آیا ژنتیک بیشتر روی طول عمر تاثیر می گذارد یا تغذیه؟

bato-adv

یک مطالعه جدید نشان می دهد که عوامل ژنتیکی بیش از عادات غذایی بر طول عمر تأثیر می گذارد. نتایج این مطالعه که در آن روش های مختلف تغذیه بر روی موش ها آزمایش شد، در مجله Nature منتشر شد.

نیویورک پست به نقل از گرت چرچیل، سرپرست این تحقیق در موسسه بیومدیکال جکسون، گفته است که می توان با کنترل تغذیه و رژیم غذایی، عمر را افزایش داد، اما با طول عمر مادربزرگ ها کمی متفاوت است.

محققان این پنج روش تغذیه را روی تقریباً 1000 موش با تنوع ژنتیکی آزمایش کردند:

تغذیه به میزان دلخواه هر روز و در همه زمان ها.

فقط 60 درصد از کالری های اساسی در هر روز.

فقط 80 درصد از کالری های اساسی در هر روز.

یک روز در هفته بدون غذا می رود، روزهای دیگر به دلخواه غذا می خورد.

هر هفته دو روز متوالی بدون غذا است و روزهای دیگر به دلخواه تغذیه می شود.

این موش ها تا پایان عمر تحت نظر قرار گرفتند و به صورت دوره ای آزمایش خون گرفته شد. نتایج نشان داد که موش هایی که رژیم غذایی نامحدود داشتند به طور متوسط ​​25 ماه عمر کردند، در حالی که طول عمر موش هایی که رژیم غذایی ناشتا بودند تقریباً 28 ماه بود. موش هایی که 80 درصد کالری پایه دریافت کردند حدود 30 ماه و موش هایی که 60 درصد کالری پایه دریافت کردند حدود 34 ماه زندگی کردند.

طول عمر هر گروه از موش ها متفاوت بود. به عنوان مثال، موش هایی که کمترین کالری مصرف کردند از چند ماه تا چهار سال و نیم عمر کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که به طور کلی، رژیم غذایی کم کالری، طول عمر موش ها را بدون توجه به سطح چربی خون یا گلوکز آنها افزایش می دهد.

جالب اینجاست که موش هایی که از رژیم غذایی محدود پیروی می کردند و عمر طولانی تری داشتند، با وجود اینکه کمتر غذا می خوردند، کمترین کاهش وزن را داشتند. با این حال، موش هایی که بیشترین وزن را از دست دادند، انرژی، ایمنی و قدرت تولید مثل کمتری داشتند و همچنین طول عمر کمتری داشتند.

گرت چرچیل می گوید که محدودیت کالری به طور کلی برای طول عمر مفید است، اما داده ها نشان می دهد که کاهش وزن از طریق محدودیت کالری برای سلامتی و طول عمر مضر است. در نتیجه، اگر داروهای افزایش دهنده زندگی را برای انسان آزمایش کنیم و ببینیم که افراد وزن کم می‌کنند و بدنشان متابولیسم بهتری دارد، ممکن است برای طول عمر مفید نباشد.

گروه تحقیقاتی چرچیل فکر می کند “استقامت رمزگذاری شده ژنتیکی” یک عامل مهم در طول عمر است. در این آزمایش، موش‌هایی که وزن، چربی و سلامت سیستم ایمنی‌شان علی‌رغم کاهش دریافت کالری و افزایش استرس بدون تغییر باقی ماند و همچنین در سال‌های پایانی زندگی چربی‌شان کم نشد، عمر طولانی‌تری داشتند.

چرچیل می گوید کلید سلامتی و طول عمر این است که کالری دریافتی را متعادل نگه دارید و آن را بیش از حد محدود نکنید. تحقیقات اخیر نشان می دهد که سلامت سیستم ایمنی و شاخص های مرتبط با گلبول های قرمز خون به طور واضح با طول عمر به جای قند، چربی، وزن و دمای بدن مرتبط است. به گفته محققان، تاثیر تغذیه بر سلامتی به دلیل تعدادی از ویژگی های ژنتیکی است که هنوز مشخص نیست.

این تحقیق در زمانی انجام می شود که روزه داری متناوب و کاهش وزن شدید با تزریق داروهایی مانند اوزمپیک برای جلوگیری از چاقی و کند کردن روند پیری بسیار رایج است. به گفته کارشناسان، ورزش و رژیم غذایی متعادل قطعا بهترین گزینه برای بهبود سلامت هستند، اما کاهش مصرف کالری ممکن است برای همه مناسب نباشد، زیرا می تواند منجر به سوء تغذیه و مشکلات دیگر شود.

منبع: رکنا