افزایش خطرناک دمای شبانه؛ تهدیدی جدی برای سلامت میلیاردها انسان

افزایش خطرناک دمای شبانه؛ تهدیدی جدی برای سلامت میلیاردها انسان

Climate Central، یک گروه مستقل که اثرات تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین را مطالعه می کند، گزارش داد که دمای شب تابستان بین سال های 1895 تا 2023 به میزان 2.29 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، دمای شب تابستان در مقایسه با میانگین جهانی 1.1 درجه سانتیگراد افزایش دو برابر میانگین جهانی داشته است.

کارشناسان می گویند شب های گرم می تواند منجر به افزایش بیماری های حاد و مزمن مرتبط با گرما شود. دمای بالای طولانی مدت در طول روز و شب باعث استرس قابل توجهی بر بدن انسان می شود و خطر بیماری و مرگ ناشی از گرما را افزایش می دهد.

امواج گرما می تواند گروه های بزرگی از مردم را در مدت زمان کوتاهی تحت تاثیر قرار دهد و اغلب منجر به بحران های بهداشت عمومی و در نتیجه افزایش نرخ مرگ و میر می شود. علاوه بر این، این رویدادها می تواند پیامدهای اجتماعی-اقتصادی گسترده ای از جمله کاهش ظرفیت کاری و کاهش بهره وری نیروی کار داشته باشد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مرگ و میر ناشی از گرما در افراد بالای 65 سال بین سال های 2000-2004 و 2017-2021 تقریباً 85 درصد افزایش یافته است. مطالعات انجام شده بین سال‌های 2000 تا 2019 نشان می‌دهد که تقریباً 489000 مرگ و میر ناشی از گرما در هر سال اتفاق می‌افتد که 45 درصد آن در آسیا و 36 درصد در اروپا است.

حوادث شدید مرتبط با موج گرما می تواند باعث مرگ و میر بالا شود. در سال 2003، 70000 نفر در اروپا به دلیل موج گرمای ژوئن تا آگوست که در آن دمای تابستان 20 تا 30 درصد بالاتر از میانگین فصلی بود، جان خود را از دست دادند.

حتی افزایش جزئی در دمای متوسط ​​زمین تأثیر بسزایی در وقوع گرمای شدید دارد. در سال‌های اخیر، شکل توزیع متوسط ​​دمای روزانه به سمت گرمای بیشتر تغییر کرده است و احتمال روزهای گرم‌تر با گرمای بیشتر را افزایش می‌دهد.

در اوایل آوریل 2024 (سال جاری) در جریان موج گرمای شدید در منطقه ساحلی آفریقا، دمای هوا در مالی به 48.5 درجه سانتیگراد رسید و در نتیجه تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها و تعداد فوت شدگان افزایش یافت.

کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که چنین گرمایشی بدون تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی امکان پذیر نخواهد بود و با ادامه گرمایش جهانی، احتمال وقوع چنین رویدادهایی افزایش خواهد یافت.

در ژوئیه 2022، درجه حرارت در بریتانیا برای اولین بار به رکورد 40 درجه سانتیگراد رسید که باعث اختلال گسترده در سراسر کشور شد.

بدون تغییرات آب و هوایی، چنین وضعیتی امکان پذیر نخواهد بود. در عین حال، مدت زمان موج گرما در بسیاری از نقاط از جمله بریتانیا طولانی تر می شود.

این ممکن است نتیجه چیزهایی باشد که “گنبدهای حرارتی” یا گنبدهای حرارتی نامیده می شوند.

گنبدهای حرارتی به دلیل افزایش زیاد فشار اتمسفر در یک منطقه بزرگ ایجاد می‌شوند که باعث می‌شود هوای گرم به سمت پایین رانده شود و در آنجا محبوس شود و در نتیجه دمای هوا در یک منطقه بزرگ به طور چشمگیری افزایش یابد.

یک نظریه این است که افزایش دما در قطب شمال، که تقریباً چهار برابر سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود، سرعت بادهای شدید معروف به جریان جت را کاهش می‌دهد و احتمال وجود گنبدهای گرما را بیشتر می‌کند.