اصول و روش صحیح آبیاری گیاهان

اصول و روش صحیح آبیاری گیاهان

امروزه با فراگیر شدن آپارتمان نشینی و از بین رفتن باغ ها و باغ ها، افراد ترجیح می دهند از گل های زیبا و سبز در محیط آپارتمان استفاده کنند و در محیط کوچک خانه احساس وسعت و وسعت را ایجاد کنند.

اما نگهداری از گیاهان در آپارتمان کار ساده ای نیست و باید به نکات خاصی توجه کرد تا گیاهان همیشه شاداب بمانند و بتوانند خانه شما را شاداب کنند. سبک، خاک مناسب، کود، میزان آبیاری و… عوامل مختلفی در مراقبت از گیاهان آپارتمانی نقش دارند، از جمله: یکی از نکات مهم برای شادابی و سلامتی گیاهان آبیاری صحیح و به موقع آنهاست. در این مقاله نکات مهم و هر آنچه که باید در مورد آبیاری گیاهان بدانید را ارائه کرده ایم. پس با ما همراه باشید

می توان گفت تقریباً همه کسانی که در خانه خود گل و گیاه دارند فکر می کنند زمانی که خاک سطح گلدان خشک می شود زمان مناسبی برای آبیاری گیاهان است. برخی نیز گیاهان را بر اساس تقویم آبیاری می کنند. یعنی گیاهانشان را مرتب آبیاری می کنند مثلاً هفته ای یک بار، سه روز یا یک روز در میان. جالب است بدانید که هر دو روش اشتباه هستند. روز و زمان خاصی برای آبیاری گیاهان وجود ندارد، باید خشکی خاک را به طور کامل بررسی کنید تا زمان مناسب برای آبیاری گیاهان مشخص شود.

برای آبیاری صحیح باید به نکات زیر توجه کنید. اول از همه بهتر است گیاهان را به سه دسته تقسیم کنیم: گیاهان پر آب، گیاهان کم آبیاری و گیاهان کم آب. برای تعیین میزان خشکی خاک می توانید آزمایش را با دست یا سیخ چوبی انجام دهید. به این ترتیب انگشت یا سیخ چوبی خود را وارد خاک گلدان کنید و اگر متوجه خشکی خاک شدید، باید آن را آبیاری کنید.

1- گیاهان ساکولنت

گیاهانی که نیاز به آبیاری بیشتری نسبت به سایرین دارند، مانند پاپایا و نخل اریکا، باید زمانی آبیاری شوند که سطح خاک خشک شده یا عمق دو گره داشته باشد.

2- گیاهان با آبیاری متوسط

گیاهانی مانند پتوس، آگلونما، علف گندم، دیفن باخیا و شفلرا نه بیش از حد آبیاری می شوند و نه زیر آبیاری می شوند و باید زمانی آبیاری شوند که یک سوم یا نیمی از خاک گلدان خشک شده باشد.

3- گیاهان کم آبیاری

گیاهانی مانند سنسوریا، یوکا و زامیفولیا گیاهانی هستند که آب بسیار کمی دارند. بنابراین باید زمانی آبیاری شود که خاک گلدان کاملا خشک شده یا دو سوم خاک گلدان خشک شده باشد.

نکات کلی برای آبیاری گیاهان

1- حتما به سایز قابلمه توجه کنید. اگر اندازه گلدان برای گیاه استاندارد است، هر بار گیاه را کاملاً آبیاری کنید تا گلدان پر از آب شود.

2- هرگز از آب لوله کشی مستقیم برای مصارف آبیاری استفاده نکنید. برای آبیاری گیاهان بهتر است از آب تصفیه شده یا آب جوشیده استفاده شود. زیرا آب لوله کشی حاوی کلر و نمک است و به مرور زمان به ریشه گیاه آسیب می رساند.

3- بهتر است آبی که گیاهان را با آن آبیاری می کنید نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. سعی کنید از آب در دمای اتاق استفاده کنید.

4- بهترین زمان برای آبیاری گیاهان صبح زود یا غروب آفتاب است.

5- هرگز از آب ریخته شده از کولر برای آبیاری گیاهان استفاده نکنید.

6- اگر برای آبیاری مجبورید از آب لوله کشی یا کهنه استفاده کنید، ابتدا بگذارید آب چند ساعت در ظرف بماند. سپس دو تا سه قطره آب لیمو اضافه کنید تا کلر از آب خارج شود. سپس آب را در پایه گیاه بریزید.

7- هرگز از آب انباشته شده در گلدان دوباره استفاده نکنید. زیرا پشه ها می توانند میکروب ها و باکتری ها را در خود جای دهند و به گیاه آسیب بزنند.

8- هنگام آبیاری از بالا آب قوی داخل گلدان نریزید. زیرا سوراخ هایی در گلدان ایجاد می کند که به مرور زمان به ریشه گیاه آسیب می رساند. باید به آرامی آبیاری کنید و دست خود را پایین نگه دارید.

9- در حین آبیاری از لبه گلدان داخل گلدان آب بریزید تا از ورود آب به غلاف و ساقه گیاهانی مانند سانسوریا جلوگیری شود. زیرا آب بین غلاف ها جمع شده است. با گذشت زمان باعث پوسیدگی و مرگ گیاه می شود.

10- برای اینکه گیاه شما رشد کافی و مناسب داشته باشد، بهتر است هر سه ماه یکبار یک قطره اسید هیومیک به آبی که می خواهید گلدان ها را آبیاری کنید اضافه کنید و طبق دستور اضافه کنید.

منبع: فرادید