آلودگی هوا رشد مغز کودکان را مختل می کند

آلودگی هوا رشد مغز کودکان را مختل می کند

آلودگی هوا رشد مغز کودکان را مختل می کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض برخی از آلاینده های هوا مانند ذرات معلق (PM 2.5) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) در دوران بارداری و کودکی با تغییراتی در ساختار میکروسکوپی ماده سفید مغز مرتبط است.

به گزارش تسنیم، قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده ها مانند ذرات معلق (PM2.5) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) در دوران بارداری و کودکی با تغییراتی در ساختار میکروسکوپی ماده سفید مغز همراه است و برخی از این اثرات تا زمان مرگ ادامه می یابد. بلوغ

این یافته ها که توسط موسسه سلامت جهانی بارسلونا (ISGlobal) به دست آمده است، تاکید می کند که آلودگی هوا باید به عنوان یک مشکل بهداشتی مهم به ویژه برای زنان باردار و کودکان مورد توجه قرار گیرد.

آلودگی هوا و رشد مغز

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد آلودگی هوا اثرات منفی بر رشد عصبی کودکان دارد. اگرچه مطالعات قبلی از روش‌های تصویربرداری برای بررسی اثرات آلاینده‌های هوا بر ماده سفید مغز استفاده می‌کردند، اما این مطالعات به یک نقطه از زمان محدود شد و رشد کودکان را در طول زمان ردیابی نکرد.

دکتر مونیکا گوکسنز; نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «پیگیری کودکان در طول رشد و انجام دو ارزیابی تصویربرداری برای هر کودک ممکن است اطلاعات جدیدی در مورد اینکه آیا اثرات آلودگی هوا بر ماده سفید مغز باقی می‌ماند، کاهش می‌یابد یا بدتر می‌شود، ارائه دهد.

قرار گرفتن کودکان در معرض آلاینده های مختلف

این مطالعه بیش از 4000 کودک را از بدو تولد در روتردام هلند مورد بررسی قرار داد و تیم تحقیقاتی میزان قرار گرفتن کودکان در معرض 14 نوع آلاینده هوا در دوران بارداری و دوران کودکی را بر اساس محل زندگی خانواده هایشان تخمین زد. در 1314 نفر از این کودکان، محققان داده های دو اسکن مغز (یکی در حدود 10 سالگی و دیگری در 14 سالگی) را برای ارزیابی تغییرات ساختار میکروسکوپی ماده سفید مغز تجزیه و تحلیل کردند.

تغییرات در رشد ماده سفید مغز

نتایج نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند ذرات معلق (PM2.5) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) با تفاوت هایی در رشد ماده سفید مغز مرتبط است. قرار گرفتن بیشتر در معرض PM2.5، به ویژه در دوران بارداری، و همچنین PM2.5، PM10، و NOx در دوران کودکی، با کاهش سطوح “ناهمسانگردی کسری” (FA) مرتبط بود، که معیاری برای چگونگی پخش مولکول های آب در سراسر مغز است. .

این اثرات تا نوجوانی ادامه یافت و اثرات طولانی مدت آلودگی هوا بر رشد مغز را نشان داد. هر افزایش در قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا معادل تاخیر در رشد “ناهمسانگردی خفیف” بیش از پنج ماه بود.

آیا ذرات کوچک به مغز می رسند؟

میشل کوستر؛ نویسنده اصلی این مطالعه معتقد است که کاهش «عدم تقارن جزئی» احتمالاً به دلیل تغییرات در میلین (لایه محافظ اعصاب) است. با این حال، مکانیسم دقیق تأثیر آلودگی هوا بر میلین هنوز مشخص نیست، اما ممکن است شامل ورود ذرات کوچک به مغز یا واکنش های التهابی ناشی از ورود ذرات به ریه ها باشد.

قوانین سختگیرانه تری برای آلودگی هوا لازم است

محققان همچنین دریافتند که این اثرات در سطوح PM2.5 و PM10 رخ می دهد که بالاتر از محدودیت های توصیه شده سازمان بهداشت جهانی (WHO) است اما همچنان در محدوده اتحادیه اروپا است.

به گفته محققان، مطالعه ما از نیاز به قوانین سختگیرانه تر در مورد آلودگی هوا در اروپا حمایت می کند.

این تحقیق در مجله Environmental Research منتشر شده است.