آیا فیلم های ترسناک برای سلامتی مضر هستند؟

آیا فیلم های ترسناک برای سلامتی مضر هستند؟

بعدی- آیا تماشای فیلم های ترسناکی که سطح کورتیزول بدن را برای مقاصد سرگرمی افزایش می دهد و احساس ترس و استرس ایجاد می کند می تواند بر سلامت روحی و جسمی تأثیر منفی بگذارد؟

به گزارش انتخابتو، به نقل از هر دختر، دکتر آزا حلیم معتقد است تماشای فیلم های ترسناک و هیجان انگیزی که باعث تپش قلب می شود می تواند تاثیرات منفی بر سلامت داشته باشد. هالیم می‌گوید: «دیدن فیلم‌های هیجان‌انگیز و ترسناک می‌تواند با تحریک واکنش جنگ یا گریز، که پاسخ طبیعی بدن به تهدید یا استرس است، هورمون‌های کورتیزول و استرس را افزایش دهد.

حتی اگر فرد آگاه باشد آنچه می بیند واقعی نیست، بدن نمی تواند تفاوت بین یک فیلم و یک تهدید واقعی را تشخیص دهد و در هنگام خطر همان واکنش طبیعی را ایجاد می کند. تماشای یک فیلم ترسناک علائمی از قرار گرفتن در یک موقعیت خطرناک یا استرس زا در زندگی واقعی ایجاد می کند، مانند تپش قلب، افزایش فشار خون و تنفس سریع تر. این واکنش ممکن است باعث شود سیستم عصبی کورتیزول، آدرنالین و نوراپی نفرین ترشح کند.

کورتیزول یک هورمون حیاتی برای بدن است. افراد صبح با افزایش سطح کورتیزول از خواب بیدار می شوند. این هورمون سطح انرژی بدن را در طول روز حفظ می کند. کورتیزول همچنین به عنوان هورمون استرس شناخته می شود زیرا وقتی مغز یک تهدید بالقوه را تشخیص می دهد، کورتیزول ترشح می کند تا عملکردهای مختلف بدن مانند ضربان قلب را با شرایط پیش رو تنظیم کند. این فرآیند بر سیستم‌های مختلف بدن، از سیستم قلبی عروقی گرفته تا دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، تأثیر می‌گذارد.

آیا فیلم های ترسناک برای سلامتی مضر هستند؟

به طور کلی، افراد در زندگی روزمره خود با موقعیت های بسیار خطرناکی مواجه نمی شوند و این ها استرس های جزئی هستند که کورتیزول را تحریک می کنند و می توانند منجر به ترشح مزمن کورتیزول شوند. افزایش بیش از حد سطح کورتیزول اثرات منفی مختلفی بر بدن دارد، از التهاب مزمن گرفته تا سوء هاضمه.

پس آیا تماشای فیلم های ترسناک واقعا برای سلامتی مضر است؟ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و بستگی به شرایط فرد دارد. دکتر حلیم فاش کرد که در بیشتر موارد، تماشای فیلم های ترسناک نمی تواند اثرات منفی طولانی مدت بر سلامت بدن داشته باشد. افزایش سطح این هورمون ها موقتی است و معمولا تا پایان فیلم ادامه دارد. چنین افزایش کوتاه مدتی در کورتیزول و آدرنالین می تواند برای برخی افراد لذت بخش باشد، زیرا بدن پس از پایان فیلم به حالت عادی خود باز می گردد.

در حالی که بیشتر مردم نیازی به نگرانی در مورد افزایش کورتیزول از تماشای فیلم های ترسناک ندارند، دیگران ممکن است اثرات طولانی مدتی مانند مشکلات خواب یا اضطراب را تجربه کنند. دکتر حلیم گفت: “اگر فردی به استرس حساس است یا در حال حاضر سطوح بالایی از استرس را تجربه می کند، قرار گرفتن مکرر در معرض چنین فیلم هایی می تواند باعث افزایش طولانی مدت کورتیزول و هورمون های استرس شود.”

از آنجایی که انعطاف پذیری و عوامل استرس زا هر فرد متفاوت است، بهتر است قبل از تماشای فیلم های ترسناک کمی تحقیق کنید. راهی برای کاهش سطح کورتیزول خود در طول روز پیدا کنید و اگر فکر می کنید از اضطراب مزمن رنج می برید، با یک مشاور صحبت کنید. اگر در طول روز استرس زیادی دارید، بهتر است به جای فیلم های ترسناک به سراغ گزینه های دیگر بروید. فعالیت هایی مانند شرکت در کلاس یوگا، تماشای یک فیلم خنده دار یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نیز می تواند باعث افزایش اندورفین در بدن و کاهش کورتیزول شود.