آیا حلوا ارده مفید است یا مضر؟

آیا حلوا ارده مفید است یا مضر؟

آیا حلوا ارده مفید است یا مضر؟

حلوا ارده محصولی بسیار پرطرفدار در کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهای عربی و ایران است و در بسیاری از کشورهای عربی از حلوا ارده به عنوان دسر بعد از غذای اصلی و در مراسم و در ایران بیشتر به عنوان صبحانه استفاده می شود. مصرف می شود

به گزارش خبرآنلاین، کارشناس علوم و صنایع غذایی دکتر حمید خسروی می گوید: حلوا ارده بر خلاف تصور رایج که این فرآورده حاوی بیشترین مقدار دانه کنجد است، اما نیمی از حجم این محصول حاوی قند است، قند و کالری را به شدت افزایش می دهد. این محصول از ارده به معنی کنجد بوداده و آسیاب شده به همراه شربت شکر و چوبک تهیه می شود. حلوا ارده به طور متوسط ​​حاوی 50 درصد شکر، 25 درصد چربی و 9 درصد پروتئین است و نرم یا سفت بودن بافت آن بستگی به مقدار و نوع آب میوه یا شیرین کننده های مصرفی و برخی مواد افزودنی دارد و به طور کلی حلوای ارده سنتی سفت تر و سفت تر است. بافت سفت تر “

حلوای رژیمی نداریم

باور غلطی که به دلیل تبلیغات نادرست عرضه کنندگان این محصول در ذهن برخی از مصرف کنندگان حلوا ارده ایجاد شده است این است که حلوا ارده تهیه شده با آب میوه محصولی مناسب برای مقاصد رژیمی، حاوی قند کم و مناسب برای تغذیه است. افرادی که حلوای ارده قندی زیاد مصرف می کنند و دیابتی ها.

دکتر با رد این موضوع. خسروی می گوید: حلوا ارده که با آب میوه های طبیعی مانند شیره انگور یا شیره خرما و میوه تهیه می شود، از نظر میزان قند تفاوتی با حلوای شکری ندارد و همگی حاوی نزدیک به 50 درصد قند ساده هستند که به سرعت به خون تبدیل می شوند. شکر البته “آب میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین هایی هستند که ارزش غذایی بیشتری نسبت به شکر معمولی دارند و از نظر ارزش غذایی خالص، حلوای تهیه شده با آب میوه های طبیعی انتخاب بهتری است.”

چوب چیست؟

چوبک که از گیاه چوبک به دست می آید به دلیل ساپونین ها (ترکیبات صابونی طبیعی) حلوای ارده به آن اضافه می شود. چوبک در حالی که به ایجاد بافت و ظاهری جذاب در حلوا کمک می کند، می تواند با دادن طعم و عطر خاص به افزایش ماندگاری محصول نیز کمک کند. چوبک از نظر طب سنتی یک ماده گیاهی با خواص ضدالتهابی، ضدعفونی کننده و خلط آور است، اما مصرف آن باید محدود شود زیرا در دوزهای بالا می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

کنجد رشد کیست ها، توده های رحم و سینه را تحریک می کند

به دلیل وجود کنجد، حلوا ممکن است حاوی ترکیباتی مانند لیگنان باشد که به عنوان فیتواستروژن عمل می کنند. فیتواستروژن ها می توانند هورمون های استروژنی را در بدن تقلید کنند و در برخی موارد بر رشد توده ها و کیست های سینه و رحم مرتبط با هورمون جنسی تأثیر بگذارند. اما با توجه به میزان مصرف کنجد در حلوا ارده و کم مصرف بودن این محصول مشکلی برای این دسته از مصرف کنندگان ایجاد نخواهد کرد. البته حد مصرف بستگی به شدت شرایط فرد دارد و بهتر است با پزشک معالج مشورت شود.