آیا جشنواره فیلم کوتاه 13 میلیاردی بقای فیلمسازان را تضمین می کند / مدیریت جریان های فرهنگی که شاخص رشد را تعیین می کند؟

آیا جشنواره فیلم کوتاه 13 میلیاردی بقای فیلمسازان را تضمین

پریسا ساسانیان: ساختار جریان‌های فرهنگی و نحوه مدیریت آن به‌طور کلی شاخص‌های رشد را در هر دوره مدیریتی تعیین می‌کند و بی‌تردید حضور سینمای ایران در بخش‌های مختلف و البته برپایی جشنواره‌های متعدد بی‌نقص نبوده است. دسته بندی فرهنگ چرا که هر کدام از حاکمان به درخواست دولت هایی که روی کار آمدند، تصمیم گرفتند که برای فرهنگ و هنر و البته سینمای ایران، نتیجه آن نوع و کمیت آثار با نگاه ایدئولوژیک یا روز جامعه باشد. این مرحله از تغییر مدیریت در حوزه های عمومی فرهنگ و هنر نیز وجود دارد. اما آنچه مهم است و نباید فراموش کرد کیفیت کارگردانی و در نتیجه نبوغ فیلمسازان دوره های مختلف است که به کارنامه کارگردانی نشان می دهد.

ارزیابی موفقیت یک جنبش فرهنگی بر اساس میزان درخشش آثار آن در سطح بین المللی

بهمن عبداللهی منتقد سینمای ایران که در زمینه فیلمنامه فیلم کوتاه نیز فعال است، گفت: علاوه بر داده های آماری برای ارزیابی موفقیت یک حرکت فرهنگی از جمله جشنواره فیلم کوتاه، وجود و درخشش فیلم کوتاه را ارزیابی می کند. جشنواره: مطالعات در سطح بین المللی نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد: «تهران جشنواره فیلم کوتاه یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای سینمایی کشور است، اما متأسفانه تأثیر لازم را ندارد یا به عبارتی علاوه بر در جشن سالانه این جشنواره فیلم، نگاهی جزئی به خروجی این رویداد نیز برای حمایت از همه انتظار می رود.» برای فیلمساز، استعدادهای جدید سینما را کشف کنید و آنها را به سینمای جهان معرفی کنید. البته ناگفته نماند که نمی توان به صراحت درباره موفقیت یا شکست هر یک از موارد ذکر شده صحبت کرد. زیرا اطلاعاتی در این زمینه ارائه نشده است.

هیچ مدرکی دال بر برنامه ریزی اساسی در جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود ندارد

وی ادامه داد: مبدأ جشنواره فیلم کوتاه تهران اساسا انجمن سینمای جوانان ایران است که بزرگترین موسسه آموزشی سینمایی است که این کار را به صورت مویرگی در مناطق مختلف ایران انجام می دهد. پس آیا آموزش فیلمسازی به درستی در این موسسه ارائه می شود؟ آیا انجمن سینمای جوان توانست در بحث استعدادیابی خوب عمل کند؟ فرض کنیم یک فیلمساز در این جشنواره جایزه بگیرد، آیا پشتوانه دیگری برای حرکت سینما در مسیر درست وجود دارد؟ اگر وارد سینمای حرفه ای شوند باز هم موفق خواهند بود؟ با توجه به شواهدی مبنی بر ورود و خروج فیلمسازان از انجمن سینمای جوان و نمایش دستاوردهای آنها در ویترین سالانه این انجمن، هیچ مدرکی دال بر وجود ریل اصولگرا وجود ندارد.

عبداللهی با بیان اینکه رویکرد مدیریتی در هر دوره از جشنواره مشخص نبود، گفت: وی گفت: وقتی می گویم ریل گذاری مشخص نیست، از عدم رویکرد صحبت می کنم. مثلاً در زمانی که رویکرد جشنواره توجه به ژانر بود، فیلمی در چارچوب ژانر ساخته شد و بعداً هیئت انتخاب آن را نپذیرفت، همان فیلم همچنان در جشنواره های دیگر به نمایش درآمد و حتی جایزه هم گرفت بنابراین این مسئله یک مشکل است و باید به گونه ای حل شود که فیلمساز جوانی که سینما را دوست دارد و با هزار امید و آرزو از سرمایه شخصی خود فیلم می سازد. آنها انگیزه ای برای نمایش و ارزیابی آثار خود در این پلت فرم دارند.

این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که بسیاری از فیلمسازان جوان مانند مهرداد اسکویی، امیرتوده روستا، وحید موسائیان در دوره آموزشی فیلمسازان سینمای ایران بزرگ شده اند، گفت: موفقیت دوره ای که شما اشاره کردید تنها به تلاش ها مربوط نمی شود. از مدیران، چون در زمان تهیه کنندگانی که نام بردید، سینما آنالوگ بود، سینما در آن زمان هنوز یک صنعت بود و دسترسی به آن آسان نبود، بنابراین افراد با استعداد و خلاق بیشتری وارد این عرصه شدند. ساخت فیلم

سینمای ایران با نام کارگردانانی چون عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی در جهان شناخته می شود.

