آیا این فیلم به اسناد تاریخی وفادار است؟

آیا این فیلم به اسناد تاریخی وفادار است؟

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، هادی فیروزمندی نویسنده و تهیه کننده انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» محصول مرکز فیلم جوان سوره در بخش شاخه زیتون چهل و یکمین فیلم کوتاه تهران درباره این اثر گفت: جشنواره فیلم: اولین ایده این اثر آبان 1402 بود و پیامدهای آن را می توان حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه به ویژه زنان و کودکان بی دفاع نامید و شاید تا امروز ادامه داشته باشد. مرگ بشریت حوادث تلخ یک سال گذشته علاوه بر واقعی بودن، مملو از صحنه های دراماتیک و دلخراشی است که دل همه را به لرزه در می آورد، از جمله لحظات شهادت، انفجار بیمارستان، لحظات خداحافظی کودکان با خانواده و مستندهای آنها قابل مشاهده است. . ، و… برای خلق اثر

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه «آوای ابرها» به اسناد تاریخی وفادار ماند، گفت: اگر آنچه بر مردم مظلوم غزه گذشت، ثبت و ضبط نشود، منبع الهام نیست، هیچ مرجعی وجود ندارد. به آن.” اگر بر اساس اسناد موجود و تنها بر اساس تخیل خود اثری خلق کند، بی عدالتی های بزرگی به تاریخ می آید. به همین دلیل دو موضوع در ژانر روایی برایم مهم بود. ابتدا باید از زبان هنر برای تبیین مؤثرتر و عمیق تر جنایات برای مردم جهان استفاده کنیم. سپس ضمن تبیین این وقایع، به اسناد تاریخی که زبانی جهانی دارند و رویدادهای قابل نمایشی نگاهی بیاندازیم.

تهیه کننده انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» با اشاره به اینکه این اثر مینیمال، ساده، شاعرانه و بدون دیالوگ است و روایتی تاثیرگذار دارد که همه با هر گرایشی می توانند آن را حس کنند، گفت: در این زمینه رسانه را انتخاب کردیم. توجه بنابراین، ما می توانیم این رویدادها را از طریق زبان، ادبیات و تصاویر کودکانه ملاقات کنیم. در ادامه به این نتیجه می‌رسم که این ایده را با محمد لطفعلی، کارگردان فیلم «صداهای ابری» با توجه به شناختی که از او، دغدغه‌هایش و نمونه‌هایی که از کارهایش دیده‌ام، مطرح کردم. او در این زمینه بسیار دلسوز بود و با حمایت فراوان سعی کرد حضور خود را به عنوان کارگردان به این پروژه اضافه کند تا موضوع را دقیقتر و هنرمندانه بیان کند که در واقع این اتفاق افتاد.

فیروزمندی ادامه داد: نکته دیگری که قابل توجه است این است که در این قالب سعی کردیم از تکنیک های آبرنگ سه بعدی و تودی استفاده کنیم، یعنی شخصیت ها سه بعدی هستند اما با تصویر تودی مواجه هستیم و فضای آبرنگ آن نزدیک به یک است. رویا و رویا و تصویر یک کودک همان چیزی است که در صحنه اتفاق می افتد. در واقع بیننده به جای اینکه درگیر جزئیات فنی پیچیده یک انیمیشن شود، با رویداد مواجه می شود و پیام را به شکلی ساده و شاعرانه دریافت می کند. در این پژوهش سعی شد از اشعار غسان کنفانی شاعر نامدار فلسطینی و سوری بهره ببریم که اینگونه تعبیر شده است: «ای کاش وقتی جنگ می شد بچه ها به جایی در میان ابرها سفر می کردند و هنگام جنگ. تمام می شد، آنها به خانه برمی گشتند و وقتی پدر و مادر از آنها پرسیدند کجا هستید، گفتند ما رفتیم بین ابرها بازی کنیم.

وی چالش های ساخت این انیمیشن کوتاه را اینگونه بیان کرد: در مرکز داستان موقعیت هایی را با الهام از اتفاقات واقعی برای کودکان تعریف کردیم و به هم پیوستن موقعیت ها و بیان تصویر در زمینه انیمیشن بزرگترین چالش ما بود زیرا وجود ندارد. گفتگو در “صداهای ابری” و شخصیت ها صحبت نمی کنند. از طرفی در تکنیک به کار رفته با شخصیت کودک و ابعاد مختلف آن روبرو نمی شویم، موقعیت او را توصیف می کنیم و اصطلاحاً به لحظه ای برمی خوریم. بنابراین مهم ترین وظیفه ما ایجاد ارتباط بین روایت ها در حوزه انیمیشن بود.

فیروزمندی درباره اهمیت استفاده از زبان هنر در تشریح آنچه بر مردم مظلوم غزه گذشت، گفت: روایت‌های تاریخی معاصر با جنسیت مشابه با این موضوع. بنابراین آنها حاوی شکلی بیانگر از غم و اندوه یا یک تراژدی تلخ انسانی هستند، در این زمینه باید از زبان هنر برای الهام گرفتن و اقتباس استفاده کنیم تا بتوانیم در کوتاه مدت تأثیر بیشتری بر مخاطبان وسیع تری داشته باشیم. و بیایید مقداری از زخم آن واقعه را التیام بخشیم. در واقع باید از ابراز مستقیم خشونت پرهیز کرد، بلکه با استفاده از اصل وقایع تاریخی از تحریف جلوگیری کرد و آن را در حافظه تاریخی مردم ثبت و حفظ کرد.

تهیه کننده انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» تاکید کرد: چنین موضوعاتی باید به روز و جامع باشد تا یک اثر هنری باشد، یعنی اینکه چرا در کل کمتر هستیم، انتظار و نقد نمی رود. ما در سینما و ادبیات به این موضوع علاقه داریم. اتفاقات مشابهی که در 1-2 سال گذشته در غزه تجربه شده است، می تواند از یک رویداد بسته و بدون اولویت به یک رویداد جاری و اجتماعی تر تبدیل شود و هنرمندان بیشتر به این سمت علاقه مند هستند. .

فیروزمندی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب اظهار داشت: از طرفی هنرمند به مسائل اجتماعی و هنری و همچنین مسائل انسانی و آنچه در واقعیت دنیای ما می گذرد نیازمند علاقه مندی است چرا که این مسائل بر اساس آن است. احساسات مشترک همه این افراد از هر جامعه ای را پوشش می دهد و مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کند. نظر من این است که دیگر نباید انتظار داشت جامعه هنری نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و با اتفاقات 1-2 سال اخیر زمان ظهور چنین آثاری فرا رسیده است که نشان می دهد جامعه هنری ما از این موضوع دور نیست. وضعیت در جهان اتفاق می افتد.

انیمیشن کوتاه «آوای ابرها» محصول مرکز فیلم جوان سوره به کارگردانی محمد لطفعلی، نویسندگی و تهیه کنندگی هادی فیروزمندی داستان انفجار دو بمب ویرانگر اسرائیل بر سر کودکان مظلوم غزه را روایت می کند. شعر غسان کنفانی تا به امروز در بخش مسابقه 10 جشنواره شرکت کرده و در سطح بین المللی شرکت کرده و موفق به کسب دیپلم افتخار جشنواره بین المللی فیلم روسیه (Kinofestival Light of the World) و دومین جایزه بهترین انیمیشن صبح بین المللی شده است. جشنواره فیلم.

۲۴۴۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین