اولین دوره جشنواره آسمان به پایان رسید/ برگزیدگان فیلم، فیلمنامه و عکاسی معرفی شدند

اولین دوره جشنواره آسمان به پایان رسید برگزیدگان فیلم، فیلمنامه

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان چهارشنبه 21 شهریور 1403 همزمان با روز ملی سینما با مشارکت مردمی در تالار وحدت مهاباد تعطیل می شود. با حضور مدیران شهری و مسئولان شهری، سینماگران و اهالی رسانه، فرهنگ و هنر برگزار شد.

شهرام میکائیلی مجری شبکه مهاباد نیز که در پایان این مراسم مشغول به خدمت بود، ابتدا از زحمات عباس رستم پور و اعضای شورای شهر برای برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

ابراهیم سعیدی، دبیر اول جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان که بعدها به عنوان قهرمان سینمای مهاباد معرفی شد، درباره سن و سال صحبت کرد و مورد تشویق ویژه مردم شهرستان مهاباد قرار گرفت.

سعیدی با سلام به اهالی هنر و سینما گفت: از حضور در اینجا بسیار خوشحالم، الان در رویاهایم هستم و خوشحالم که با همکاری شورای شهر، شهردار مهاباد و وزارتخانه این امر محقق شده است. فرهنگ و هنر ، این رویای من محقق شد.

وی ادامه داد: این را بسیار بسیار ضروری می دانم که بگویم اگر اینجا ایستاده ایم و روزها و شب های هیجان انگیزی را در کنار هم تجربه کرده ایم، به برکت تلاش همه دوستان و مسئولانی است که در کنار من بودند تا بذر سینما رشد کند. دلهای بارور مردم مهاباد.

سعیدی تاکید کرد: می توانم بگویم اگر شورای شهرداری نبود این جشنواره میسر نمی شد و از هفت نفر از اعضای شورای شهرداری که شرایط لازم را برای برگزاری این جشنواره فراهم کردند کمال تشکر را دارم.

وی تصریح کرد: فرماندار امام جمعه شهر و همچنین نماینده محترم مهاباد در برگزاری این جشنواره همراه ما بودند.

در ادامه دبیر سال اول جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان با تشکر از تمامی افرادی که در کنار وی بودند، جشنواره آسمان را جشنواره ای توصیف کرد، با توجه به اینکه این جشنواره بیشتر با کمک نهادهای مردمی برگزار شده است. جشن برای همه زیر یک آسمان.

سپس علیرضا نوروزی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی ضمن قدردانی از زحمات تمامی مسئولین شهرستان مهاباد و دبیر جشنواره گفت: از تمامی مسئولین، همکاران و هنردوستان تشکر می کنم. مردم فرهنگ دوست شهرستان مهاباد و آرزو دارم این جشنواره در شهرستان مهاباد ادامه داشته باشد.

وی گفت: این لوح های تقدیر بهانه ای است برای یادآوری زحمات شما تا در کنار هم این نهال جوان را بارور کنیم و چراغ سینمای مهاباد و آذربایجان غربی دیگر خاموش نشود.

در ادامه تمامی مسئولین شهرستان برای دریافت لوح تقدیر حاضر شدند و مورد تشویق مردم شهرستان مهاباد قرار گرفتند.

با آغاز اهدای جوایز بخش های رقابتی جشنواره، مجید سعیدی و جمشید فرجوند فردا به عنوان نمایندگان کمیته انتخاب و ارزیابی بخش عکاسی به روی صحنه رفتند تا از برگزیدگان این بخش تقدیر کنند.

برگزیدگان بخش عکاسی به شرح زیر معرفی شدند:
بخش رایگان:
مقام اول: احمد تاجی با دو عکس
نفر دوم: عاطفه گودری با مجموعه آثارش
مقام سوم: مریم دشتی با عکس

با تشکر:
Kuzey صبر با عکس
عکس از محمد عبدی
عکس از اسحاق آقایی

بخش نمای کلی:
مقام اول: ارسطو کادرمزی با دو عکس
رتبه دوم: عکس از محمد علیپور
نفر سوم: علی اصغر فیض الله با دو عکس

با تشکر:
سارا جعفری
مهدی یوسفی
حمیدریزا حمزه پور

عکس انتخابی هیئت داوران: خلیل صحراگرد
عکس ویژه از اکوسیستم زاگرس: پژمان رستمی

در ادامه مناف ایران پناه پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون شهرستان مهاباد پیام محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در دنیای امروز، سینما یک صنعت هنری همه کاره و استراتژیک است که توجه دولت ها، مردم و هنرمندان را به خود جلب می کند. سینما در دنیای امروز آنقدر محبوب و تاثیرگذار شده است که تصور دنیایی بدون سینما دشوار است. بیش از صد سال از عصر سینما می گذرد و در این مدت هنرمندان زیادی برای توسعه سینما تلاش کرده اند و حاصل این تاریخ پرتلاطم درخت نور است که امروز آسمان را به چالش می کشد و خودنمایی می کند. سینما در حال حاضر یکی از ارکان مهم هنر کشور محسوب می شود.
سینمای ایران زنده و سالم در مسیر رشد و بالندگی است. با وجود اینکه عده ای نمی خواهند آن را ببینند و آن را انکار می کنند، جریان سینما با روحیه و انرژی مضاعفی که از نسل های جوان می گیرد قوی تر می شود.
در دنیای امروز، هنر عکاسی قلب زندگی مردم را لمس کرده و جزء لاینفک زندگی انسان است.

جشنواره ای مانند آسمان می تواند به تربیت نسل جوان، با انگیزه و خلاق در زمینه های مختلف کمک کند. باور به اینکه جوانان میراث ما هستند می تواند مسیر ما را روشن کند.
برگزاری اولین دوره جشنواره آسمان در شهر مهاباد که در شمال غرب کشور همواره محل تلاقی فرهنگ ها و تمدن ها بوده است را تبریک می گوییم و امیدواریم این عرصه گام مهمی برای رشد باشد. و تعالی کشور این هنر ارزشمند در شمال غرب کشور واقع شده است.

اعضای هیئت داوران بخش فیلمنامه، محمد قضرآبادی، خسرو سینا و جابر قاسم علی پس از قرائت بیانیه مدیرعامل سازمان سینمایی، جوایز خود را به روی سان اهدا کردند و جوایز این بخش را به شرح زیر اهدا کردند.

بخش سناریو:
جایزه اکوسیستم زاگرس: «غزل» ساخته سامان حسین پور
رتبه اول: هشتادمین زادروز آقای مشیر ساخته پیام کردستانی و علی درخشنده از سنندج.
مقام دوم: «فرش خون» ساخته سیاوش ساعدپناه از سنندج
مقام سوم: «هاور» نوشته حبیب ظهیرنیا از سنندج
جایزه فیلمنامه اقتباسی: «گل های گشتی» ساخته محمد رمضانی
جایزه ویژه هیئت داوران: «بالون» ساخته کاوه معین فر از تهران

معین فر با تشکر از ابراهیم سعیدی برای برگزاری این رویداد گفت: انتظار داریم این جشنواره ادامه داشته باشد.

سپس سلام ستوده نماینده مردم مهاباد در شورای اسلامی در سخنانی با اعلام این خبر گفت: با توجه به تمهیدات انجام شده سالن سینما و فرهنگسرا در مهاباد احداث می شود.

در ادامه در مراسم اختتامیه مصطفی محمودی و گروه موسیقی اش ترانه های محلی کردی و حنقائی را برای حاضران خواندند.

همچنین احمد الستی، احمد باجری جهرمی و سیف الله صمدیان اعضای هیئت داوران بخش فیلم اولین جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکاسی آسمان روی سن بودند.

جوایز این بخش به شرح زیر بود:

بخش فیلم/داستان:
بهترین بازیگر مرد اکبر سبلان برای فیلم «هچل»

با تشکر:
شهرزاد خانزاده برای فیلم «خانواده»
شهبد سلیمانی برای فیلم «اثر انگشت»

بهترین فیلم: (به طور مشترک) «هچل» به کارگردانی محمد میزانیان و «خودکشی نیچه ای» به کارگردانی پیام کردستانی.
بهترین کارگردان: پیام کردستانی (خودکشی به سبک نیچه)
بهترین فیلمبرداری: بهروز بادروج برای «خودکشی به سبک نیچه»
بهترین تدوین: سمانه سزاوار برای فیلم «درتاش»
بهترین صدا: انسیه ملکی برای فیلم «آنیتا گمشده در اخبار»
بهترین فیلمنامه: نوید زارع برای فیلم «جشن»
طراحی صحنه: امین جهانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه»
موسیقی: سامان رامش برای فیلم «دژکاک»
بهترین بیوم زاگرس: «هفت سمفونی زاگرس» به کارگردانی پرویز رستمی.

فیلم/بخش تجربی:
در این بخش، هیئت داوران نتوانست فیلمی در خور شأن جشنواره پیدا کند.
رضا دانش پژوه با دو فیلم تجربی «ایلیها» جایزه گرفت.

بخش فیلم/ انیمیشن:
جایزه فیلم «آنیتا گم زاده در اخبار» به کارگردانی بهزاد نعلبندی

بخش فیلم/ مستند:
نفر اول: «پنج دقیقه آخر» ساخته شهرام مسلخی
نایب قهرمان: «سرنخ خشم» اثر ماریا مائوتی
نفر سوم: «گه رانه» ساخته فاطمه مرزبان

محمد میزانیان با ابراز خوشحالی از برپایی این جشنواره ابراز امیدواری کرد جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکاسی آسمان برای مردم کرد در ایران باقی بماند.

نمایندگان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، شهنام صفاجو و سیدمجید رحیمی و ابراهیم سعیدی برای اهدای جایزه ویژه این مرکز روی صحنه رفتند.

در ادامه ابراهیم سعیدی حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن را مورد بحث و بررسی قرار داد و از برگزاری دو شورای ترویج سینمای داستانی و مستند با مشارکت مرکز گسترش خبر داد. سینمای مستند، تجربی و انیمیشن. سینما انیمیشن دو جایزه و حمایت از فیلم مستند سینمای جوانان را تایید و از پنج فیلم کوتاه حمایت کرد.

فاطمه مرزبان برای فیلم «گه رانه وه» و آزاد مروهی برای انیمیشن «دژکام» جایزه ویژه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن را دریافت کردند.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین