(تصاویر) مدرسه ای که «ارسطو» در آن «اسکندر مقدونی» تدریس می کرد.

تصاویر مدرسه ای که ارسطو در آن اسکندر مقدونی تدریس

اخیرا مقامات میراث تاریخی یونان، کاخ “آیگای” را به روی عموم باز کردند. این کاخ محل تاجگذاری اسکندر مقدونی است. به نظر می رسد اکنون وقت آن است که به «میزا» که کمتر از 30 کیلومتر با کاخ آیگا فاصله دارد، توجه کنیم. میزا محل مدرسه ای است که فیلیپ مقدونی برای تحصیل پسرش ساخته و فیلسوف معروف یونانی ارسطو در آن به کار مشغول بود.

به گزارش فرادید، آنجلیکی کوتاریدی، مدیر موزه مقبره های سلطنتی «آیگای» معتقد است که تاکنون تنها بخشی از مدرسه یا سالن ورزشی باستانی در این محوطه باستانی مورد کاوش قرار گرفته است و این محوطه هنوز شگفتی های زیادی برای فاش شدن دارد.

(تصاویر)

کوتاریدی اخیراً در کنفرانسی درباره میزا گفته است: «میزا یک مدرسه ساده نبود؛ کهن الگوی همه مکاتب از مقدونیه و آسیای صغیر تا صحرای آفریقا، از کرانه‌های رود سند تا استپ‌های آسیای مرکزی بود. مدرسه به تمام جهان الهام داد تا به شیوه یونانی صحبت کنند و فکر کنند.»، به اهرمی تبدیل شده است که ما را مجبور به زندگی و مبارزه می کند.

(تصاویر)

یک آمفی تئاتر در باغ مدرسه کشف شد

باستان شناسان در حال آماده سازی طرح حفاری هستند که شکوه و عظمت کامل مزا را که تنها در 2 کیلومتری شهر نائوسا قرار دارد و میزبان یک تئاتر و مقبره های نمادین و همچنین یک مدرسه است را نشان می دهد.

(تصاویر)

مجسمه مدرن ارسطو در نزدیکی مدرسه در میزا

ارسطو سر میز

اعتقاد بر این است که پادشاه فیلیپ دوم، ارسطو را به همراه گروهی از اشراف جوان به میزا دعوت کرد تا پسرش اسکندر را آموزش دهد. محیط طبیعی مزا با چشم انداز سرسبز و فضایی آرام مکانی ایده آل برای فعالیت های فکری و بحث های فلسفی بود.

گمان می رود که آموزه های ارسطو در مسا طیف وسیعی از موضوعات از جمله فلسفه، سیاست و علوم طبیعی را در بر می گیرد و این موضوعات اساس فعالیت های آینده اسکندر به عنوان یک رهبر و فاتح را تشکیل می دهند.

(تصاویر)

ورودی غار به عبادت «پریان» اختصاص دارد.

پادشاه مقدونیه دوم برای فیلیپ، این فیلسوف بزرگ معلم ایده آلی بود که پسرش اسکندر را برای تبدیل شدن به یک وارث قدرتمند تاج و تخت تربیت می کرد. علاوه بر این، فیلیپ می خواست فرهنگ و آموزش را به پادشاهی خود بیاورد تا با دستاوردهای فکری و فرهنگی دولت شهرهای سازمان یافته و فرهیخته یونانی مطابقت داشته باشد.

امروزه بازدیدکنندگان می توانند خرابه های نیمفائوم را در Meza ببینند. معبدی که به پریان اختصاص داده شده است. معبد دارای یک گذرگاه طاقدار دو طبقه با ستون های یونی و چندین غار طبیعی است. اعتقاد بر این است که این معبد قلب مدرسه است. علاوه بر این، یک تئاتر باستانی و سازه های دیگر در حفاری های جاری کشف شد.

مقبره های باشکوه مقدونی در نزدیکی میزا

در امتداد جاده باستانی اتصال میزا به پلا، پایتخت مقدونیه، قبل از میلاد. شش مقبره چشمگیر وجود دارد که قدمت آنها به قرن چهارم تا سوم باز می گردد.

این سازه های زیرزمینی دارای نماهای معبد مانند و یک یا دو اتاق تدفین هستند. آنها به خاطر تزئینات نقاشی چشمگیر خود که تنها نمونه های باقی مانده از نقاشی های یونان باستان در مقیاس بزرگ هستند، شناخته شده اند.

برخی از مهمترین این مقبره ها عبارتند از:

مقبره قضاوت: این مقبره حاوی نقاشی های دیواری است که صحنه هایی از زندگی پس از مرگ را به تصویر می کشد، از جمله هرمس سایکوپومپوس، راهنمای مردگان.

(تصاویر)

قبر برگ خرما: این بنا که از سه تزیینات بزرگ برگ خرما بر روی سنتوری (تزیین بالای در) نامگذاری شده است، همچنین دارای نقاشی دیواری است که زوجی دراز کشیده را به تصویر می کشد.

(تصاویر)

آرامگاه لیسنس و کالیکل ها: این مقبره صحنه شکار بی نظیری را به تصویر می کشد.

(تصاویر)

این مقبره ها نگاهی اجمالی به شیوه های تدفین و سنت های هنری پادشاهی مقدونیه باستان را ارائه می دهند.

علاوه بر این جاذبه های گردشگری اصلی، بقایای باستان شناسی دیگری نیز در منطقه مزا وجود دارد، از جمله پایه خانه ها و ساختمان های عمومی. اگرچه بسیاری از این شهر باستانی ناشناخته باقی مانده است، یافته های فعلی اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ و اهمیت آن ارائه می دهد.