این قلعه در تهران قدمتی 2 هزار ساله دارد! + عکس

این قلعه در تهران قدمتی 2 هزار ساله دارد

انتخابتو به نقل از همشهری آنلاین، قلعه تاریخی رشکان یکی از مرتفع ترین و بزرگ ترین دژهای ایران در آن زمان بود که ری را از حملات دشمنان حفظ می کرد. اهمیت قلعه رشکان در این است که این قلعه باستانی نمایانگر عظمت شهر در زمان خود بوده است.

قلعه راشکان در نزدیکی محله صفایی شهر ری و تپه چشمه علی قرار دارد. در مورد نام و تاریخچه قلعه رشکان در شهر ری، محققان تصور می کنند نام این قلعه از دوره اشکانی یا اشکانی از کلمه ارشک، بنیانگذار امپراتوری اشکانی گرفته شده است.

به گفته «ایزیدور خاراکسی» از مورخان و جغرافی دانان یونانی، در قرن اول میلادی، قلعه رشکان در شهر ری، آبگرم و استراحتگاه پادشاهان اشکانی و یکی از مکان های مهمی بود که مراسم نوروز در آن برگزار می شد. و آداب و رسوم در زمان امپراتوری ساسانیان.

یکی از ویژگی های این قلعه، نیم دایره شکل بودن گوشه شرقی محوطه است. در دیوار غربی قلعه نیز سوراخ های تیر و کمان وجود داشت. از دیگر ویژگی های معماری قلعه رشکان در شهر ری می توان به آجرهای مربعی شکل اشاره کرد که به گفته محققان مربوط به دوره ساسانی بوده و بعدها در سده های اول دوره اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است. در این بنای تاریخی سفال هایی از دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی، سکه های قرن اول یا دوم هجری و پیش از اسلام یافت شد.

اگرچه بخش‌های مهمی از بنای این قلعه بزرگ تا زمان قاجارها دست‌نخورده باقی مانده بود، اما بسیاری از قسمت‌های قلعه توسط قاچاقچیان عتیقه، کشاورزان و سایر عوامل به دلیل عدم نگهداری در دوره‌های بعد تخریب شد. امروزه تنها ویرانه هایی از قلعه بزرگ رشکان باقی مانده است.

این قلعه در تهران قدمتی 2 هزار ساله دارد! + عکس

به گزارش سلامنو