بیش از 178 هزار فوت و بیش از 16 هزار ولادت چند قلو در پنج ماهه نخست امسال در کشور به ثبت رسیده است.

بیش از 178 هزار فوت و بیش از 16 هزار

بر اساس گزارش مرکز پایش جمعیت سازمان جمعیت انتخابتو و به نقل از سازمان جمعیت، در پنج ماهه سال 1403، 178 هزار و 830 مورد فوتی در سراسر کشور به ثبت رسیده است که 56.1 مورد آن مرد بوده است. در حالی که 43.9 درصد فوت‌های ثبت‌شده را زنان تشکیل می‌دهند، بیشترین میزان مرگ و میر در این مدت مربوط به استان گیلان با 7.4 در هزار نفر جمعیت و کمترین میزان مرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد با 4.1 در هزار نفر بوده است. استان ها دارند

مرگ و میر یکی از عوامل تأثیرگذار در جابجایی جمعیت است، آمار مرگ و میر برای تهیه تخمین و پیش بینی برای جمعیت کل کشور ضروری است و زمان دقیق مرگ برای مناطق مختلف جغرافیایی در داخل یک کشور در جمعیت شناسی بسیار مهم است. .

از سوی دیگر در پنج ماهه سال 1403 تعداد 7815 مورد مشاهده شد. دوقلوها306 قسمت سوم دوقلو به دنیا بیاورد12 رویداد چهار دوقلو به دنیا بیاورد و پنج رویداد دوقلو به دنیا بیاورد در مجموع 16 هزار و 601 تولد به دلایل مختلف در کشور اتفاق افتاده است. دوقلو به دنیا بیاوردحدود 4.2 درصد از تولدهای ثبت شده در کشور حاصل چند قلو زایی بوده است. دوقلو به دنیا بیاورد منطقه با کمترین نرخ چند قلو در کیشور استان اردبیل با 5.5 درصد و استان سیستان و بلوچستان با 2.4 درصد بوده است.

یکی از شاخص های مهم دیگر در آمارهای حیاتی ایران، میزان مرگ و میر و ازدواج و طلاق پس از زایمان است. تجزیه و تحلیل آمارهای حیاتی نشان می دهد که ایران در حال تجربه تغییرات عمده جمعیتی است و این تغییرات می تواند چالش ها و فرصت های جدیدی را برای برنامه ریزان و سیاست گذاران ایجاد کند. بنابراین، تدوین سیاست های مناسب برای مدیریت جمعیت و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم ایران ضروری به نظر می رسد.