برای «لالزار»، «نادر سینما» و خاطراتشان

برای لالزار، نادر سینما و خاطراتشان

به گزارش انتخابتو، در آستانه 21 شهریور ماه سینما، بحث تخریب سینمای «نادر» که ایسنا از سینماهای لاله زار به مدت 13 سال به مالک آن واگذار شد، مطرح شد. به جلو. گفته می شود او قبلا سینما را فروخته بود و اکنون متعلق به شخص یا موسسه دیگری است.

به گزارش ایسنا، همزمان بحث تخریب سینمای «نادر» در دستور کار قرار گرفته است، یعنی ۱۳ سال پیش این سینما تعطیل شد و گفته می شد در آستانه تغییر کاربری است. .

حال خبر تایید نشده ای در فضای مجازی مبنی بر تخریب این سینما با مجوز میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است، خبرنگار ایسنا از انجمن سینماگران پرسید که آیا از این موضوع اطلاعی دارید، اظهار بی اطلاعی کردند و یکی از سینماگران به نام محمد قاصد اشرفی. وی با بیان اینکه این انجمن نگران برنامه های شهرداری برای تبدیل لاله زار به یک حوزه فرهنگی و هنری است، ابراز تاسف کرد اما همه چیز در حد وعده باقی ماند.

در این زمینه بخوانید:

چند سینما در لاله زار باقی مانده است؟

مجدبیگدلی، مالک سابق سینما نادر (13 سال پیش) به ایسنا گفت: سینما نادر به نام رویال در سال 1312 در ارتفاع 2500 متری ساخته شد و پس از ورشکستگی آن توسط یک شرکت سهامی ایرانی خریداری شد. مالک بالاخره در سال 42 به اتفاق دو شریک دیگرم این سینما را خریدیم و سینما را بازسازی و با نام “نادر” با فیلم “مرد میدان” در 7 شهریور 42 بازگشایی کردیم. این بازگشایی ده روز بعد انجام شد. وقتی امام (ره) گفتند در سینما مشکلی نیست، اما وقتی به ما گفتند سینمای لاله زار نباید باز شود، سینما را از ما گرفتند و بعد از مدتی فیلم را در آنجا نمایش دادند.

تقریباً دو سال بعد از انقلاب، سینما را که تا دو سال پیش باز بود به ما فروختند تا اینکه به این سینما نامه نوشتند که هیچ فیلمی اکران نشود و ما آنها را اکران کردیم تا چراغ سینما روشن نشود. خاموش فیلم‌هایی که قبلاً نشان دادیم نتوانست 8 ماه دیگر دوام بیاورد، پس بیایید، در حال حاضر به دنبال کسی هستیم که با ما شریک شود و این ملک را با مجوز اقامت اداری بسازد.

نادر درباره فیلم هایی که در سینمای خود اکران کرده است، گفت: اگر فیلمی درجه یک بود و می خواست تماشا شود، همه نوع فیلم را به نمایش می گذاشتیم که بیشترشان با مخاطب درجه دو بود. آنها همچنین یک نسخه را برای انتشار گسترده به ما می دادند. ویترینی را باز می‌کردیم، مشتریان آن را نگاه می‌کردند و متوجه می‌شدیم که آیا فیلم فروش می‌کند یا خیر. در این سینما آثار پرفروشی چون «عروس دهکده»، «چهار راه برای پیروزی»، «گنگ قارون» و «آکاباها» را به نمایش گذاشتیم که از معروف ترین آثار می توان «گاو» و «قیصر» را برشمرد.

مالک سابق سینما نادر در بخشی دیگر از گفت وگوی خود با ایسنا گفت: در لاله زار 20 سینما وجود داشت که 6 تای آن در همان خیابان «باربد» بود که به خاطر سینمای ملی به آن خیابان ملی می گفتند. متاسفانه هیچ کدام از این سینماها باقی نمانده و برخی از آنها تبدیل به انبار لوازم برقی شده است. ظاهرا یکی از مسئولین از لاله زار خاطره خوبی نداشته و به تخریب اماکن فرهنگی آن پشت کرده است. ظرفیت سینمای ما 700 نفر است. اگر در طول روز کمتر از 3000 نفر می آمدند، فیلم را عوض می کردیم. حالا کدام سینما این همه مخاطب دارد؟

زنده یاد بیگدلی با بیان اینکه سینماهای قدیمی خود را تبدیل به موزه در خارج از کشور کرده اند، گفت: در آنجا هم هنوز از دوربین های قدیمی خود استفاده می کنند و هیچ یک از دوربین های جدید به کیفیت دوربین های قدیمی نیستند و دوربین های این سینما را خریدیم. که هنوز هم کار می کند و صدای دالبی دارد، از آلمان در سال 1942. لاله زار شهرداری صحبت هایی مبنی بر بازسازی آن برای تبدیل شدن به مرکز جاذبه گردشگری بود، اما ناگهان رها شد.

مالک سابق سینما نادر با بیان اینکه در زمان تعطیلی سینما در این سینما بوده است، توضیح داد: ما اینجا خاطرات زیادی داریم و پشت سر گذاشتن این خاطرات خیلی سخت است. در طبقه بالای سینما، دفتر گروه سینماهای متحد تهران داشتیم که در آنجا فیلم تولید می کردیم و افرادی مثل ساموئل خاچکیان، خسرو پرویزی و صابر رهبر اینجا اتاق داشتند و کار می کردند و الان فقط جای خالی است. قبل از انقلاب 50 فیلم در این دفتر فیلمبرداری شد که من برایشان مدیریت کردم و بعد از انقلاب آقای انور از من خواست دوباره کار کنم. «شبح کژدم» را با کیانوش عیاری ساختم و بعد «شکار خاموش»، «لنگرگاه»، «ویزا» و «حادثه» را کار کردم، اما وقتی دیدم شرایط سخت است و همه چیز مورد انتقاد قرار گرفت، تصمیم گرفتم که هستم. دیگر کار نمی کند

24355

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین