این 4 بیماری زنان ایرانی را می کشد

این 4 بیماری زنان ایرانی را می کشد

مليحه كيانفر، رئيس اداره سلامت مادران و ميانسالان وزارت بهداشت گفت: در 40 سال گذشته، اميد به زندگي زنان ايراني از 54 سال به 78 سال رسيده است و اين يعني مي توان به ايران اميدوار بود. دستاوردها و فعالیت ها بخش مراقبت های بهداشتی

به گزارش مهر، وی ادامه داد: بر اساس اسناد و مطالعه سال ۲۰۱۹، بیماری های ایسکمیک قلبی (سکته قلبی و سکته مغزی)، بیماری های ناشی از فشار خون، دیابت و سرطان سینه جزو ۲۰ علت اصلی مرگ و میر زنان ایرانی هستند.

رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت با بیان اینکه آزمایش های غربالگری که پس از تولد نوزاد انجام می شود می تواند بیماری ها را در نوزادان تشخیص دهد، گفت: اولین اقدام پس از تولد نوزادان غربالگری در سنین 3 سالگی است. و 3. در 5 روزگی پاشنه پا درمان می شود به علاوه آزمایشات غربالگری نوزاد برای اندازه گیری شنوایی نوزاد و بررسی وجود 3 بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری و کمبود آنزیم G6 PD یا فاویسم انجام می شود.

وی ادامه داد: از این پس شبکیه چشم نوزاد به صورت ماهانه بررسی و وضعیت آن بررسی و پایش می شود. علاوه بر این، معاینات زیادی برای سنین 1 ماهگی تا 7 سالگی انجام می شود.

به گفته کیانفر، تمامی این خدمات در مراکز خدمات درمانی به صورت رایگان ارائه می شود. همچنین قبل از شروع مدرسه غربالگری، تست های روانپزشکی و سنجش بلوغ برای کودکان پایه چهارم دبستان، پایه هفتم دبستان و پایه یازدهم دبیرستان انجام می شود.

کیانفر در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری ها و افزایش سلامت زنان در جامعه رضایت دارید، گفت: باید با توجه به پارامترها در حوزه سلامت زنان بیشتر کار کنیم. اما اگر در نظر بگیریم که میانگین امید به زندگی زنان به 78 سال می رسد، می توانیم به خودمان نمره قبولی بدهیم. اگرچه هنوز جای کار وجود دارد، اما هنوز فعالیت های زیادی از طریق سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور در دستور کار ما است.

رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت در پایان افزود: نکته مهم این است که مردم به ویژه اقشار کم برخوردار کشور با سیستم شبکه بهداشت و درمان آشنا هستند و بیش از 5 نفر هستند. آشنایی با این سیستم دهه ها از این موضوع می گذرد و مرکز بهداشت در دورترین روستاهای ایران قرار دارد.

ناهید نفیسی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت سلامت زنان گفت: متأسفانه زنان به دلایل مختلف از جمله تربیت خانواده و فرزندان از خود غفلت می‌کنند و با وجود تشخیص سرطان سینه، بسیاری از بیماران هیچ درمانی را انجام نمی دهند، و بسیاری از زنان آن را تحت پوشش فداکاری انجام نمی دهند.”