بهمن عبداللهی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان بنیانگذار جشنواره فیلم کوتاه تهران باید فرصتی برای ارائه آموزش به سینماگران در زمینه تولید، توزیع و بازاریابی آثارشان باشد، اظهار داشت: در این راستا باید به فیلم‌سازان آموزش داده شود. اشاره شد: سینمای ایران در دنیا به ستایش فیلمسازان و هنرمندان مشهور این کشور مانند عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی و دیگر کارگردانان شهرت دارد. به همین دلیل است که سینماگران دنیا آثار خود را به جشنواره فیلم کوتاه تهران می فرستند اما از این منظر دوره های پخش، بازاریابی و اسپانسرینگ در سیستم آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران جدی گرفته نمی شود. آیا برگزاری مسترکلاس و کارگاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران کافی است؟ خیر زیرا بسیاری از فیلمسازان و دانشجویان جوان در جشنواره حضور ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر توجه به لزوم توجه به ویژگی های روز دنیا در نظام آموزشی است. در سینمای ایران همه دوست دارند یا بازیگر شوند یا کارگردان. در حالی که سینمای ما به تخصص‌های دیگری مانند فیلمبردار، صدابردار و به‌ویژه جلوه‌های ویژه دیجیتالی نیاز دارد که هم مردان و هم زنان را در آموزش مدرن این حرفه‌ها می‌طلبد، اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که چقدر آگاهی جوانان در جشنواره‌های سینمایی لازم است؟ آیا آموزش نامرئی ارائه می شود؟ ضرورت داستان نویسی، روایت نویسی، دیالوگ نویسی یا تحقیق و پژوهش در زمینه فیلمنامه نویسی که اساس وجودی فیلم کوتاه است تا چه اندازه آموزش داده می شود و فیلمسازان جوان چقدر روش های نوین نگارش را می شناسند؟ ?

عبدالهی یادآور شد: در انتخاب فیلم مشکل وجود دارد و قوانین آن مشخص نیست. معلوم نیست این آثار بر چه اساس یا آیین نامه ای انتخاب شده اند. من به عنوان یک مطالعه پژوهشی در یک سخنرانی بررسی کردم که کمیته انتخاب بر اساس آن 60 فیلم را انتخاب کرد و در بین فیلم‌های منتخب، فیلم‌هایی ساخته شدند که گویش محلی یا جغرافیایی بسیار قابل توجهی داشتند. او بدون شک با لهجه ای که می خواست انتخاب شده بود. به همین دلیل توصیه می کنم آثار بعد از انتخاب در هیئت دیگری مانند منتقدان و فیلمسازان مستقل دیده شود و نوعی کنترل کیفی انجام شود.

کاهش تولید پس از کرونا در این دوره از جشنواره ضعیف باقی ماند

سعید نجاتی که آموزش این حرفه را از انجمن سینمای جوانان قم آغاز کرد و در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران کارگردانی فیلم کوتاه شد، مسئولیت بخش آرای مخاطبان این جشنواره را نیز بر عهده دارد. وی درباره برگزاری این جشنواره گفت: اگر بگویم جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمترین جشنواره ایران و خاورمیانه و سینماگرانی است که امروز در دنیای حرفه ای فعالیت می کنند، تکرار می کنم. در زمینه فیلم کوتاه یا بلند از قلب جشنواره کوتاه آمدند. سینمای جوانان آنهمان در زمینه کارآفرینی نیز موفق بوده است زیرا بسیاری از دانشجویانی که پس از گذراندن دوره آموزشی انجمن سینمای جوانان تخصص دارند در شهر خود مشغول به کار هستند. بنابراین آنها یا به رادیو و تلویزیون علاقه دارند یا در زمینه تبلیغات فعالیت می کنند یا به عنوان نیروهای سمعی و بصری در موقعیت های تجاری کار می کنند.

آیا جشنواره فیلم کوتاه 13 میلیاردی بقای فیلمسازان را تضمین می کند / مدیریت جریان های فرهنگی که شاخص رشد را تعیین می کند؟

کارگردان فیلم تحسین شده «صراحی» در ارزیابی آثار ارسالی به این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: اتفاق خاصی به دلیل ویروس کرونا افتاد، با افت تولید مواجه شدیم که در این اواخر بسیار مشهود بوده است. سال. بعد از شیوع ویروس کرونا در این دوره از جشنواره حضور در فیلم‌ها افزایش پیدا کرد و با توجه به اینکه آرای تماشاگران هم بر عهده من است، طبق آمار جشنواره نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است.

مسئول آرای مخاطبان در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در رده سنی فیلمسازان ارسال کننده فیلم به این جشنواره وجود دارد؟ ایجاد شد؟ وی گفت: سوال درستی پرسیدید، دقیقاً سن شرکت در جشنواره فیلم کوتاه کاهش یافته است، به ویژه اینکه المپیک فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می شود تا کودکان و نوجوانان را برای دنیای حرفه ای آماده کنند.

وی یادآور شد: این افتخار را داشتم که از سال اول تا ششم المپیاد سینمایی در بخش المپیاد تولید فیلم در خدمت فیلمسازان جوان باشم و طبق توافق بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان؛ فیلمسازان منتخب در بخش المی پد در شهرهای خود آموزش رایگان سینما را دیدند.

۲۴۳۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین