«تخت جمشید» میزبان خواننده مشهور دیگری است

تخت جمشید میزبان خواننده مشهور دیگری است

اجرای کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید، جادوی چندین ساله که در دوره دولت سیزدهم شکسته شد، اتفاقی هنری بود که سال هاست در سایر بناهای تاریخی کشورهای مختلف جهان مانند برج ایفل و فرانسه باستان دیده می شود. معماری. ما تئاتر نارنجی، میدان سرخ مسکو، منطقه تاریخی آکروپولیس و آمفی تئاتر Odeon Herodes Atticus یونان، پمپئی ونیز، ایتالیا، کولوسئوم و میدان سن مارکو را می بینیم.

برنا نوشت: دولت سیزدهم به علیرضا قربانی اجازه اجرا و کنسرت در تخت جمشید داد، صراط مستقیم تبدیل به جاده ای صعب العبور شد و اکنون بسیاری از خوانندگان و هنرمندان در پاسارگاد، تخت جمشید، حافظیه و سعدیه موسیقی و نمایش های هنری صف کشیده اند.

طلسم شکسته شده در طول سلطنت سیزدهم

در این زمینه، قابل قبول نیست که ارکستر سمفونیک تهران یا ارکستر ملی ایران بعد از ماه های محرم و صفر در تخت جمشید یا حافظیه کنسرت داشته باشند و تخت جمشید به زودی کنسرت دیگری برگزار کند. خواننده سرشناس و درجه یک کشور شاهد دومین کنسرت در این بنای تاریخی خواهد بود.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شکستن تابوی کنسرت بناهای تاریخی را یکی از اقدامات مهم دولت شهید رئیسی می داند و درباره کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید می گوید: و حمل و نقل بویژه هوایی و سایر خدمات گردشگری در طول این رویدادها باعث تقویت اقتصاد گردشگری می شود.

کشش صوتی بلندگوها به سمت تخت جمشید برگشت ناپذیر است

با وجود اینکه پیش از اجرای کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید و حتی در همین مدت نگرانی هایی مبنی بر احتمال آسیب دیدن این بنا بر اثر امواج صوتی وجود داشت، اما علیرضا عسکری چاوردی، مدیر میراث جهانی تخت جمشید، تخت جمشید را یکی از آنها عنوان کرد. سودمندی قوانین و مقررات میراث جهانی و سازماندهی انواع برنامه ها در این پردیس از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

محل برگزاری کنسرت موسیقی در خارج از تخت جمشید و 50 متر زیر ارتفاع 17 متری تخت برگزار می شود. جنگل و فضای باز منتقل شده و از هدفون در صحنه استفاده شده است. به علاوه صدای خروجی بلندگوها به سمت تخت جمشید برگشت ناپذیر است و انعکاس صدا ندارد. لبه تخت تا ارتفاع یک و نیم متری با شیشه عایق پوشانده شده و محل قرارگیری تجهیزات و بلندگوها به گونه ای تعبیه شده است که اثرات مخرب و مضر صدا به حداقل برسد.

عسگری چاوردی با بیان اینکه با دور شدن از منبع صوت از سطح صدا کاسته می شود، افزود: از آنجایی که شدت صوت و فاصله با هم نسبت عکس دارند، شدت صوت برابر فوت مربع فاصله تا منبع صوت است. به عبارت دیگر، اگر فاصله منبع دو برابر شود، شدت صدا 1.4 کاهش می یابد.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، گفت: با قطعیت 100 درصدی می گویم پشت صحنه صدایی نیست، اما برخی صدا ندارند. با سیستم‌های صوتی مدرن آشنا هستند. صدا شعاع دایره‌ای را می‌پوشاند.

وی ادامه داد: در این رویداد بزرگ از بهترین فناوری ها و سیستم های صوتی استفاده شده است و با وجود برخی شایعات و نظرات غیرکارشناسی، این کنسرت هیچ آسیبی به بناهای تاریخی وارد نخواهد کرد.

هنرمندانی که منتظر مرحله نهایی هستند

حال باید منتظر ماند و دید بعد از محرم و صفر نام کدام گروه یا خواننده در لیست آرزوها برای اجرا در اماکن تاریخی شیراز ثبت می شود. البته از آنجایی که مکان های درجه یک تاریخی و نام آنها در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است، قطعا شاهد حضور هنرمندان درجه یک کشور در این مناطق خواهیم بود.

22055

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین