آیا باید نگران شیوع و اپیدمی آبله میمون باشیم؟

ایران از جمله مناطقی است که سطح هشدار آبله میمون

انتخابتو، پس از علائم ترسناک اپیدمی کرونا و کاهش شیوع آن، شایعاتی مبنی بر شیوع بیماری جدیدی در سراسر جهان به گوش رسید. جهان.

آبله میمون یا آبله میمون از نظر سازمان بهداشت جهانی بیماری ویروس آبله میمون که به ندرت در اثر عفونت با ویروسی به همین نام ایجاد می شود، اولین بار در سال 1958 هنگامی که شیوع بیماری شبیه آبله در میمون هایی که برای تحقیق نگهداری می شدند کشف شد و از این رو آبله میمون به این نام شناخته شد.

Mpox (mpox) یک نوع ویروس آبله میمون (Monkeypox) است، ویروس آبله میمون به دو نوع جغرافیایی آفریقای مرکزی (حوضه کنگو) و غرب آفریقا تقسیم می شود، سویه Mpox مربوط به یکی از این انواع است و مطالعات و تحقیقات آن را به عنوان شناسایی کرده اند. نوع خاصی از این ویروس استفاده می شود.

راه های انتقال و علائم آبله میمون چیست؟

آبله میمون (Mpox) از طریق تماس نزدیک با بیماران مانند رابطه جنسی، تماس با پوست یا استفاده از حوله یا ملحفه حمام به سایر افراد سالم منتقل می شود. آسیب پذیرترین افراد در معرض خطر هستند.

علائم آبله میمون یک تا دو هفته پس از تماس نزدیک با بیمار ظاهر می‌شود و ممکن است شامل تب و سردرد باشد و پس از چند روز به ضایعات پوستی یا زخم‌های تراوش‌کننده تبدیل شود، اگرچه در شیوع‌های اخیر در آفریقا، اکثر افراد خفیف را تجربه می‌کنند علائم را متوسط ​​​​و سپس به طور کامل بهبود می بخشد، اگرچه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

در اپیدمی امسال، 97 درصد از بیماران و مرگ و میرها از کنگو هستند و گسترش این بیماری در خارج از قاره آفریقا نشان می دهد که احتمال ادامه این بیماری در کشورهای دیگر وجود دارد و کودکان نیز ممکن است مبتلا شوند. تقریباً 60٪ از بیماران آبله میمون را تشکیل می دهد و خطر افزایش شدت بیماری و مرگ و میر را در کودکان در مقایسه با بزرگسالان دارد.

لازم به ذکر است که ایران جزو کشورهایی است که انتقال محلی آبله میمون در آن گزارش نشده است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ایران در سطح هشدار پایین قرار دارد و ایران در موج قبلی این بیماری دو نیز حضور داشته است. سال پیش یک مورد ورود میمون از خارج از کشور در ایران نیز گزارش شده است، اما در حالی که موج جدید این بیماری بیشتر در کشورهای آفریقایی دیده می شود، مواردی از این بیماری در کشورهایی مانند پاکستان نیز گزارش شده است.

باید شروع به ساخت کیت تشخیصی کنیم

مینو محرز، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد بیماری آبله میمون گفت: با استفاده از واکسن برای مدتی اپیدمی آبله در دنیا برطرف شد اما صحبت از ظهور آبله میمون در دنیا در چند سال اخیر بود. امسال اپیدمی آبله میمون با بیماری زایی بالا، عوارض و مرگ و میر بالا در کشورهای آفریقایی گزارش شده است و اخیرا سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان یک بیماری بزرگ اعلام کرده است. توصیه شد که این یک مشکل جدی بهداشتی برای همه کشورها است و باید جدی گرفته شود. کشورها باید برای جلوگیری از گسترش آن برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه آبله میمون در گروه بیماری های ویروسی قرار دارد، ادامه می دهد: تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث تغییراتی در اکوسیستم ها و زندگی حیوانات شده است به گونه ای که زندگی حیوانات وحشی به انسان نزدیک شده و ویروس های جدید پدید آمد. یافته های آنها مبنی بر اینکه نوع جدید آبله میمون یا بیماری MPox با شدت و شدت بیماری مرتبط است و مسری تر است، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا هشدارهایی را به کشورهای مختلف صادر کند.

این متخصص عفونی ادامه می دهد: راه انتقال این بیماری از طریق تماس پوستی و تماس مستقیم جنسی با فرد مبتلا است فرآیند انتقال بیماری هنگام مشاهده فرد مبتلا به بیماری ایمکس باید فاصله فیزیکی رعایت شود زیرا احتمال انتقال این بیماری از طریق هوا بسیار کم است.

محرز با اشاره به روش تشخیص این بیماری می گوید: کیت های خاصی برای تشخیص بیماری MPox وجود دارد، واکسن آن منتشر نشده و داروی موثری برای درمان آن در برخی کشورها در حال ساخت است، اما هنوز داروی خاصی وجود ندارد. هیچ دارو یا واکسنی برای بیماری MPox وجود ندارد، بنابراین پیشگیری بهترین راه است، همچنین باید در مکان های شلوغ از ماسک استفاده کرد، تماس جنسی ایمن را انجام داد و مراقب تماس پوستی با افراد دیگر بود.

وی با اشاره به وضعیت کشور برای داشتن کیت تشخیصی و واکسن بیماری MPOX، می افزاید: فناوری ساخت کیت تشخیصی، دارو یا واکسن این بیماری را داریم، پس از شیوع ویروس کووید، امکانات آن را داریم. برای تشخیص ویروس، ساخت واکسن ها و داروها، و ساخت کیت تشخیصی، شروع کنیم.

به توصیه های بهداشتی توجه کنید

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده در کنگو، منشا این بیماری، اکثر زنان و کودکان زیر 15 سال در معرض خطر ابتلا به این ویروس بوده و به شدت بیمار شده اند. افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای به دلیل ضعف در سیستم ایمنی بدن نسبت به افراد عادی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های ویروسی هستند.

مهریز با تاکید بر اینکه ویروس Mpak قدرت ایجاد بیماری جدی را دارد اما میزان شیوع آن مانند بیماری کرونا نیست، می افزاید: هشدارهایی از سوی سازمان جهانی بهداشت به دلیل سرعت انتقال این بیماری داده شده است اما نحوه انتقال آن با ویروس کووید متفاوت است و احتمال ایجاد بیماری همه گیر و همه گیر کمتر است، اما در صورت افزایش تعداد مبتلایان، احتمال اپیدمی این ویروس وجود دارد.

با اشاره به اینکه این بیماری علاوه بر کشورهای آفریقایی در پاکستان و کشورهای اروپایی نیز وجود دارد و باید به سلامت مسافران سایر کشورها نیز توجه کرد: پرهیز از حضور در اجتماعات، استفاده از ماسک، شستن دست ها و تماس جنسی. جلوگیری از عفونت ویروس MPOX قطعی است و اطمینان حاصل شود که مردم باید این اصول بهداشتی را در نظر بگیرند.

آیا باید نگران شیوع و اپیدمی آبله میمون باشیم؟

میمون‌ها تنها منبع حیوانی این بیماری نیستند/ بیماری Mpox باعث اپیدمی جهانی نمی‌شود

رضا فدایی متخصص عفونی و گرمسیری وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری ویروسی است و نام آن از آبله میمون به mpox تغییر یافته است، اظهار کرد: مپوکس یک بیماری ویروسی است که با تب و علائم عمومی بدن و همچنین بثورات پوستی مشخص می شود. دلیل تغییر نام این است که میمون ها تنها مخزن حیوانی این بیماری نیستند.

وی می افزاید: منشاء این بیماری در کشورهای آفریقایی به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو بوده که هر ساله برخی از این بیماری ها به طور طبیعی در این کشورها شیوع پیدا می کند اما در سال 2022 و امسال بر تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده شده است. افزایش یافته و از جمهوری دموکراتیک کنگو به چندین کشور آفریقایی سرایت کرده است و در ماه های اخیر دو کشور سوئد و پاکستان نیز مواردی از این بیماری را گزارش کرده اند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به راه های ابتلا به MPOX ادامه می دهد: راه انتقال این ویروس از طریق تماس نزدیک افراد است مانند تماس پوستی که باعث انتقال زگیل های پوستی می شود که از علائم بیماری است. بیماری. این یک بیماری است و این زگیل ها از نظر ظاهری شبیه آبله هستند. زگیل های پوستی ناشی از آبله مرغان هستند و تماس جنسی یکی از راه های انتقال آبله است.

فدایی می گوید: با توجه به نحوه انتقال این ویروس، بعید است که بیماری MPOX باعث اپیدمی جهانی مانند کرونا شود و این احتمال چندان محتمل به نظر نمی رسد، اما در حال حاضر بسیاری از کشورها در حال بررسی و رصد وضعیت سلامت مردم هستند. احتیاط های لازم را در کشور انجام می دهیم، اخبار را دنبال می کنیم و وضعیت سلامت مردم را بررسی می کنیم.

امکاناتی در کشور برای تشخیص این بیماری وجود دارد.

وی با بیان اینکه انواع بیماری های واگیر گاه در اقلیم های مختلف دنیا شیوع پیدا می کند، مدتی وجود دارد و سپس کاهش می یابد، ادامه می دهد: بسیاری از این بیماری ها به کشور ما نمی رسد و نباید از این لحاظ نگران باشیم. با این حال، مانند سایر شیوع بیماری در سایر کشورها، به شهروندان خود توصیه می کنیم برای حفظ سلامت و جلوگیری از عفونت، توصیه های بهداشتی را دنبال کنند.

این کارشناس بیماری های عفونی با پرداختن به راهکارهای پیشگیری، مراقبت و درمان خاطرنشان می کند: داروهایی برای درمان آبله پیشنهاد شده است، اما بیشتر در کشورهای آفریقایی یافت می شود و انواع مختلفی از واکسن های الهام گرفته از آبله ساخته شده است. در آفریقا کاربرد محدودی داشته و در پیشگیری و کنترل شیوع این بیماری موثر بوده است.

فدایی می افزاید: امکانات تشخیص بیماری امپوکس در صورت ورود به کشور وجود دارد و تعداد زیادی از بیماران نمونه گیری شده و آزمایش همه آنها منفی بوده اما تاکنون مورد مثبتی مشاهده نشده است.

بر این اساس، طبیعی است که پس از همه گیری جهانی ویروس کرونا، شرایط مشابهی به وجود بیاید که نگرانی های زیادی در مورد بروز علائم اصلی این بیماری مانند تب و لرز وجود دارد که این ویروس از طریق تماس مستقیم با آن قابل انتقال است. یک شخص افزایش آگاهی در مورد فرد مبتلا، مایعات بدن و آمیزش جنسی، تماس با سطوح آلوده و در نتیجه شیوع بیماری هایی مانند آبله میمون می تواند باعث آگاهی جمعی و همچنین پیشگیری و اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری شود.