بازگشت الواح هخامنشی به ایران/ جزئیات

بازگشت الواح هخامنشی به ایران جزئیات

به گزارش انتخابتو، همزمان با بازگشت 1100 قطعه لوح هخامنشی که با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران منتقل شده بود، علی دارابی معاون میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در مراسم تحویل این آثار، در فرودگاه حضور یافت و گفت: این ششمین مرحله از بازگشت لوح ها و دسته گل های هخامنشی از آمریکا شامل 1100 دسته گل است. به کشور بازگشت.

ایسنا نوشت: وی افزود: این الواح به موزه ملی ایران منتقل و به مدت 72 ساعت قرنطینه می‌شوند و پس از آن، هیئت کارشناسان مجدداً آن‌ها را مطالعه می‌کنند، حتی اگر لوح‌ها قبلاً (توسط موسسه) خوانده شده باشند. دپارتمان شرق شناسی در شیکاگو).

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور همچنین گفت: این تابلوها از دو هفته آینده در معرض دید عموم قرار می گیرد.

دارابی یادآور شد: پیش از این در پنج مرحله در مجموع 6 هزار و 868 گل بی ضرر و در مرحله پنجم نیز سال گذشته 3 هزار و 506 گل سالم از آمریکا به ایران بازگردانده شد. در این مرحله 1100 قطعه دیگر از الواح هخامنشی به ایران بازگردانده شد و طرف آمریکایی متعهد شد که الواح باقیمانده را در زمان ممکن بازگرداند.

معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه این دسته گل ها معرف زندگی و سبک زندگی نیاکان ما در دوران هخامنشیان است افزود: این دسته گل ها بسیار ارزشمند است. این اشیاء به موزه خواهند رفت. زیرا موزه ها نه تنها مظهر ثروت و توسعه یک کشور، بلکه نماد همزیستی، صلح و توسعه در جهان هستند. به همین دلیل قصد داریم تعداد موزه های کشور را به هزار موزه برسانیم.

در اسفند 1311 طی کاوش های باستان شناسی در دیوارهای تخت جمشید، تقریباً 30000 لوح گلی با خط میخی مربوط به دوره هخامنشی توسط گروه باستان شناسی مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو (ارنست هرتسفلد) کشف شد. پس از توافق دولت وقت ایران با مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در سال 1314، مقرر شد این الواح برای ترجمه و بررسی در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گیرد. محتویات موجود است و روند بازگشت همچنان ادامه دارد.

به گفته باستان شناسان و زبان شناسان، گل نبشته های هخامنشی که بر روی دیوارهای تخت جمشید یافت شده، مربوط به زمان داریوش بزرگ (522-485 قبل از میلاد) بنیانگذار تخت جمشید است.

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین