به عصر جدید وحشت خوش آمدید!

به عصر جدید وحشت خوش آمدید

ورود به عصر جدید مطالعه ممکن است به معنای پایان روزهای خوش گذراندن با کتاب، چای و شومینه باشد. پایان رمان های چند جلدی، بعدازظهرهای خسته، و ادبیاتی که همیشه پایه های دیکتاتوری را می لرزاند. دیکتاتورهای آمریکای جنوبی، سلاطین خاورمیانه، ژنرال های یونانی و اسپانیایی می توانند این را تایید کنند.

به گزارش شاورند، وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران مدتی است که از مرحله بحران عبور کرده است و این وضعیت غم انگیز است که تعداد کمی کتاب با چاپ اول بالای پانصد و ششصد منتشر می شود. کپی ها این وضعیت بحرانی را بهتر از همیشه توضیح می دهد. همزمانی این بحران عمیق با رشد و تعمیق پدیده‌ای مانند هوش مصنوعی، رواج کتاب‌های الکترونیکی و صوتی توسط خوانندگان جهانی، منجر به ظهور گفتمان‌های بی‌پایانی درباره پایان اجتناب‌ناپذیر کتاب و کتاب‌خوانی در دوران سنتی شده است. و حس سنتی مسیر کاغذی به عبارت دیگر، کاهش چشمگیر تیراژ کتاب های کاغذی – به ویژه در کشورهایی مانند ایران که به دلیل گرانی کتاب و وضعیت بد اقتصادی، خرید و مطالعه کتاب را به امری تجملی تبدیل کرده است – با افزایش قابل توجهی همراه است. پذیرش کتاب های الکترونیکی و الکترونیکی کتاب‌های صوتی، آینده کتاب‌های چاپی با نگرانی‌ها و تردیدهای بسیاری مواجه بوده است و دوستداران کتاب را با این سوال اساسی مواجه کرده است: آیا مطالعه کتاب در آینده همان سبک و روند امروزی خواهد داشت یا با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون در در حوزه فناوری، کتابخوانی سنتی رواج بیشتری پیدا می کند؟

در ماه‌های اخیر این پرسش توجه سایت‌های گاردین، نیویورک تایمز، نیویورکر، بی‌بی سی، پالاتینیت و حتی سایت‌های آینده‌نگر را به خود جلب کرده است – در این مدت این انتشارات مقالات مختلفی در مورد آینده کتاب و آینده کتاب‌خوانی منتشر کرده‌اند. عصر دیجیتال – که ممکن است نشان دهنده عمق نگرانی ها در این زمینه در سراسر جهان باشد. . مقاله زیر گزیده ای از دیدگاه ها و نظرات نویسندگان این انتشارات در مورد موضوع کلیدی آینده کتاب در عصر دیجیتال است…

ترس گسترده از کتاب های بدون کاغذ

در حالی که ترس و اضطراب در مورد آینده کتاب و کتابخوانی چند دهه قدمت دارد، اولین ظهور آن در رسانه ها به حدود یک دهه قبل یا به طور دقیق هشت سال پیش، در سال 2016 و با ظهور نویسنده ای به نام پیتر جیمز برمی گردد. نویسنده‌ای که اولین بار برای مقابله با وحشت کنونی درباره آینده کتاب، رمان خود را بدون کاغذ منتشر کرد – او در مورد تجربه خود از انتشار کتاب بدون کاغذ در مجله “آینده-آینده” نوشت و در واقع ترس از این کتاب را توصیف کرد. اپیدمی جهانی. کتاب‌های بدون کاغذ: “وقتی در سال 1993 رمانم را به عنوان اولین نویسنده جهان بر روی دیسکت منتشر کردم، هرگز فکر نمی‌کردم با چنین واکنش‌های منفی شگفت‌انگیزی مواجه شوم. اما اشتباه فکر می‌کردم. همه به خاطر اعمالم سرزنش و محکوم شدم، حتی روزنامه‌نگاران. و نویسندگان همکار، که حتی بسیاری از آنها من را به کشتن رمان در صفحه اول روزنامه هایشان متهم کردند.”

مرگ رمان

این خاطرات اولین نویسنده ای است که رمانی غیر کاغذی منتشر کرده است. کسی که این واقعیت آماری را مشاهده کرد (که 90 درصد از پسران بریتانیایی بین 12 تا 16 سال هرگز در زندگی خود کتابی نخوانده بودند) به این نتیجه رسید که رمان در حال مرگ است و بنابراین می خواست راهی برای نجات آن پیدا کند. . جالب اینجاست که پیتر جیمز در سال 1993 با این آمارهای ترسناک مواجه شد – و امروز با رشد روزافزون شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، بدون شک وضعیت بسیار بدتر از آن روزها شده است!

دوران جدیدی در حال ورود است

البته از آن روزها که سی و یک سال می گذرد، انتشار یک کتاب بدون کاغذ شاید امروز به اندازه دهه نود ترسناک و مخاطره آمیز نباشد. حداقل در سال 2024، سی و یک سال پس از انتشار رمان خارج از کاغذ پیتر جیمز، انتشار این رمان در اینترنت به اندازه آن روزها ارتجاعی و حاشیه‌ای نیست، شاید حتی به این دلیل که چنین کتاب‌هایی بسیار محبوب هستند. تعداد زیادی از خوانندگان عمومی به رمان های آنلاین و خارج از کاغذ گفته می شود. اما به نظر می رسد با توجه به سؤالاتی که در مورد آینده کتاب مطرح می شود، شاید اوضاع چندان بیگانه نباشد، اما به همان اندازه نگران کننده باشد; اگر این اتفاق بیفتد و ما واقعاً شاهد پایان دوران کتابخوانی به شیوه سنتی باشیم، می توان گفت که این به معنای ورود به دوره جدید است و می دانیم که ورود به دوره ها و دوره های جدید همیشه یک اتفاق ترسناک و ترسناک است. تاریخ. .

آینده کتاب های کاغذی

بیایید از منظر دیگری به ماجرا نگاه کنیم: با توجه به اینکه رشد انتشار کتاب های دیجیتال در سال های اخیر بسیار سریع بوده است، در دوره پنج ساله بین سال های 2013 تا 2018، تقریباً از هر 10 کتاب، 3 کتاب منتشر شده است. آیا می توان گفت ادامه این روند منجر به از بین رفتن کامل کتاب های کاغذی می شود؟ آیا در آینده نزدیک کتاب های چاپی مانند اشیاء تاریخی، لوح های گلی، کتیبه ها، سنگ نبشته ها فقط در موزه ها و پشت جعبه های شیشه ای دیده می شود؟

با این حال، آنچه در چند سال گذشته اتفاق افتاده است; این روند امیدوار کننده ای را توصیف می کند که ممکن است برای دوستداران کتاب کاغذی امیدوارکننده باشد. در واقع پس از رشد سریع مطالعه کتاب های الکترونیکی در دهه اخیر، شاهد رکود جدی آمار در این حوزه در پنج سال اخیر بوده ایم. کتاب‌های الکترونیکی که حدود 20 درصد از بازار کتاب را در حدود سال 2020 به دست آوردند، مدت‌هاست که تقریباً در همان سطح متوقف شده‌اند. این بدان معناست که کسانی که در برابر خواندن الکترونیکی مقاومت می کنند در آینده نزدیک به مقاومت خود ادامه می دهند و تسلیم خواندن صفحه نمایش نمی شوند.

البته این گزاره خوش بینانه مخالفانی دارد و بسیاری از کسانی که معتقدند دشواری های خواندن روی صفحه منجر به مخالفت با این رویکرد می شود، کسانی هستند که مانع رشد آمار مطالعه کتاب های الکترونیکی می شوند. آنها پیشنهاد می کنند که در آینده قابلیت های تکنولوژیکی جدید پدیدار خواهد شد و کارایی صفحه نمایش ها افزایش می یابد، به این معنی که افراد بیشتری به کمک این صفحه نمایش ها تمایل به مطالعه کتاب خواهند داشت، به این معنی که به زودی شاهد مطالعه عمودی خواهیم بود. ما شیب آمار کتابخوانی آنلاین خواهیم بود. اتفاقی که می تواند آینده کتاب را نه ناشران معمولی، بلکه مدیران صنعت بازی تحت تاثیر قرار دهد – و این یکی از ترسناک ترین آینده های قابل تصور برای کتاب است!

پایان خوش

در اوج داستان ترسناک در مورد آینده مطالعه، بد نیست نتایج امیدوارکننده یک مطالعه جدید در مورد علاقه روزافزون بزرگسالان به کتاب های کاغذی را مرور کنیم. این تحقیق جدید در مورد روش کار توسط سایت “صندوق آموزش” بر اساس رای و نظر 2000 شرکت کننده انجام شده است. این نشان می دهد که بیشتر مردم هنوز کتاب های کاغذی و روش های مطالعه سنتی را به کتاب های الکترونیکی ترجیح می دهند. در مجموع، تنها 16 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه به مطالعه کتاب های دیجیتال ابراز علاقه کردند.

بر اساس این مطالعه که با همکاری سازمان بین المللی آکسفام تهیه شده است، نیمی از شرکت کنندگان گفتند که دوست دارند کتاب ها را ورق بزنند و 42 درصد گفتند که دوست دارند کتاب ها را لمس کنند و آنها را در دستان خود احساس کنند. در همین حال، 32 درصد از پاسخ دهندگان ادعا کردند که هنگام مطالعه کتاب های کاغذی بیشتر در عمق داستان غوطه ور می شوند و البته 16 درصد کتاب های کاغذی واقعی را به کتاب های دیجیتال ترجیح می دهند زیرا خرید کتاب های کاغذی آنها را به یاد کتابخانه می اندازد. جالب اینجاست که بیش از 35 درصد از پاسخ دهندگان اعتراف کرده اند که دلیل علاقه خود به خرید کتاب های کاغذی این است که کتابخانه را می توان پس زمینه خوبی برای جلسات و گردهمایی های آنلاین دانست!

تغییرات بالاخره به ایران می رسد!

حمد رفیع زاده، ناشر و مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب معتقد است: نباید فراموش کرد که با وجود همه تغییراتی که در حوزه کتاب ایجاد شده، کتاب چاپی همیشه به عنوان یک محصول نوستالژیک جایگاه خود را در ذهن مردم حفظ خواهد کرد. البته نسل های جدید دنیای کتاب را متحول خواهند کرد، این تغییرات در دنیا شروع شده است، هرچند در ایران کمتر تجربه استفاده از آن را داریم، تغییرات به ایران هم می رسد. شاهد خواهیم بود که یکی از این تغییرات در فناوری واقعیت افزوده، یکی از تغییرات جدید و در حال گسترش در حوزه تولید کتاب است. فناوری واقعیت افزوده – AR – به معنای افزودن ارزش اضافی به کتاب است. در واقع به نظر می رسد که این فناوری طی 10-5 سال آینده در ایران رشد کند و ناشران محصولاتی مبتنی بر فناوری AR عرضه کنند. این بدان معنی است که بیننده با چیزی فراتر از آنچه در صفحه اصلی می بیند مواجه خواهد شد. از کتاب شما