برای درمان خستگی ذهنی چه باید کرد؟

برای درمان خستگی ذهنی چه باید کرد؟

این زمانی اتفاق می افتد که برای مدتی روی یک کار چالش برانگیز ذهنی تمرکز کنید. اگر دائما بیدار باشید یا استرس داشته باشید ممکن است این نوع خستگی مغز را تجربه کنید.

به گزارش سلامت نیوز، شغل شما، مراقبت از فرزندان یا والدین مسن و موارد دیگر می تواند منجر به خستگی ذهنی شود.

علائم خستگی روانی عبارتند از:

آیا عصبانی هستید یا بی حوصله؟

خستگی ذهنی می تواند خلق و خوی شما را بد خلق کند. ممکن است بداخلاق یا عصبانی باشید و بیشتر به مردم ضربه بزنید. وقتی استرس ذهنی دارید، کنترل احساساتتان سخت تر است.

شما نمی توانید کاری انجام دهید

خستگی ذهنی می تواند تمرکز را واقعاً سخت کند. این کار انگیزه شما را نیز کاهش می دهد. ممکن است به راحتی حواس‌تان پرت شود یا فرصت‌ها را از دست بدهید. حتی کارهای کوچک ممکن است طاقت فرسا به نظر برسند.

شما یک سرگردانی ذهنی دارید

این ممکن است شبیه سرگردانی ذهنی یا خواب آلودگی باشد. توجه به کاری که انجام می دهید دشوار می شود و ممکن است نتوانید خیلی سریع به رویدادها واکنش نشان دهید. این احساس در برخی موقعیت ها مانند رانندگی می تواند خطرناک باشد.

شما نمی توانید خوب بخوابید

برای درمان خستگی ذهنی چه باید کرد؟ ///

ممکن است فکر کنید وقتی مغزتان خسته است چرت زدن راحت تر است، اما همیشه اینطور نیست. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در مشاغلی با «بار کار شناختی» بالا کار می‌کنند، نسبت به افرادی که کارهای چالش برانگیز ذهنی انجام نمی‌دهند، علائم بی‌خوابی بیشتری نشان می‌دهند. اگر در طول روز نمی توانید بخوابید یا واقعاً احساس خستگی می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. درمان ممکن است کمک کند.

شما کارهای ناسالم انجام می دهید

ممکن است شروع به نوشیدن بیش از حد معمول یا مصرف مواد مخدر کنید. خستگی ذهنی همچنین می تواند به افراد مبتلا به اختلالات موجود در مصرف مواد آسیب برساند. کارشناسان معتقدند این به این دلیل است که اعتیاد به مواد مخدر بخش هایی از مغز را تغییر می دهد که به شما در مدیریت استرس و کنترل رفتارهای تکانشی کمک می کند.

شما افسرده هستید

ممکن است کمبود انرژی داشته باشید یا احساس کنید در حال حرکت در حرکت آهسته هستید. برخی افراد می گویند که احساس بی حالی می کنند. این می تواند انجام وظایف کاری یا انجام فعالیت های روزانه را دشوار کند. اگر بیش از 2 هفته احساس ناامیدی می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. این می تواند نشانه ای از جدی شدن افسردگی شما باشد.

شما خیلی نگران هستید

خستگی ذهنی سیستم عصبی سمپاتیک شما را تحریک می کند. این وضعیت «جنگ یا گریز» شماست. اضطراب زنگ خطری است که به شما می گوید چیزی اشتباه است. اگر دائماً از نظر ذهنی خسته هستید، ممکن است دائماً احساس وحشت یا اضطراب کنید. این اغلب همراه با علائم افسردگی رخ می دهد.

ورزش سخت تر می شود

کارشناسان مطمئن نیستند که چرا خستگی ذهنی بر فعالیت بدنی تأثیر می گذارد. برخی فکر می کنند تحمل ورزش شما ممکن است کاهش یابد. بنابراین ممکن است به نظر برسد که شما بیشتر از آنچه که هستید تلاش می کنید.

عادات غذایی شما تغییر خواهد کرد

خستگی ذهنی می تواند از طرق مختلف بر اشتهای شما تأثیر بگذارد. ممکن است بیشتر از حد معمول میان وعده بخورید و به آنچه می خورید توجه نکنید. استرس همچنین می تواند باعث هوس خوردن غذاهای شیرین، شور یا چرب شود. یا ممکن است اصلا گرسنه نباشید.

شما بیشتر در اشتباهید

غیرممکن است که کار شما همیشه بی نقص باشد، اما خستگی ذهنی توانایی شما را در تصمیم گیری و اصلاح سریع اشتباهات کاهش می دهد. این وضعیت برای افرادی که از ماشین آلات استفاده می کنند، وسایل نقلیه رانندگی می کنند و غیره صدق می کند. می تواند مشکلات جدی در حرفه ها ایجاد کند.

درد بیشتری احساس می کنید

هر کس متفاوت است، که باعث می شود نتوان گفت که چگونه خستگی ذهنی بر بدن شما تأثیر می گذارد. با این حال، ممکن است سردرد، درد عضلانی، کمردرد یا مشکلات معده داشته باشید. اگر یک بیماری مداوم مانند فیبرومیالژیا دارید، ممکن است درد شما کمی بیشتر از حد طبیعی باشد.

برای درمان خستگی ذهنی چه باید کرد؟

کمی استراحت کن

اگر در طول دوره های طولانی کار ذهنی استراحت های کوتاهی داشته باشید، ممکن است کمتر احساس خستگی کنید. هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که برای همه بهترین باشد، اما ممکن است بخواهید هر 1 تا 2 ساعت چند دقیقه استراحت کنید.

برخی افراد دوست دارند از چیزی به نام تکنیک پومودورو استفاده کنند. این تکنیک به این صورت عمل می کند:

  • تایمر را برای 25 دقیقه تنظیم کنید.
  • هر بار روی یک کار تمرکز کنید.
  • وقتی تایمر زنگ زد، 5 دقیقه استراحت کنید.
  • بعد از 25 دقیقه چهارم، 15-30 دقیقه استراحت کنید.
  • تا زمانی که کارتان تمام شود (یا تا زمانی که روز کاری شما تمام شود) این کار را تکرار کنید.

فعال کردن

برای درمان خستگی ذهنی چه باید کرد؟ ///

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اگر در طول استراحت خود ورزش کنید، ممکن است احساس انرژی بیشتری داشته باشید. برای چند دقیقه حرکات کششی را امتحان کنید. یا به مدت 10-15 دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید.

راه هایی برای آرامش پیدا کنید

اجتناب از خستگی ذهنی به طور کامل دشوار است، اما می توانید یاد بگیرید که واکنش آرام سازی طبیعی بدن خود را تغییر دهید. می توانید ماساژ بگیرید. یا می توانید مدیتیشن، یوگا یا چیزی به سادگی تماشای یک فیلم خنده دار را امتحان کنید. اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید، با دوستان، خانواده یا یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.