بهترین روش پخت برنج؛ برنج قهوه ای سالم تر است یا آبکی؟

bato-adv

پختن برنج “بریده شده” و “آبکش” دو روش اصلی پخت این کربوهیدرات مفید است. چیزی که در بین ایرانیان بیشتر دیده می شود. برخی بر این باورند که ارزش غذایی برنج و انرژی حاصل از آن در روش نیمه جوش بیشتر و بهتر از روش صاف کردن حفظ می شود.

به گزارش خبرآنلاین، لازم است بدانید که طبیعت برنج «نشاسته ای» است و شستن آن با آب یا طبخ آن به روش آبکشی تأثیری در میزان نشاسته برنج نخواهد داشت. بر این اساس بین برنج قهوه ای و برنج آبکش شده از نظر انرژی (کالری) و چربی تفاوتی وجود ندارد.

برای انتخاب و تعیین بهترین روش پخت برنج باید دو دیدگاه تغذیه ای و بهداشتی را در نظر گرفت:

1) تغذیه: مصرف برنج برخی از نیازهای ما به ویتامین B را تامین می کند. اما این ویتامین ها محلول در آب هستند و با آبیاری برنج از بین می روند. در نتیجه پختن برنج به روش کیت باعث حفظ این مواد مغذی می شود. بنابراین برای داشتن این ارزش غذایی بهتر است به جای برنج آبکش شده برنج قهوه ای مصرف شود.

2) سلامتی: متاسفانه آلودگی به آرسنیک یکی از آلودگی های رایج در برنج است. آرسنیک، یکی از سمی ترین عناصر در جهان، دارای قدرتی معادل 100000 برابر سیانید است. البته میزان آرسنیک موجود در غذاها کم است و در حدی نیست که سلامت انسان را تهدید کند، اما از آنجایی که ظرفیت نگهداری آرسنیک در برنج نسبت به سایر غذاها بیشتر است، توصیه می شود برنج را صاف کرده و بپزید. آرسنیک را بردارید و بشویید.

بنابراین می توان گفت برنج کیت ارزش غذایی بیشتری دارد و مغذی تر است اما از نظر سلامتی می توان گفت برنج آبکش شده از برنج کت سالمتر است.