بهترین راه برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی

بهترین راه برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی

سیب زمینی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان است و بسیاری از مردم به دنبال راه هایی برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی هستند. در این مقاله نحوه نگهداری صحیح سیب زمینی را نشان داده ایم زیرا نگهداری صحیح سیب زمینی می تواند طول عمر و زمان نگهداری آن را افزایش داده و از خراب شدن بیش از حد آن جلوگیری کند.

به گزارش همشهری آنلاین، برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی و جلوگیری از خراب شدن زودرس آن به این نکات توجه کنید:

سیب زمینی را در جای خنک نگهداری کنید

برای نگهداری سیب زمینی بهتر است آن را در مکانی کمی گرمتر از دمای یخچال مانند انبار، زیرزمین، گاراژ یا کولر قرار دهید زیرا نگهداری سیب زمینی در جای خنک باعث تاخیر در جوانه زنی سیب زمینی و تاخیر در جوانه زنی سیب زمینی می شود. . طول عمر سیب زمینی را چهار برابر می کند. دمای ایده آل برای نگهداری سیب زمینی بین 1.5 تا 4.5 درجه سانتیگراد است.

علاوه بر این، نگهداری سیب زمینی در دمای پایین باعث حفظ ویتامین C در آنها می شود، اما نگه داشتن آنها در دمای گرمتر از اتاق باعث کاهش ویتامین C در سیب زمینی می شود.

سیب زمینی را در مکانی تاریک و دور از نور نگهداری کنید

برای اینکه سیب زمینی ها را برای مدت طولانی تری سالم نگه دارید، باید آن ها را در مکانی تاریک و دور از نور قرار دهید زیرا نگهداری سیب زمینی در زیر نور خورشید منجر به تولید مقادیر زیادی ماده شیمیایی سمی به نام سولانین می شود.

علاوه بر این، نور خورشید کلروفیل تولید می کند و پوست سیب زمینی را سبز می کند. سم سولانین موجود در سیب زمینی در افراد مبتلا به آلرژی باعث ایجاد طعم تلخ و احساس سوزش در دهان یا گلو می شود.

سیب زمینی را در یخچال نگهداری نکنید

هرگز سیب زمینی را برای نگهداری در یخچال قرار ندهید زیرا دمای بسیار پایین و سرد یخچال باعث تبدیل نشاسته به قند و شیرین شدن سیب زمینی و همچنین تشکیل مواد سرطان زا مانند آکریل آمید می شود.

سیب زمینی را هرگز نباید در فریزر نگهداری کرد

نگهداری سیب زمینی خام در فریزر باعث تغییر رنگ و قهوه ای شدن آنها می شود. علاوه بر این، قرار گرفتن سیب زمینی در معرض یخ زدگی باعث می شود که آب داخل سیب زمینی منبسط شود و کریستال هایی تشکیل شود که ساختار دیواره سلولی را می شکنند. این باعث می شود در هنگام یخ زدایی خمیری و غیرقابل خوردن شوند.

سیب زمینی ها را در کیسه های کاغذی قرار دهید

برای نگهداری بهتر سیب زمینی و جلوگیری از تجمع رطوبت در سیب زمینی، سیب زمینی ها را در ظروف یا کیسه های کاغذی بدون درب نگهداری کنید، اما هرگز سیب زمینی ها را در ظروف در بسته مانند کیسه های پلاستیکی زیپ دار یا ظروف شیشه ای در بسته قرار ندهید. زیرا در این ظروف جریان هوا وجود ندارد. و کمبود جریان هوا باعث تجمع رطوبت آزاد شده از سیب زمینی و افزایش رشد قارچ ها و باکتری ها می شود.

می توانید هر سیب زمینی را به صورت جداگانه در روزنامه بپیچید و در مکانی تاریک و خنک قرار دهید.

سیب زمینی را نشویید

هرگز سیب زمینی ها را قبل از نگهداری نشویید، خشک نگه داشتن آنها عمر مفید آنها را افزایش می دهد. شستن سیب زمینی رطوبت آن را افزایش می دهد و باعث رشد قارچ ها و باکتری ها می شود. سیب زمینی ها را با یک برس پاک کننده سبزیجات بشویید تا کثیفی، کثیفی و گل و لای پاک شود.

سیب زمینی ها را جدا نگه دارید

سیب زمینی را در کنار میوه ها و سبزیجات مخصوصاً موز، سیب، پیاز و گوجه فرنگی قرار ندهید، زیرا این میوه ها و سبزیجات هنگام رسیدن گاز اتیلن آزاد می کنند و اگر سیب زمینی را نزدیک این غذاها نگهداری کنید، سیب زمینی به زودی جوانه می زند و نرم می شود. سیب زمینی را در مکانی با تهویه مطبوع نگهداری کنید.

سیب زمینی های خود را جدا کنید

پس از خرید یک کیسه سیب زمینی، سیب زمینی هایی که کبودی یا آسیب های دیگر به پوست دارند را بردارید. زیرا آنها سریعتر از حد معمول پوسیدگی می کنند و می توانند پوسیدگی را به سایر سیب زمینی ها سرایت کنند. سیب زمینی های آسیب دیده را ظرف یک یا دو روز مصرف کنید و قبل از مصرف قسمت های آسیب دیده را بردارید و دور بریزید.

سیب زمینی ها را به صورت دوره ای چک کنید

هر چند هفته یکبار سیب‌زمینی‌ها را از نظر مشکل بررسی کنید و سیب‌زمینی‌های سبز را با گوشت نرم، کمی صاف، جوانه‌های کوچکی که روی سیب‌زمینی‌ها ظاهر می‌شوند دور بریزید و سیب‌زمینی‌هایی را که بوی بد دارند دور بریزید.

نکاتی برای خرید سیب زمینی

هنگام خرید، سیب زمینی تازه و سالم را انتخاب کنید.

سیب زمینی های رنگ روشن و سفت را انتخاب کنید.

سیب زمینی هایی با پوست صاف و صیقلی بخرید و از سیب زمینی با پوست بی دانه خودداری کنید.

سیب زمینی له شده یا له شده نخرید.

از خرید سیب زمینی جوانه زده خودداری کنید.