بهترین زمان برای خواب و بیدار شدن پاییز است. چرا الگوی خواب ما در پاییز تغییر می کند؟

بهترین زمان برای خواب و بیدار شدن پاییز است چرا

بهترین زمان برای خواب و بیدار شدن پاییز است چرا

بسیاری از مردم می پرسند، آیا در فصل پاییز که روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شود، ساعت خواب و بیداری نیز باید تغییر کند؟ مشکل این است که ما باید بیشتر از زمان خواب و بیداری به ثبات زمان خواب و بیداری توجه کنیم. یعنی خوابیدن در ساعت معینی از شب و بیدار شدن در ساعت معینی از صبح. هر شب و هر روز.

به گزارش خبر همشهری آنلاین، لازم به ذکر است که الگوی خواب افراد به دلیل کوتاه بودن روزها و تابش کمتر نور خورشید در ماه های پاییز و زمستان تغییر می کند. در این فصول، با طولانی شدن شب ها و کاهش نور طبیعی، بدن باید هورمون ملاتونین بیشتری تولید کند تا به خواب فرد کمک کند. بنابراین نظر متخصصان این است که چند ساعت پس از تاریک شدن هوا به بدن فرصت استراحت و خواب بدهید و نیمه های شب یا در ساعتی که می خواهید نخوابید. بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که روزهای کوتاه‌تر در پاییز فرصت مناسبی برای هوشیاری بیشتر است. علاوه بر اینکه زمان خواب خود را تغییر نمی دهید، باید کمی زودتر بخوابید.

بهتر است در هر فصلی بین 7 تا 9 ساعت بخوابید و به طور کلی بهترین زمان برای خواب بین 22:00 تا 23:00 است. این ساعات با ریتم طبیعی بدن هماهنگ است و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. در بهار و تابستان، مردم ممکن است دیرتر بخوابند و زودتر از خواب بیدار شوند، زیرا روزها طولانی تر است و نور خورشید بیشتر است. علاوه بر این، بدن ملاتونین کمتری در طول روز تولید می کند و انرژی بیشتری احساس می شود. بنابراین بهتر است در پاییز و زمستان زمان خواب و بیداری را کمی زودتر از سایر فصول تنظیم کنید تا با شرایط نوری و تغییرات فصلی سازگار شوید.

در اینجا بهترین نکات برای تنظیم زمان خواب و بیدار شدن در پاییز آورده شده است:

1. زمان خواب:

بین ساعت 22:00 تا 23:00: این دوره مصادف با دوره ای است که تولید ملاتونین به طور طبیعی در بدن افزایش می یابد. بنابراین، خوابیدن در این زمان به بهبود کیفیت خواب و سازگاری با ریتم طبیعی بدن کمک می کند.

2. زمان خواب:

7 تا 9 ساعت خواب کافی: برای بیشتر بزرگسالان، این مقدار خواب برای بازیابی انرژی بدن، تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت کلی کافی است. میزان خواب در کودکان و بزرگسالان کمی متفاوت است. به عنوان مثال، کوچولوها باید بین ساعت 7 تا 21 بخوابند، کودکان پیش دبستانی و مدرسه باید بین ساعت 8 تا 9 شب بخوابند، نوجوانان باید بین ساعت 9 تا 10 شب و بزرگسالان باید بین ساعت 10 تا 11 بخوابند. بعد از ظهر

3. زمان بیداری:

بین ساعت 6 تا 7 صبح: بهتر است زمان بیداری ثابتی داشته باشید. اگرچه ممکن است در فصول سرد سال بیدار شدن در تاریکی دشوار به نظر برسد. این به شما کمک می کند تا ریتم خواب خود را تنظیم کنید.

چند نکته برای بهبود خواب در پاییز

استفاده ممنوع از وسایل الکترونیکی: یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از نمایشگرهایی مانند موبایل، تبلت و تلویزیون دوری کنید. زیرا نور آنها می تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد و خواب شما را به تاخیر بیاندازد.

استفاده از نور طبیعی: با باز کردن پرده ها یا استفاده از نور مصنوعی که طلوع خورشید را شبیه سازی می کند، صبح ها بیدار شدن را آسان تر کنید.

ورزش منظم: ورزش منظم در طول روز می تواند به شما کمک کند خواب بهتر و با کیفیت بهتری داشته باشید، اما به یاد داشته باشید که از ورزش سنگین در اواخر شب خودداری کنید.

اگر ساعت خواب و بیداری شما ثابت است…

به یاد داشته باشید که اگر ساعات خواب و بیداری شما ثابت باشد، کیفیت خواب شما در شب بهتر می شود، استرس روزانه کمتر می شود و در طول روز کمتر احساس خستگی و کسالت خواهید کرد. اما اگر خواب منظمی نداشته باشید و عادت داشته باشید که قبل از خواب یک ساعت را با تلفن همراه خود بگذرانید، قطعاً کیفیت خواب شما کاهش می یابد که این امر آسیب و عوارضی را برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت. عوارضی مانند از دست دادن تمرکز و توجه، ابتلا به فشار خون، مشکلات قلبی، دیابت، احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی و چاقی. پس زمان خواب شبانه را دست کم نگیرید.

البته «زمان خواب و بیداری» تنها عامل داشتن یک خواب خوب و با کیفیت نیست. تغذیه صحیح، پرهیز از مصرف کافئین در ساعات نزدیک به خواب، انجام فعالیت های بدنی روتین، پرهیز از ورزش های سنگین در اواخر شب، دوری از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه در ساعات نزدیک به خواب و اجتناب از افسردگی بسیار مهم است. خواب با کیفیت بسیار مهم است.