیه بر شخصیت های محبوب به یکی از شخصیت های ماندگار تلویزیون و سینما تبدیل شد.

بهترین برای: رضا عطاران، یکی از محبوب ترین چهره های کمدی ایران، در سال های اخیر تغییرات چشمگیری را در مسیر هنری خود تجربه کرده است. او در ابتدای فعالیت حرفه ای خود با حضور در مجموعه های تلویزیونی مانند «متهم فرار کرد» و «خانه به دوش» توانست جایگاه ویژه ای در قلب مخاطبان کسب کند. عطاران در این دوره با ظاهر طنز اما هوس اجتماعی و تکیه بر شخصیت های محبوب به یکی از شخصیت های ماندگار تلویزیون و سینما تبدیل شد.

با این حال، در سال های اخیر آثار او کمتر مورد توجه برخی از مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است.

پس از اینکه رضا عطاران از سداوسیما دور شد، محبوبیت و موقعیت وی دستخوش تغییرات چشمگیری شد. یکی از دلایل این تغییر دوری او از نقش های همیشگی و پرمخاطب پیش از این در تلویزیون است. سریال های موفقی مثل متهم فرار کردند و با نشان دادن خانه به خانه او به عنوان شخصیت های عامیانه، دل مردم را تسخیر کردند که باعث محبوبیت فوق العاده او شد. اما با دور شدن از این نقش ها و ورود به سینما و آثار دیگر، شاید برخی از آنها ارتباط نزدیک و مردمی خود را از دست دادند.

مضافاً اینکه تکرار برخی کلیشه ها و انتخاب های سینمایی بدون نوآوری و خلاقیت زیاد باعث شد عطاران در چرخه ای تکراری گرفتار شده باشد. اکثر فیلم های اخیر او اگرچه طنز هستند، اما مانند فیلم های قبلی او نوآوری و جذابیتی نداشتند. در نتیجه نقش های او کمتر از قبل در ذهن مخاطب باقی ماند و تاثیرگذار نبود.

از سوی دیگر با تغییر ذائقه نسل جدید و ورود چهره های جدید به عرصه سینما و طنز، رقابت برای جلب توجه مخاطبان سخت تر شده است. نسل جدید به سمت طنز متفاوت و مدرن‌تر حرکت کرده است و بسترهای آنلاین نیز فضای جدیدی را برای هنرمندان جوان و متنوع فراهم کرده‌اند که عطاران نمی‌تواند مستقیماً از آن استفاده کند.

اما رضا عطاران همچنان چهره دوست داشتنی و محبوبی است، کلیپ های سریال موفق عطاران همچنان در فضای مجازی پربیننده است، گویی برای احیای خود نیاز به ارتباط مستقیم با مردم دارد، شاید با تعاملی عطاران دوباره برند شود و هم رادیو و هم این روزها هادی بی آبرو باید نجات یابد.

روزنامه خراسان در این باره از مائده کاشیان نوشت: رضا عطاران با سه فیلم کمدی «آقایان ورود ندارند»، «خوابم می‌آید» و «طبقه حساس» در سال‌های 90، 91 و 93 در رتبه دوم فروش قرار گرفت. این ستاره برای چهار سال متوالی از سال 1994 تا 1997 با کمدی های پرفروش “نهنگ عنبر 1″، “من سالوادور نیستم”، “نهنگ عنبر 2” به مقام دوم رسید و با پرفروش ترین فیلم های کمدی در گیشه قرار گرفت. “نهنگ عنبر 1″، “من سالوادور نیستم”، “نهنگ عنبر 2”. -فیلم «هزارپا» فروش بسیار خوبی دارد. پس از این موفقیت تجاری، جایگاه عطاران در گیشه تغییر کرد و به رده های پایین سقوط کرد.

رضا عطاران با فیلم های کمدی «زیر نظر»، «ویلای ساحلی» و «قیف» رقابت را به دیگر ستارگان کمدی واگذار کرد که از سال 1397 تا امسال در رتبه های اول و سوم جدول فروش قرار گرفتند.

این فیلم در دهه 90 برنده گیشه بود و هر سال با کمدی های پرفروش خود در رتبه اول یا دوم در بین فیلم های پرفروش قرار گرفت. از اواخر دهه 90 این روند تقریبا متوقف شد و رضا عطاران در انتهای جدول فروش باقی ماند و رتبه های اول و سوم گیشه را به دیگر بازیگران کمدی واگذار کرد. تازه ترین نمونه آن شکست فیلم «قیف» محسن امیریوسوفی است که با وجود فضای فانتزی و متفاوت، مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت و در گیشه موفق نبود.

عطاران همچنان عطاران است…

علیرغم سقوط عطاران به انتهای جدول فروش، کارنامه درخشان این ستاره در تلویزیون و خاطره تماشاگران از پرفروش‌ترین فیلم‌های دهه 90 او همچنان او را به چهره‌ای محبوب نزد مخاطبان تبدیل می‌کند، هرچند موفقیت تجاری فیلمش همچنان او را تبدیل کرده است. محبوب بین مخاطبان شغل یا انتخاب آنها این بازیگر مشکلات دیگری دارد. در سال 1402 سریال موفق و خوش ساخت «دفترچه» در سینمای خانگی ثابت کرد که اگر نقش ویژه ای مانند «ایرج ماجد» به عطاران داده شود و فیلم یا سریال کیفیت لازم را داشته باشد، این ستاره همچنان می تواند استعدادهای خود را نشان دهد. و مورد توجه قرار گیرند.

تکرار روزهای خوب عطاران در فضای امید

شاید بازگشت محبوبیت رضا عطاران به خاطر پیوستن مجدد او به تلویزیون و یادآوری خاطرات شیرین گذشته باشد. همکاری مجدد با تلویزیون و ایفای نقش های محبوب، آشنا و دلنشین می تواند همان حس صمیمیت و اصالت را در ذهن بینندگان تداعی کند. تکرار خاطرات خوش سریالی که او در آن خاطره سازی کرد، می تواند عطاران را به جایگاه ویژه خود در دل مردم بازگرداند و او را به یکی از سوپراستارهای دوست داشتنی تلویزیون و رادیو تبدیل کند.

این روزها جای خالی او در تلویزیون دیده می شود و مردم هنوز آثار قدیمی او را به یاد دارند، واکنش برخی از کاربران فضای مجازی درباره آثار او را در ادامه می خوانید:

کاربری به نام منیر در توییتر نوشت: صدا و سیما سال ها نبود رضا عطاران را احساس می کرد و نمی توانست از آن خلاص شود!

آقای عطاران با احترام به خاطرات مشترک فعلا خداحافظ.

حسین همچنین نوشت: رضا عطاران زمانی فرصت طلب بسیار خوبی بود و مخصوصاً زبان فیلمبرداری خوب و طنز داشت که با اکثریت مردم ارتباط برقرار می کرد، متأسفانه متوقف شده است.

آقای عطاران با احترام به خاطرات مشترک فعلا خداحافظ.

مجید گفت: بعید میدونم حتی رضا عطاران سریالی که خودش کارگردانی کرده رو ببینه!

من به جایی رسیده ام که می توانم کارهای او را در اینستاگرام پیدا کنم.

واکنش سمیرا به کارهای قدیمی اش این گونه بود: تلویزیون در سال های گذشته از فرصت ها برای جذب مخاطب بیشتر استفاده می کرد و در دهه 80 به طور کلی موفقیت آمیز بود، سریال خانه به دوش که رضا عطاران را متحول کرد، یکی از موفق ترین نمونه های آن بود. مدل سریال سازی این یک برند برای تلویزیون شده است.

نعیم همچنین ویدئوی زیر را در توییتر منتشر کرد و گفت: عجب روزگاری بود که ای کاش صدا و سیما با این فیلم ها دوباره مردم را خوشحال می کرد.

به گزارش رسانه انتخابتو